Auteur Topic: Hulpmiddelen bij een ontruiming  (gelezen 22363 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Gepost op: 20 maart 2011, 15:04:28
Welke hulpmiddelen hebben jullie kunnen gebruiken om bij een ontruiming gebruikt te worden?? en wat zijn jullie ervaringen hiermee??

Ik zelf heb ooit een oefening gehad waarbij de bhv'ers de beschikking hadden over dit type rookbescherming:

visitors can't see pics , please register or login


ze hadden er al vaker mee geoefend echter welke meerwaarde geeft dit aan de organisatie??

daarnaast hadden ze in dat zelfde bedrijf ook een evacchair. ook heel erg handig
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2011, 15:41:24
ze hadden er al vaker mee geoefend echter welke meerwaarde geeft dit aan de organisatie??

Handig, maar dan maar meteen een tegenvraag: biedt dit niet teveel schijnveiligheid? Wordt BHV'ers hiermee niet een té groot gevoel van veiligheid aangemeten? Immers, waar rook is, is geen BHV'er :) . Zit er aan het gebruik van zo'n masker ook een uitgebreide(re) training vast, bijvoorbeeld om situaties te herkennen waarin je, zelfs mét adembescherming, lekker naar buiten moet vertrekken?


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2011, 16:22:28
Zit er aan het gebruik van zo'n masker ook een uitgebreide(re) training vast, bijvoorbeeld om situaties te herkennen waarin je, zelfs mét adembescherming, lekker naar buiten moet vertrekken?

Enige wat ik me herinner was dat men voor de oefening startte er de BHV'ers op wees dat dit enkel als redmiddle voor personen in een rokerige omgeving mocht worden gebruikt, en niet als hulpmiddel bij brandbestrijding.

Of ze een training gehad hebben is mij onbekend...
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


RikvN

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10
Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2011, 09:53:12
Wij oefenen ieder jaar met de EHBO herhaling, overnieuw met een EVAC chair, deze is op de locatie aanwezig, en hem even uithalen en mee oefenen is ieder jaar weer veel plezier.  8)
BHV & Horecaportier
EHBO met certificaten "verbandleer en kleine ongevallen" en "bediener AED".


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2011, 23:10:59
ook een heel goed hulpmiddel en oefenen is noodzakelijk, welke variant van de evacchair hebben jullie?? en zijn misschien mensen die ervaring hebben met het oplopen van een trap met de 2 richting versie van die stoel??(up and down)
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


RikvN

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10
Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2011, 10:06:45
We hebben woensdag weer levensreddend handelen en verplaatsen van gewonden, dus dan kijk ik dan even welke versie we hebben. Meteen ook de laatste herhalingsles .  8)
BHV & Horecaportier
EHBO met certificaten "verbandleer en kleine ongevallen" en "bediener AED".


Meyltje

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 3
Reactie #6 Gepost op: 02 mei 2011, 14:15:32
Een vraag:
wij hebben twee evac chairs en oefenen daar ook geregeld mee (minder valide collega's en bezoekers in het pand aanwezig). Nu loop ik aan tegen het probleem dat de stoelen vaak bediend worden door niet al te lange mensen die problemen hebben met de lengte van de bedieningsstang. Niet op de trap natuurlijk maar wel op de horizontale gedeelten.

Weet iemand van jullie of je deze stand ongestraft mag inkorten (door twee gaatjes bij te boren waarin twee palletjes vallen)zodat men er wat comfortabeler mee kan werken, of wordt dan toch de balans van het apparaat verstoord?

Alvast dank,
Meyltje


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #7 Gepost op: 02 mei 2011, 14:19:40
Zelf gemaakte aanpassingen aan een hulpmiddelen zorgen ervoor dat het apparaat mogelijks niet meer werkt zoals het hoort dus of dat ongestraft kan denk ik niet. neem contact op met de leverancier zou ik zeggen, misschien weten zij een oplossing?
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #8 Gepost op: 02 mei 2011, 14:38:24
en daarnaast realiseer ik me net dat je de lengte van de stang wel nodig hebt bij de afdaling want, je moet boven het slachtoffer/rolstoelgebruiker staan om hem te kunnen begeleiden naar beneden zonder dat je daarbij moet bukken... dus ik zou het in geen geval doen.
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Meyltje

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 3
Reactie #9 Gepost op: 12 mei 2011, 16:57:31
Nee, we doen het inderdaad niet. Ik heb met de leverancier gebeld en toen bleek dat hij waarschijnlijk binnenkort een instructie komt geven. Fijn, dan horen we het nog eens van een echte deskundige!

groeten,
Meyltje


ESVSHOP

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 1
    • ESVSHOP.nl
Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2016, 14:04:37
Een evac-chair is zeker een goede hulpmiddel en oefenen is een must! Deze stoelen kunnen ingewikkeld zijn als je ze nog nooit eerder hebt gebruikt.
Een ontruimingsplattegrond is ook een goede hulpmiddel. Dit is een plattegrond met daarop de locatie van nooduitgangen en BHV hulpmiddelen.
De webshop voor al uw veiligheidsartikelen: https://esvshop.nl/




Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #11 Gepost op: 19 april 2016, 14:45:12
De evac-chair wordt in onze organisatie ook toegepast. Aanrader is wel om een eenduidige stoel te gebruiken binnen de organisatie dat vergemakkelijkt het oefenen. Dat doen wij ook met AED's. We hebben één type AED. Wij vergelijken de stoel vaak met de AED, dit is een hulpmiddel dat iedereen zou moeten kunnen gebruiken maar als je de gebruiksaanwijzing leest dan adviseert men wel om te oefenen met de apparaten. Praktijkervaring leert dat oefenen met beide apparaten geen kwaad kan, we proberen ze beide in de nascholing en ontruimingsoefeningen voor te laten komen zodat men regelmatig hiermee in aanmerking komt. Onze ervaring is dat eens per jaar eigenlijk wel weinig is en te veel mensen deze instructies missen omdat ze ziek zijn of verlof hebben. Meerdere oefenmomenten zijn aan te raden.
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


evacuatieexpert

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 1
Reactie #12 Gepost op: 06 juli 2017, 14:24:01
Bij het gebruik van Evac chairs en andere hulpmiddelen is het regelmatig oefenen/trainen sowieso een aanrader. Wij merken regelmatig dat mensen die al langere tijd, lees jaren, er niet mee geoefend hebben het heel griezelig vinden daadwerkelijk iemand op de trap te zetten.

Inmiddels zijn er ook diverse modellen op de markt waarbij je met het in en uitstappen geen problemen hebt ivm het balans punt. Wij leveren bijv. regelmatig de Excel van evacusafe op die locaties waar men problemen heeft met het in en uitstappen.

voor vragen mag je me altijd mailen.

 


Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2017, 09:18:35
Snap niet zo goed wat je bedoeld met het balanspunt. Wat bedoel je precies met het in en uitstappen? Wat zijn de voordelen van die Excel dan?
Één BHV-er is GEEN BHV-er!