Auteur Topic: Werknemers onbekend met brandveiligheidsrichtlijnen  (gelezen 7206 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Gepost op: 25 februari 2011, 18:02:39
Werknemers onbekend met brandveiligheidsrichtlijnen
Badhoevedorp | 27 januari 2011

Ruim een derde van de werknemers houdt zich niet aan de richtlijnen voor brandveiligheid op het werk of is hier niet bekend mee. Dit blijkt uit onderzoek van Securitas onder ongeveer 500 respondenten. 10 procent van de ondervraagden geeft aan dat het pand waarin zij werken brandgevaarlijk is.

Ondanks dat 66 procent van de respondenten aangeeft brandveiligheidsrichtlijnen belangrijk te vinden, is dit voor een groot deel van de werknemers geen motivatie om zich aan deze voorschriften te houden. Maarliefst een derde zegt zich niet bezig te houden met de richtlijnen of is hier niet bekend mee. Jilles Vinkenburg Branch Manager van Securitas Safety Services: ‘Brand blijkt voor veel werknemers een ‘ver van mijn bed show’. Toch komt brand op de werkvloer regelmatig voor. Het is van groot belang dat werknemers bekend zijn met brandvoorschriften en dat zij in geval van brand weten hoe ze moeten handelen. De werkgever moet er enerzijds voor zorgen dat er brandveiligheidsrichtlijnen zijn en dat werknemers getraind worden om met calamiteiten om te gaan. Anderzijds hebben medewerkers eigen verantwoordelijkheid om de regels te kennen.’

Nooddeuren niet altijd vrij toegankelijk
Ruim elf procent van de respondenten geeft aan dat de nooddeuren bij het bedrijf waar zij werken niet vrij toegankelijk zijn. Er staat wel eens iets in de weg dat de vrije toegang belemmert. ‘In de praktijk zie ik regelmatig een kast, stoel of bureau voor een nooddeur staan. Soms zit deze deur zelfs op slot. Dat is echt onverantwoord. Nooddeuren moeten altijd vrij zijn. Brand ontstaat niet iedere dag, maar stel dat het wel gebeurt. Dan mag de vluchtroute niet belemmerd zijn door iets simpels als een kast die in de weg staat’, aldus Vinkenburg.

Tips voor brandveiligheid werkgevers
- Geef vluchtroutes aan door middel van verlichte pictogrammen en noodverlichting
- Houd regelmatig ontruimingsoefeningen (ook onaangekondigd)
- Op iedere etage dient een brandblusser en/of brandslang te hangen
- Stel BHV-ers aan

Tips voor brandveiligheid werknemers
- Houd nooduitgangen vrij en zorg dat deze direct toegankelijk zijn
- Zorg dat u weet hoe u met een brandblusser om moet gaan
- Zorg dat u bekend bent met het ontruimingsplan
- Zorg dat u de regels kent en naleeft

Securitas
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2011, 14:31:48
‘In de praktijk zie ik regelmatig een kast, stoel of bureau voor een nooddeur staan.Soms zit deze deur zelfs op slot.

Dat mogen ze ook wel in regelmatig veranderen. Dit komen wij zeer vaak tegen, deur dien je met twee handelingen te kunnen openen....
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2011, 16:31:41
‘In de praktijk zie ik regelmatig een kast, stoel of bureau voor een nooddeur staan.Soms zit deze deur zelfs op slot.

Dat mogen ze ook wel in regelmatig veranderen. Dit komen wij zeer vaak tegen, deur dien je met twee handelingen te kunnen openen....

Is dat niet in 1 beweging?? zoals de paniekgrendel??
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2011, 10:42:29
Draaiknop cilinder is ook toegestaan. Dus deur open draaien en dan de met de klink openen. Sleutel is niet toegestaan want die kan je kwijt raken ;)
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2011, 11:51:25
Ik kom het vaak tegen. Als ik me meld voor de controle van blusmiddelen. Krijg ik vaak de tegenvraag of ze uberhaupt blusmiddelen hebben, of de opmerking dat ze geen eens weten hoe een brandblusser werkt. Of de brandblusser wordt enkel gebruikt als deurdranger.