Auteur Topic: EHBO cursus via het internet?  (gelezen 11022 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Gepost op: 11 maart 2010, 20:07:15
Ik kreeg net een vraag van een cursist die een EHBO opleiding wilde doen via het internet. Nu bleek dat je een praktijkavond ervoor moet volgen (2 uur voor de kinder EHBO) en dat je, hoewel gesuggereerd geen diploma maar een certificaat krijgt  :o Hoe is jullie ervaring met het aanbieden van dit soort cursussen aan particulieren?

En wat vinden jullie ervan dat het Oranje Kruis hier reclame voor maakt? Het einde van de 'oude en vertrouwde' cursus EHBO?  :-\
Groeten,

instructeur


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2010, 22:30:01
Heb ik me al enorm aan zitten ergeren, Het oranje kruis roept al een lange tijd dat EHBO vaardigheden onderwijs is, en nu gaan ze een opleiding aabieden waarbij 2 uurtjes praktijk "alle" vaardigheden zou moeten aanleren. Verder vind ik het niet erg motiverend voor iemand die uren bezig is als EHBO'er of zelfs voor mezelf als aankomend EHBO instructeur. ...

Ik vind het niet echt een positieve evolutie...
En inderdaad misschien het einde van het vertrouwde
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2010, 18:49:34
Ik heb wel ervaring met het opleiden van BHV-ers via het internet. Maar dan zijn de vaardigheden beperkt en heb ik voor beide onderdelen ruim 4 uur de tijd. Ik denk dan ook niet dat het gaat in 2 uur. Dan heb je de tijd echt niet om alle vaardigheden bij te brengen.

Maar misschien helpt het om voor de les te roepen: vragen? geen vragen? Mooi we gaan door. Want daar heb je geen tijd voor!  :-X
Groeten,

instructeur


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2010, 20:17:03
Klinkt als een gehaaste opleiding...
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2010, 21:48:58
Nee, vooral goedkoop. En dat is meestal duurkoop ;) Eigenlijk wil ik zelf wel de cursus doen. Kijken wat ze bieden. Aan de andere kant, dat is ook zonde geld...
Groeten,

instructeur


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2010, 16:55:43
Ik kreeg net een vraag van een cursist die een EHBO opleiding wilde doen via het internet. Nu bleek dat je een praktijkavond ervoor moet volgen (2 uur voor de kinder EHBO) en dat je, hoewel gesuggereerd geen diploma maar een certificaat krijgt  :o Hoe is jullie ervaring met het aanbieden van dit soort cursussen aan particulieren?

En wat vinden jullie ervan dat het Oranje Kruis hier reclame voor maakt? Het einde van de 'oude en vertrouwde' cursus EHBO?  :-\

Deze ontwikkeling, met medewerking van het OK, is de zoveelste teloorgang van de kwaliteit van EHBO-ers.
Was de OK lesstof tot eind van van de jaren negentig nog redelijk veel, heden ten dage denkt men blijkbaar dat afkalving van de lesstof ten goede komt aan de kwaliteit. Slechts commerciele belangen worden hiermee gediend.
Voor diegene die al langer een echt ouderwets EHBO diploma bezitten kunnen dit wellicht beamen.
Door de afkalving van de huidige OK opleidingen nemen hopelijk andere EHBO organisaties wel hun verantwoording om tegenwicht te bieden aan deze teloorgang door het aanbieden van EHBO opleidingen in hogere niveaus.   


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2010, 18:03:52
@instructeur: moet je voor de gein maar eens de test en bijhorende proefles nemen lol...
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2010, 18:19:20
Hmm, goeie tip ;) Mij werd aangeraden om een cursus te volgen, want ik had wel 1 fout (waar ik het niet mee eens ben). En die proefles!

De hele theorie duurt 5 en een half uur met 2 uur praktijk. Lekker makkelijk zo niet? Wij geven de cursus in minimaal 20 uur!  :-X
Groeten,

instructeur


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2010, 18:59:32
yep zoiets, dus kwaliteit?? Krijgen we straks EHBO-wannabee's op de herhalingscursussen.... Wordt nog een hele kluif om die OK waardig te maken dan... Ik heb er eigenlijk geen goed woord voor over, tenzij... jah ergens zal het altijd wel helpen alle beetje kennis is meegenomen.
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2010, 22:48:06
Je zult ze niet op herhaling zien. Want ik geef geen les aan mensen met een EHBO certificaat tenzij ik die zelf heb opgeleid!  ;)
Groeten,

instructeur


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2010, 07:43:08
Ik hoop echt dat dit een super korte hype is en het hierbij blijft.
Welke zichzelf respecterende organisatie neemt de afgegeven certificaten van dit soort opleidingen (?!?!) serieus.
Ik hoop niemand.
Volg een echte en fatsoenlijke EHBO cursus van het OK, LPEV, MFA o.i.d.. Deze hebben tenminste marktwaarde en staan ook ergens voor.