Auteur Topic: NEN 4001 - Projectering kleine blusmiddelen  (gelezen 11935 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Gepost op: 12 juni 2010, 00:07:09
Hebben we al eens gehoord van de NEN 4001? Dat is de norm voor het projecteren van blusmiddelen. Mijn vraag aan jullie is wat is jullie ervaring met deze norm? Hij bestaat al een 2 jaar maar wordt eigenlijk nog niet veel gebruikt. Zowel de brandweer als de verzekering doet er eigenlijk niets mee en in het bouwbesluit wordt ook nog niet verwezen naar deze norm waardoor deze eigenlijk helemaal geen waarde heeft. Nou is een norm per definitie nooit een wet maar als ernaar verwezen wordt in het bouwbesluit zullen brandweer en verzekering hier ook naar refereren.

Hoe dan ook wat vinden jullie van de waarde van deze norm? Het is een vrij moeilijke norm en verhaal om naar een client toe te brengen. Een heleboel hoog geleerde en mensen uit het werk veld hebben deze norm opgesteld en er is laatst zelfs een verbetering doorgevoerd. Zelf de brandweer heeft hierin een aandeel gehad. Is het dan niet raar dat een brandweer hier totaal niets mee doet...?

Wat ik ook vreemd vind is dat de norm op verschillende manier is toe te passen waardoor je nog 50 verschillende projecties kan krijgen. Je bent namelijk vrij in het indelen van je projecteringszones zou dit nog niet meer gerefereerd moeten zijn aan rook en brandwerende scheidingen?

Kortom de norm is wat mij betreft nog erg discutabel maar wat vinden jullie ervan?
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2010, 11:21:51
Normen zijn wat mij betreft altijd discutabel, enerzijds prima dat er een richtlijn word gegeven voor de fabrikanten, maar anderzijds hebben wij als burger, en daarnaast ook als BHV'er weinig aan die norm, vooral als je de specificaties van die norm wilt weten want dan moet je al geld op tafel leggen.
MVK en HVK die hebben er meer mee, omdat zij deze richtlijnen en normen echt nodig hebben ivm de verwijzingen die het bouwbesluit en de brandweer er naar doen.
Wat mij betreft dus niet echt van relevant voor de BHV('er) organisatie.


Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2010, 12:13:58
De NEN 4001 is een vrij lastige Norm, aangezien als je die echt exact gaat volgen dit nogal wat gevolgen gaat hebben voor bedrijven en instellingen.
Er staat bv ook een regeltje in dat CO2 geen basisblusmiddel meer mag zijn, je zult maar een bedrijf hebben die alleen maar CO2blussers wil hebben ivm de bedrijfsvoering.


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2010, 19:09:22
De NEN 4001 is een vrij lastige Norm, aangezien als je die echt exact gaat volgen dit nogal wat gevolgen gaat hebben voor bedrijven en instellingen.
Er staat bv ook een regeltje in dat CO2 geen basisblusmiddel meer mag zijn, je zult maar een bedrijf hebben die alleen maar CO2blussers wil hebben ivm de bedrijfsvoering.

Overigens zit er nu ook een beperking aan het projecteren van CO2 blussers, per kilogram CO2 moet je minimaal aantal m3 vrije ruimte hebben. Dat getal is mij even ontschoten. De BHV-er zelf heeft er inderdaad vrij weinig aan.
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?