Auteur Topic: AED red levens...  (gelezen 6780 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Gepost op: 05 november 2010, 18:33:09
Speler Maaskantse Boys overleeft hartstilstand
MAREN-KESSSEL - De schrik zit er bij Maaskantse Boys goed in. Dinsdagavond kreeg eerste elftal-speler Rick van Schijndel een hartstilstand en leek het erop dat hij het niet zou overleven. Dankzij snel ingrijpen van de voorzitter en kantinebeheerder leeft de 20-jarige voetballer nog en komt hij er weer helemaal bovenop.

Van Schijndel vertelde dinsdagavond op de training aan trainer Bas Boere dat hij zich misselijk voelde en dat hij pijn in zijn borst en arm had. De oefenmeester vertrouwde het niet en liep met de speler naar de kantine. "De symptonen die hij noemde, kunnen op het hart wijzen. Ik wilde hem niet alleen laten douchen en ben met hem naar de kantine gelopen. Daar is hij op een stoel gaan zitten en is de voorzitter erbij gebleven. Toen Rick even naar het toilet ging, kreeg hij een hartstilstand en zakte hij in elkaar. De voorzitter heeft geweldig gehandeld en direct hartmassage toegepast. Ria van de kantine heeft de AED direct gepakt. Rick viel telkens weg, maar na een kwartier kwamen twee ambulances met spoed aan. Toen kwam hij bij en is hij naar het ziekenhuis vervoerd."

Schrik
De schrik zit nog in de benen van Boere, die alles meemaakt en assistentie verleende waar hij kon. "Dikke enkels of beenbreuken kom je wel eens tegen. Nu zie je een jongen van twintig jaar waar geen beweging meer inzit, dan schrik je je wezenloos. Het beeld blijft in mijn hoofd hangen. Het heeft vijftien minuten geduurd voordat de ambulances er waren, maar voor mijn gevoel duurde dat langer. Ik ben enorm blij dat de voorzitter en Ria zo goed hebben gehandeld, anders was het misschien slecht afgelopen."

Pacemaker
Van Schijndel moet nog zeker twee weken in het ziekenhuis blijven. Daar wordt hij onderzocht en krijgt hij een pacemaker. Boere: "Ik kreeg vanmorgen een berichtje van de voorzitter dat Rick er weer honderd procent bovenop gaat komen. We zijn zeer opgelucht dat het weer beter met hem gaat." De medespelers zagen Van Schijndel in zijn tocht naar de ambulance. Het is begrijpelijk dat de aandacht binnen de vereniging momenteel niet op het voetbal is gericht. "Het is een enorme shock voor de hele vereniging. Iedereen is geschrokken en ontdaan. Vanavond gaan we het er met de jongens over hebben."

bron: kliknieuws
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er