Auteur Topic: LEH casus 1  (gelezen 20844 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Gepost op: 04 december 2010, 15:30:31
Je bent aan het werk als receptioniste bij een klein accountantskantoor, en door de grote drukte zoeken jullie extra personeel.
Vandaag is het de dag van de eerste gesprekken en een pottentieel kandidaat komt zich aanmelden.

Hij komt binnen en schud de sneeuw van zijn kledij. Als hij de balie naderd merkt je op dat hij er bleek uitziet en als hij zich voorsteld lijkt het alsof hij zich moeilijk de naam van zijn contactpersoon kan herinneren. Als je hem vervolgens vraagt of hij naar aanleiding van de vacature komt staart hij eventjes naar zijn handen, verbijt duidelijk de pijn en knikt vervolgens instemmend.

Je verzoekt deze persoon plaats te nemen in de wachtkamer want de gesprekken zijn uitgelopen, en te wachten tot hij word opgehaald.

Onderweg naar de wachtruimte zie dat deze persoon neer valt.

Wat is er met deze persoon aan de hand, welke actie(s) onderneem je en met welk doel ?
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #1 Gepost op: 04 december 2010, 18:18:23
Hmm, en met flauw vallen bedoel je dat het slachtoffer ook zo weer bij komt?  ::)
Groeten,

instructeur


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #2 Gepost op: 04 december 2010, 18:43:11
Hmm, en met flauw vallen bedoel je dat het slachtoffer ook zo weer bij komt?  ::)

hij valt neer, en reageert vervolgens gedurende enkele minuten heel erg afwezig...
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #3 Gepost op: 04 december 2010, 19:11:33
Ah, ik weet wel wat ik zou gaan doen. Maar als instructeur is dat niet helemaal eerlijk. Ik wacht even af tot één van de leden reageert  ::) :P
Groeten,

instructeur


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #4 Gepost op: 08 december 2010, 20:11:30
Ik ben benieuwd of de persoon erg (te?) dik is aangekleed. Kun je me dat vertellen?

Aangenomen dat de persoon 1) inmiddels weer reageert (hoewel afwezig) en 2) nog op de grond ligt en ook aangenomen dat er geen overige gevaarlijke situaties zijn ontstaan (bloedingen door een ongelukkige val, of iets dergelijks), zou ik het volgende doen:

- Een collega erbij roepen en hem/haar een raam open laten zetten, met als doel frisse lucht binnen te laten. De collega mag in de buurt blijven voor verdere hulpverlening, als dat noodzakelijk mocht blijken.
- Het slachtoffer gerust stellen. Vooral niet teveel vragen "of het wel gaat", maar eerder mezelf voorstellen en een gesprekje aanknopen. Dit om te voorkomen dat het slachtoffer zich druk gaat maken en nogmaals wegvalt.
- Als het slachtoffer te dik is aangekleed, zou ik hem van zijn overtollige jas/trui ontdoen, zodat hij het in ieder geval niet te warm krijgt.
- Het slachtoffer heel langzaam rechtop laten zitten, terwijl ik er voortdurend bij blijf en oplet of hij niet opnieuw dreigt weg te vallen. Mocht dat het geval zijn, dan laat ik het slachtoffer weer liggen, en mag hij zeker 10 minuten blijven liggen.

Zolang het slachtoffer niet opnieuw wegvalt (en niet langer dan ongeveer een minuut bewusteloos blijft), zie ik geen reden om professionele hulpdiensten in te schakelen.

Kortom, ik vermoed een flauwte, door (mogelijk) oververhitting (te dik aankleden) en zenuwen voor het sollicitatiegesprek. Toevallig ging er vorige week iemand in een sardineblikj-- ehm, trein in de spits voor mijn neus onderuit. Dit was wel ongeveer mijn reactie, toen.


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #5 Gepost op: 08 december 2010, 20:38:48
Dat zou ook mijn eerste handeling zijn, maar terwijl ik bezig ben met het gesprek, vraag ik tussen neus en lippen door om even te lachen, de handen te strekken en let ik op de spraak (oftewel, de FAST test). Je kunt het niet weten.

Goed in de gaten houden of het slachtoffer wel echt bijkomt. Bij twijfel wel de ambulance laten komen  8)
Groeten,

instructeur


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #6 Gepost op: 08 december 2010, 20:53:11
De FAST-test had ik nog niet voorbij horen komen in mijn jaren als BHV'er. Goeie tip, ik ga 'm in de volgende cursus voor ons team laten behandelen.


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #7 Gepost op: 08 december 2010, 21:07:38
Zo leren we van elkaar  ;) :D ;D
Groeten,

instructeur


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #8 Gepost op: 08 december 2010, 21:17:58
Dit soort casussen vind ik erg interessant, trouwens. Ik zal kijken of mijn BHV-groep zinnige opmerkingen kan maken :) .


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #9 Gepost op: 11 december 2010, 12:04:47
Ik ben benieuwd of de persoon erg (te?) dik is aangekleed. Kun je me dat vertellen?

Deze persoon is gekleed in een nette outfit (sollicitatiegesprek), met een net iets te dun jasje aan. Deze persoon komt net van school af en heeft geen bschikking over een auto, daarom heeft hij zijn fiets tegen de gevel aan gezet. afstand huis werkgever: 8km.
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #10 Gepost op: 11 december 2010, 12:07:59
Dat zou ook mijn eerste handeling zijn, maar terwijl ik bezig ben met het gesprek, vraag ik tussen neus en lippen door om even te lachen, de handen te strekken en let ik op de spraak (oftewel, de FAST test). Je kunt het niet weten.

Goed in de gaten houden of het slachtoffer wel echt bijkomt. Bij twijfel wel de ambulance laten komen  8)

Hier vind je meer info over de FAST test
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er




Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #11 Gepost op: 15 december 2010, 14:01:38
Een vraag over de kleding... had hij wel handschoenen aan? En wat is de kleur van zijn handen en het gelaat?
Groeten,

instructeur


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2011, 13:36:09
Base Aid? Ik ben wel heel nieuwsgierig wat het nu eigenlijk was....  ???
Groeten,

instructeur


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2011, 15:49:37
Dit soort cassusen zijn enorm leerrijk ook voor ons als begeleiders, want er zijn zoveel mogelijke denkpatronen.
Uiteindelijk had het kunnen zijn:

Shock door onderkoeling
Beroerte
Flauwvallen

Echter hieruit blijkt maar weer dat het belangrijk is in elke situatie weer te gaan nadenken. en niet blindelings zomaar vergelijking te gaan trekken.

Kijken, denken en dan pas doen is hier de gouden regel, gecombineerd met gezond boerenverstand en in geval van twijfel is huisarts/112 de juiste beslissing.

Deze eerste casus is voor mij een leerschool geweest, ervaringen uit deze komen vast en zeker bij volgende casussen terug.
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2011, 16:08:43
Shock door onderkoeling? Nee, dat gaat er niet in... Maar goed, ik pak er wel één die mij goed uitkomt.  ::)
Groeten,

instructeur