Auteur Topic: Oefenen moet je doen...  (gelezen 10474 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Gepost op: 28 januari 2011, 18:28:03
Oefenen moet... die kreet kennen we allemaal, want zonder oefening is kennis niks meer dan een schim van de herhaling.

Jammer genoeg worden er bijna alleen maar oefening uitgezet in de vorm van ontruimingsoefeningen. Soms word daar eens een slachtoffer bij gesimuleerd.

Echter naast ontruimen zijn er nog 2 onderdelen die beoefend moeten worden...

Hoe oefenen jullie de medische handelingen???
En brandbestrijding?? of is dat iets enkel en alleen voor de herhalingsles?
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2011, 23:33:15
De ontruimingsoefening is bij ons een stuk lastiger te realiseren als een brandoefening. Immers, tijdens een evenement (stel je voor, zaterdagmiddag, half 3) een ontruiming ("ja, mevrouw, dit is een oefening") is vrij ondenkbaar. In het afgelopen jaar was er in overleg met een BHV-opleider een ontruimingsoefening gepland tijdens de opbouwweek. Op het geplande moment zouden er circa 100 standhouders aanwezig zijn, dus een uitdaging was het zeker. Zij waren voorafgaand aan de oefening ingelicht, om begrip te kweken: immers, zij zijn in hun vrije tijd bezig met het opbouwen van hun stand en hebben haast. Helaas was door het weer (er mocht niet met auto's naar de kramen gereden worden en er moest dus veel gesleept worden) de sfeer enigszins (nogal) explosief; als de oefening doorgang had gevonden, dan was dat niet begrepen. Daarom hebben we toen besloten om de oefening af te gelasten.

Voor medische praktijkervaring krijgt ons BHV-team weinig kans. Tijdens de evenementen loopt er een EHBO-ploeg rond die het veel te leuk vindt om "uit te rukken". Zij zijn ter zake kundiger dan wij, dus wij moeten onze oefening elders vandaan halen. Heeft er hier iemand ervaring met het oefenen van de medische praktijk voor BHV'ers?

Brandoefeningen zijn iets makkelijker te realiseren (een fikkie is zo gestookt). In onze keuken(tent) wordt op grote gasbranders gekookt, dus het blussen van een vlam in de pan is goed te oefenen. Dat gaan we binnenkort ook op locatie doen, voor de BHV'ers in ons keukenteam. Verder ben ik de mogelijkheden aan het verkennen om met de brandweer een en ander op dit gebied te oefenen.


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2011, 17:33:23
Het oefenen van de medische handelingen moeten eigenlijk, in mijn optiek, alleen gebeuren onder de leiding van een EHBo of medisch instructeur. Je leert jezelf heel makkelijk de verkeerde dingen aan. Het vervoer van een slachtoffer, het pakken van een EHBO tas dat kun je zelf nog, maar reanimatie oefenen, een verband aanleggen e.d. dat moet echt onder toezicht.

Ik merk dat ik toch wel een aantal cursisten heb die pretenderen het te weten en het goed te doen en dan compleet de verkeerde dingen gaan uitvoeren om misschien wel, de goede redenen.

Dus oppassen geblazen  ;)
Groeten,

instructeur


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2011, 22:56:30
Het oefenen van de medische handelingen moeten eigenlijk, in mijn optiek, alleen gebeuren onder de leiding van een EHBo of medisch instructeur. Je leert jezelf heel makkelijk de verkeerde dingen aan. Het vervoer van een slachtoffer, het pakken van een EHBO tas dat kun je zelf nog, maar reanimatie oefenen, een verband aanleggen e.d. dat moet echt onder toezicht.

Ik merk dat ik toch wel een aantal cursisten heb die pretenderen het te weten en het goed te doen en dan compleet de verkeerde dingen gaan uitvoeren om misschien wel, de goede redenen.

Dus oppassen geblazen  ;)

Dat sowieso. Onze brandoefeningen zijn ook altijd onder leiding/toezicht van onze BHV-instructeur en ik zou medische oefeningen al helemaal niet zonder kundige bijstand durven organiseren :) .