Vooraf even de context van mijn ervaringen in het evenementenwezen, met risico's. Ik schets hieronder hoe wij het aanpakken, dat wil niet zeggen dat we niet willen veranderen/verbeteren: graag zelfs
! Het bedrijf waarvoor ik me met evenementveiligheid bezig houd organiseert vier eigen evenementen:
Lisse (HM) - vorig jaar 3 dagen, 20.000 bezoekers, dit jaar een dag extra, dus in één klap naar schatting bijna 30.000 bezoekers
Muziekfestival (vorig jaar 3, komend jaar 4 versterkte podia) met markt (150-200 kooplieden) in Middeleeuwse stijl. Terrein gelegen in bosrijk gebied. Onoverzichtelijke paadjes en omloopjes, met steen omheinde binnentuin. Veel bezoekers uitgedost in kleding waar moeilijk in bewogen kan worden. Veel (kook)vuur van historische kampementen, (vuur)wapendemonstraties, geheel in de open lucht (slecht weer-scenario's) en er wordt zwakalcoholhoudende drank geschonken (meer een beveiligingsprobleem). Middeleeuwse catering (zowel op gas als op een enorme houtbarbecue).
Zaterdagavond gaat een van wilgentenen gevlochten pop (in de vorm van een dier of keltische godheid) van 3-4m hoog en ook 3-4m breed in de hens. Met ca. 5.000 man publiek ervoor, naast het podium.
Dordrecht (ZHZ) - 2 dagen, ca. 10.000 bezoekers
Eén groot grasveld, goed overzichtelijk. Vorig jaar één podium, komend jaar twee. Keltische/Schots lifestyle festival met muziek, markt en re-enactment (historische dorpen). Boogschiet- en (vuur)wapendemonstraties. Medewerkers kamperen direct aanliggend aan het terrein.
Dordrecht (ZHZ) - 2 dagen, ca. 3.000 bezoekers
Eén groot grasveld, goed overzichtelijk. Geen podia, wel steekbaan (ruiters die elkaar met lansen van paarden af proberen te werken; professionals) met tribune. Veel kindervermaak.
Groningen (GR) - 2 dagen, ca. 3.000 bezoekers
Eén groot grasveld, goed overzichtelijk. Geen podia, wel steekbaan (ruiters die elkaar met lansen van paarden af proberen te werken; professionals) met tribune. Veel kindervermaak.
Gemene deler is de lage-risicoinschatting van ons publiek. Er is geen professionele beveiliging aanwezig, alleen vrijwillige toezichthouders. De evenementen zijn dus geen dancefeesten, er gebeurt *klopt af* eigenlijk nooit iets op openbare-ordegebied.
Voor wat betreft je vragen:
Wij hebben een deel van onze vrijwillige medewerkers (bij het grootste evenement draaien er op het piekmoment 300 vrijwilligers mee), namelijk degenen die altijd bereikbaar zijn per portofoon, opgeleid tot BHV'er. Er lopen ruim 30 BHV'ers op het terrein rond. Verder hebben alle medewerkers een instructie gehad en ons interne alarmnummer in hun telefoon staan. Als er iets gebeurt, kunnen ze ofwel via de portofoon, ofwel via het alarmnummer hulp inroepen. Er worden dus geen externe BHV'ers ingehuurd.
Als er iets gebeurt dat impact op (een gedeelte van) het terrein heeft, richten wij een commandopost in, waarvandaan de externe contacten (hulpdiensten) en eventuele (deel)ontruiming wordt aangestuurd. Op de "plaats incident" is de coördinator plaats incident degene die het team BHV'ers en anderen tp aanstuurt. Hij draagt ook het werk uiteindelijk over aan de hulpdiensten.
Onder leiding van de coördinator plaats incident wordt ook bepaald of het protocol "brand bestrijden", "brand beperken" of "wegrennen" wordt ingezet. Wij hebben buiten BHV'ers geen meer ter zake kundige mensen op het terrein, zoals brandwachten: we zullen, als de brand meer dan één of twee blussers nodig gaat hebben, daarvoor moeten wachten op de brandweer.
Voor de EHBO huren wij externen in. De Medische en EHBO-stam van Scouting Nederland richt zich specifiek op het verzorgen van de EHBO bij evenementen, zoals de Nijmeegse Vierdaagse. Zij zijn op ons grootste evenement tot nu toe met minimaal 12 personen aanwezig geweest, en lopen rond in groepjes van 2. Er blijft natuurlijk altijd iemand op de post. Ze communiceren eveneens via portofoons. De stam bestaat uit artsen, verpleegkundigen en co-schappers; zij kunnen dus aanzienlijk meer dan "gewone" EHBO'ers, dat merk je ook als er bijvoorbeeld een recept van het één of ander nodig is. Dat kan één van de artsen dan simpel uitschrijven en laten ophalen. Ook in de overdracht naar de gele tak werkt het fijn om mensen met medische kennis in huis te hebben: die kunnen met elkaar en met de ambulancemedewerkers "op niveau" praten.
Leuk detail: afgelopen jaar zijn we achteraf vanuit de ambulancepost gebeld om ons te bedanken voor de keurige begeleiding en opvang van de ambulance (met hesjes langs de weg de boel vrijhouden en richtingaanwijzingen geven), die met bijna volle snelheid tp kon komen, en de ter zake kundige eerste hulp van onze EHBO'ers. Daar word je toch stiekem best trots van
.