Auteur Topic: BHV bij grote evenementen  (gelezen 18261 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Gepost op: 29 januari 2011, 09:07:59
In vervolg op dit topic: http://www.bedrijfshulpverleningforum.nl/index.php?topic=264.msg1792;topicseen#msg1792

Hoe staat het met de BHV tijdens de grote evenementen, worden daar aparte groepen BHVers voor ingezet, of komen daar EHBOers van bv het rode kruis bij. En hoe zit het met de brandbestrijding?


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2011, 10:25:30
Vooraf even de context van mijn ervaringen in het evenementenwezen, met risico's. Ik schets hieronder hoe wij het aanpakken, dat wil niet zeggen dat we niet willen veranderen/verbeteren: graag zelfs ;) ! Het bedrijf waarvoor ik me met evenementveiligheid bezig houd organiseert vier eigen evenementen:

Lisse (HM) - vorig jaar 3 dagen, 20.000 bezoekers, dit jaar een dag extra, dus in één klap naar schatting bijna 30.000 bezoekers
Muziekfestival (vorig jaar 3, komend jaar 4 versterkte podia) met markt (150-200 kooplieden) in Middeleeuwse stijl. Terrein gelegen in bosrijk gebied. Onoverzichtelijke paadjes en omloopjes, met steen omheinde binnentuin. Veel bezoekers uitgedost in kleding waar moeilijk in bewogen kan worden. Veel (kook)vuur van historische kampementen, (vuur)wapendemonstraties, geheel in de open lucht (slecht weer-scenario's) en er wordt zwakalcoholhoudende drank geschonken (meer een beveiligingsprobleem). Middeleeuwse catering (zowel op gas als op een enorme houtbarbecue).
Zaterdagavond gaat een van wilgentenen gevlochten pop (in de vorm van een dier of keltische godheid) van 3-4m hoog en ook 3-4m breed in de hens. Met ca. 5.000 man publiek ervoor, naast het podium.

Dordrecht (ZHZ) - 2 dagen, ca. 10.000 bezoekers
Eén groot grasveld, goed overzichtelijk. Vorig jaar één podium, komend jaar twee. Keltische/Schots lifestyle festival met muziek, markt en re-enactment (historische dorpen). Boogschiet- en (vuur)wapendemonstraties. Medewerkers kamperen direct aanliggend aan het terrein.

Dordrecht (ZHZ) - 2 dagen, ca. 3.000 bezoekers
Eén groot grasveld, goed overzichtelijk. Geen podia, wel steekbaan (ruiters die elkaar met lansen van paarden af proberen te werken; professionals) met tribune. Veel kindervermaak.

Groningen (GR) - 2 dagen, ca. 3.000 bezoekers
Eén groot grasveld, goed overzichtelijk. Geen podia, wel steekbaan (ruiters die elkaar met lansen van paarden af proberen te werken; professionals) met tribune. Veel kindervermaak.

Gemene deler is de lage-risicoinschatting van ons publiek. Er is geen professionele beveiliging aanwezig, alleen vrijwillige toezichthouders. De evenementen zijn dus geen dancefeesten, er gebeurt *klopt af* eigenlijk nooit iets op openbare-ordegebied.


Voor wat betreft je vragen:
Wij hebben een deel van onze vrijwillige medewerkers (bij het grootste evenement draaien er op het piekmoment 300 vrijwilligers mee), namelijk degenen die altijd bereikbaar zijn per portofoon, opgeleid tot BHV'er. Er lopen ruim 30 BHV'ers op het terrein rond. Verder hebben alle medewerkers een instructie gehad en ons interne alarmnummer in hun telefoon staan. Als er iets gebeurt, kunnen ze ofwel via de portofoon, ofwel via het alarmnummer hulp inroepen. Er worden dus geen externe BHV'ers ingehuurd.
Als er iets gebeurt dat impact op (een gedeelte van) het terrein heeft, richten wij een commandopost in, waarvandaan de externe contacten (hulpdiensten) en eventuele (deel)ontruiming wordt aangestuurd. Op de "plaats incident" is de coördinator plaats incident degene die het team BHV'ers en anderen tp aanstuurt. Hij draagt ook het werk uiteindelijk over aan de hulpdiensten.

Onder leiding van de coördinator plaats incident wordt ook bepaald of het protocol "brand bestrijden", "brand beperken" of "wegrennen" wordt ingezet. Wij hebben buiten BHV'ers geen meer ter zake kundige mensen op het terrein, zoals brandwachten: we zullen, als de brand meer dan één of twee blussers nodig gaat hebben, daarvoor moeten wachten op de brandweer.

Voor de EHBO huren wij externen in. De Medische en EHBO-stam van Scouting Nederland richt zich specifiek op het verzorgen van de EHBO bij evenementen, zoals de Nijmeegse Vierdaagse. Zij zijn op ons grootste evenement tot nu toe met minimaal 12 personen aanwezig geweest, en lopen rond in groepjes van 2. Er blijft natuurlijk altijd iemand op de post. Ze communiceren eveneens via portofoons. De stam bestaat uit artsen, verpleegkundigen en co-schappers; zij kunnen dus aanzienlijk meer dan "gewone" EHBO'ers, dat merk je ook als er bijvoorbeeld een recept van het één of ander nodig is. Dat kan één van de artsen dan simpel uitschrijven en laten ophalen. Ook in de overdracht naar de gele tak werkt het fijn om mensen met medische kennis in huis te hebben: die kunnen met elkaar en met de ambulancemedewerkers "op niveau" praten.

Leuk detail: afgelopen jaar zijn we achteraf vanuit de ambulancepost gebeld om ons te bedanken voor de keurige begeleiding en opvang van de ambulance (met hesjes langs de weg de boel vrijhouden en richtingaanwijzingen geven), die met bijna volle snelheid tp kon komen, en de ter zake kundige eerste hulp van onze EHBO'ers. Daar word je toch stiekem best trots van :) .


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #2 Gepost op: 06 februari 2011, 10:55:55
. Wij hebben buiten BHV'ers geen meer ter zake kundige mensen op het terrein, zoals brandwachten: we zullen, als de brand meer dan één of twee blussers nodig gaat hebben, daarvoor moeten wachten op de brandweer.

Hebben jullie al eens overwogen om voor de brandpreventieve kant zowel preventief als repressief expertise van buitenaf te vragen? Er zijn best bedrijven die dit voor je kunnen doen.


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #3 Gepost op: 06 februari 2011, 11:02:53
Hebben jullie al eens overwogen om voor de brandpreventieve kant zowel preventief als repressief expertise van buitenaf te vragen? Er zijn best bedrijven die dit voor je kunnen doen.

Ja, dat is overwogen, maar aangezien we zelf steeds complimenten krijgen voor de organisatie op veiligheidsgebied van de gemeente en brandweer, en we het best leuk vinden om ons er steeds meer in te ontwikkelen en verdiepen, zien we daar voorlopig geen reden toe. Wat zouden de voordelen zijn? Wij zien voornamelijk stijgende kosten :) .


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2011, 11:27:52
Als jullie complimenten krijgen, betekend het in ieder geval dat jullie het werk op goede wijze uitvoeren. Maar ik loop bv brandwacht op grote evenementen zoals Lowlands, en daar zie je dat zo,n evenement een hoop werk extra oplevert. Zoals de inspectie van de diverse eetstandjes. dat gebeurt in samenwerking met de plaatselijke brandweer.

Maar ook de brandpreventieve rondes over de campings is daar essentieel van belang. Er bivakeren in zo,n weekend zo,n 55.000 man en vrouw, je praat dus over een flinke stad.  :o 8) ;D


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #5 Gepost op: 06 februari 2011, 15:07:34
Als jullie complimenten krijgen, betekend het in ieder geval dat jullie het werk op goede wijze uitvoeren. Maar ik loop bv brandwacht op grote evenementen zoals Lowlands, en daar zie je dat zo,n evenement een hoop werk extra oplevert. Zoals de inspectie van de diverse eetstandjes. dat gebeurt in samenwerking met de plaatselijke brandweer.

Maar ook de brandpreventieve rondes over de campings is daar essentieel van belang. Er bivakeren in zo,n weekend zo,n 55.000 man en vrouw, je praat dus over een flinke stad.  :o 8) ;D

Tijdens een evenement ben ik zo ongeveer fulltime bezig met het controleren van de catering en andere potentiele veiligheidsrisico's. Voordeel is dat veel van onze catering uit Duitsland komt, alwaar de regels voor o.a. impregneren (en het aantonen daarvan) en het vervangen van onderdelen van gasinstallaties stukken strenger zijn dan bij ons. Onze evenementen zijn qua publiek, omvang (van het terrein), hoeveelheid muziek, podia en alcoholgebruik niet te vergelijken met Lowlands: veel mensen komen om de markt te bekijken, in plaats van allemaal voortdurend voor het podium te staan. Dat is een groot verschil op het gebied van publieksveiligheid en crowd control.

Wij hebben bij ons evenement geen camping, maar mocht die er ooit komen, is dat in mijn ogen inderdaad een vervijfvoudiging van de druk op de veiligheidsorganisatie: daar heb je helemaal gelijk in ;) . Lijkt me trouwens nog steeds leuk om in samenwerking met de plaatselijke brandweer op te zetten. Mocht dat gebeuren en je hebt interesse om mee te denken, dan ben je van harte welkom :) .


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #6 Gepost op: 06 februari 2011, 16:02:27
Lijkt me trouwens nog steeds leuk om in samenwerking met de plaatselijke brandweer op te zetten. Mocht dat gebeuren en je hebt interesse om mee te denken, dan ben je van harte welkom :) .
Mocht dat gaan gebeuren houdt ik me aanbevolen. ;)


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #7 Gepost op: 07 februari 2011, 08:10:09
Mocht dat gaan gebeuren houdt ik me aanbevolen. ;)

Idem-dito hier, roep maar als je eens in het Noord-brabantse komt... :D
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er