Auteur Topic: oefeningen voor de bhv'ers opzetten.  (gelezen 17732 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Gepost op: 01 februari 2011, 12:20:42
als ploegleider kan het een taak zijn om voor Jou bhv'ers een oefening uit te zetten. wie van jullie heeft daar ervaring mee en hoe bevielen die oefeningen?
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2011, 19:41:22
Bij de brandweer kennen we de zogehete leidraad oefenen, waarin vermeld staat welke oefendoelen een brandweerman/vrouw jaarlijks moet hebben gehad. Is er voor de BHV ook zoiets, of kan iedere organisatie zelf weer het wiel uitvinden?


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2011, 20:01:56
Ik heb het ooit wel voor een organisatie geschreven. Maar dat was op basis van de leidraad die bij de brandweer ook gebruikt word. Aan de andere kant Peter, de meeste organisaties oefenen nooit en zal er dus ook geen behoefte aan zijn ;)
Groeten,

instructeur


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2011, 11:04:22
Daarnaast is het ook zo dat het basispakket in de herhaling behandeld word, al dan niet uitgebreid maar de basiskennis van brandbestrijding en Levensreddende eerste handelingen worden jaarlijks herhaald, jammer genoeg ervaren wij en de BHV'ers zelf ook dat dat in praktijk te weining blijkt...
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2011, 19:34:42
Ja en nee. Dat hangt van de organisatie af. De mensen die een oefenplan hebben doen meer buitenom de herhalingen en denken over wat ze in hun organisatie willen en kunnen.

Dan heb je de organisaties die de mensen 1 keer per jaar op herhaling sturen en dan denken dat ze het wel weten... Wat is er mis met 2 keer per jaar oefenen? Een keer een ontruiming en een keer een wisselend programma.
Groeten,

instructeur


Bas

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15
Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2018, 11:50:28
In de fabriek waar ik werk, is langere tijd geen extra oefening gedaan.
De motivatie van de bhv-ers zakte hierdoor zover dat er mensen afhaakten.
Ik heb vorig jaar de opleiding voor ploegleider gedaan bij g4s. Sindsdien heb ik iedere 6 weken een oefening gedaan.
In het begin héle korte. Bijvoorbeeld een deurprocedure nadat een bhv-er een ploegje via de portofoon naar een bepaalde deur had gestuurd.
Nu ben ik oefeningen aan het schrijven voor oefeningen van 10 tot 15 minuten.
Nog steeds geen grote oefeningen maar wel al iets complexer.
Met de evaluatie erbij, duurt een bijeenkomst dan ongeveer een half uur.
Incidenten die hebben plaatsgevonden wil ik naspelen en op die manier evalueren.
Ik merk dat sinds ik dit soort oefeningen doe organiseer, de motivatie van de bhv-ers al een eind gegroeid is.

Iedere oefening draai ik 3 keer op één dag.
Ik ben de enige ploegleider. De productie gebeurt in 3 ploegendienst en op kantoor wordt in dagdienst gewerkt. Totaal aantal bhv-ers is 34.
Het grootste gevaar van een machine is de gebruiker...