Auteur Topic: aangekondige veranderingen Oranje Kruis vanaf 01-09-2011  (gelezen 20739 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Gepost op: 03 februari 2011, 20:16:33
Naast de introductie van de nieuwe reanimatierichtlijnen en staan er nog andere veranderingen op de planning op dezelfde datum. Vanaf 1 september verdwijn ook het Nederlandse snelverband uit het verbandleerpakket, in de plaats daarvan komt het internationale snelverband.

Verder veranderd ook de inhoud van de verbandtrommels en hun indeling.

De indeling wordt:

  • Basisverbandset
  • evenement en sportverbandset
  • bedrijfsverbandset

in bijlage vinden jullie de nieuwe tabel van eisen aan verbandmiddelen en inhoudstabellen.
bron: www.EHBO.nl

Maar weet iemand van jullie ook het verschil tussen een Nederlands snelverband en een internationaal snelverband??? 8)
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2011, 23:55:00
Maar weet iemand van jullie ook het verschil tussen een Nederlands snelverband en een internationaal snelverband???
De simpelste uitleg over het verschil:
- Nederlandse snelverband is uitklapbaar
- Internationaal is uitrolbaar (net als een zwachtel)
Dat is alles.

De richtlijnen voor verbanddozen met het keurmerk van het OK zijn overigens niet wetsgeldig, leidend en/of branche bepaald, immers het OK is één van de markpartijen die een eigen keurmerk heeft gemaakt en niet voor de gehele markt.
Indien je daaraan waarde hecht, prima, maar er zijn ook andere (internationale) marktpartijen die andere richtlijnen hanteren welke meer of minderwaarde hebben. Het is maar net wat je gevoel zegt.
Daarnaast, welke verbanddoos richtlijnen je ook hanteert, moeten alle (steriele) verbandmiddelen een keurmerk hebben. Anders mogen ze niet de markt op.

Het bepalen van een verbanddoos vulling voor specifieke doelgroepen e/of doeleinden is leuk, maar verbandmiddelen-en dozen moeten ten alle tijden worden aangepast aan de werkomstandigheden en/of gebruiksomgeving (RI&E).
Daarom hecht ik veel meer waarde aan een aangepaste inhoud dan een volgens de richtlijnen gevulde verbanddoos.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #2 Gepost op: 06 februari 2011, 12:13:09
Is dit alles om alles europees een te laten worden?
Wat je in een verbandtrommel in Nederland aantreft, mag je ook in Duitsland of Frankrijk aantreffen?


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #3 Gepost op: 08 februari 2011, 20:37:21
Tuurlijk, mag ik je wijzen op het verhaal telefoonopladers? Als dat al niet lukt  ??? Och, verband is verband en knutselen is een hobby  ;D
Groeten,

instructeur


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #4 Gepost op: 08 februari 2011, 23:17:10
verhaal telefoonopladers

Vertel? Dat klinkt noemenswaardig!


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #5 Gepost op: 09 februari 2011, 13:41:14
Er zijn nog steeds geen universele opladers voor de mobiele telefoon te krijgen. Ik heb 3 merken in huis (vraag maar niet wat je met 3 telefoons moet) en dus ook 3 opladers. Waarom? Omdat iedereen zijn eigen ding wil maken en uniek wil zijn.

Dat is met de makers van verbandmaterialen en verbandtrommels ook zo. De één wil een modulair systeem, de volgende alles per letsel en de volgende wil het op grote inpakken. Ik zie het niet gebeuren dat het allemaal gelijk komt. Bovendien, bij elke trommel of tas die ik gebruik of moet gaan gebruiken deel ik zo in dat ik blindelings alles weet te vinden en ik stop erin wat ik nodig heb op die locatie. Dat verschilt per locatie overigens. ;)
Groeten,

instructeur


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2011, 13:15:42
Het verlenen van eerstehulp is een dynamisch proces.
Daarom moet een EHBO doos, koffer of tas ook altijd aangepast worden aan de gebruiksomstandigheden.
Ik heb niets aan een tas waarin bijvoorbeeld 10 bepaalde gaasjes zijn voorgeschreven als ik die in de praktijk waarschijnlijk niet hoef te gebruiken.


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2011, 14:28:22
Lijkt me een duidelijk verhaal, inderdaad. Voor onze evenementen delen onze ervaren EHBO'ers de koffers in. Er is bijvoorbeeld vorig jaar, in verband met aanwijzingen in die richting, extra zalf tegen de haartjes van de eikenprocessierups ingekocht (evenals oogdouches, maar die pasten niet in de koffer ;) ). Het blijft maatwerk, maar ik denk zeker dat het nuttig is om een aantal "standaard"-indelingen te formuleren. Dat is een goed startpunt, lijkt me?


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2011, 15:11:11
Er kan inderdaad een lijst van minimale items opgesteld worden.
Echter de hoeveelheid is per inzet of per gebruikersomgeving variabel.

Jammer dat iedereen genoegen neemt met de standaard inhoud. Blijkbaar wekt dat vertrouwen dat je een kwaliteitsproduct hebt.
Het uitroepen van een keurmerk voor verbanddozen is m.i. een absolute wassen neus.
Hierdoor heb je, formeel genomen,  als bedrijf of organisatie je eerstehulpmiddelen niet aangepast aan de werkomgeving en specifieke hulpverlening.


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2011, 15:22:44
Dan zou je geen keurmerk voor trommels, maar een keurmerk voor bedrijven die over de trommels adviseren/de trommels inrichten moeten maken. Maar ja, dan vindt een commerciële partij weer een eigen keurmerk uit en heeft het bedrijf alsnog het idee dat het een goedgekeurd iets is.

Je zou een basistrommel inderdaad moeten omschrijven als "minimaal", met verschillende opties voor veelgebruikte alternatieven (scholen, keukens (die zijn er al, trouwens), enzovoorts). Vervolgens kun je daarop gaan variëren als aanbiedend bedrijf.


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2011, 17:49:27
Is dat eigenlijk niet de verantwoording van de degene die de koffer koopt? Ja, ik weet de meesten kopen zo'n ding, gooien hem in de auto (!) en kijken er nooit weer naar om.

Maar ik heb, schrik niet, 3 koffers thuis. 1 in de auto, 1 op de gangkast en 1 voor diensten. En in elke zit precies wat ik nodig heb. Bijvoorbeeld voor thuis extra wondsnelverbanden omdat je die met 1 hand kan aanleggen. Best handig als je alleen woont. Dan nog wat gel voor brandwonden, ORS en wat Kolnisch geurwater.

Zo zou dat moeten, maar ja, als ik de cursist er al niet van kan overtuigen dat een rookmelder en wat extra flessen water in huis toch wel makkelijk zijn, vraag ik me af of dat ook zin heeft.  :o
Groeten,

instructeur




Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2011, 18:04:29
Uiteindelijk is het een inschatting van risisco's (RI&E) die uiteindelijk de inhoud zal bepalen. Het meegeven van deze beschrijvingen was vooral bedoeld om de mensen die zonder daarbij EHBO'er zijn de nodige info te geven over wat er allemaal in de koffer kan zitten.

Zelf heb ik ook een aantal koffers. Is beroepsmisvorming denk ik maar gezoon op een drietal plaatsen een koffer. 1 in de keuken, met een standaard inhoud voor kleine verwondingen, dan vooral met de kids in het achterhoofd.
1 in de schuur tevens werkplaats met wat spulletjes die bij ongevallen in de schuur bruikbaar zijn.
1 in de auto, met daarin naast wat kleine spulletjes, een drietal reddingsdekens, 2 flesjes water, een zaklamp en 2 waxine kaarsjes.
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Ikke78

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 55
Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2011, 22:59:52
Zo zou dat moeten, maar ja, als ik de cursist er al niet van kan overtuigen dat een rookmelder en wat extra flessen water in huis toch wel makkelijk zijn, vraag ik me af of dat ook zin heeft.  :o
Extra flessen water? Waarvoor?
(heb ik nu iets gemist tijdens m'n bhv cursus of is 't gewoon niet vermeld?)


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2011, 23:13:53
Extra flessen water? Waarvoor?
(heb ik nu iets gemist tijdens m'n bhv cursus of is 't gewoon niet vermeld?)

Voor het geval bijvoorbeeld dat het drinkwaternetwerk beschadigd raakt bv op zaterdag avond waardoor er niet voor maandag schoonleidingwater voor hande is?

Je hebt niks gemist want dat valt onder categorie voorbereidt zijn op een ramp kijk ook maar eens hier
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2011, 11:36:33
En hoe ga ik dan aan een Belg uitleggen wat een ramp is?  :P Maar het klopt, een noodpakket in huis is geen overbodige luxe ;)
Groeten,

instructeur