Auteur Topic: NO PLAY procedure  (gelezen 12652 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Gepost op: 24 februari 2011, 16:18:31
Overal waar mensen zijn kan iets fout gaan!!

Vanuit deze gedachte moet men voorbereid zijn op mogelijke incidenten, ook bij bijvoorbeeld oefeningen en opleidingen in het kader van de veiligheid.
Aangezien dat vaak gaat om gesimuleerde incidenten is het onderscheid tussen geensceneerd en echt soms moeilijk te onderscheiden.

Voor dit soort situaties kennen wij de NO Play procedure.

Indien zich een echte situatie voordoet tijdens de oefening roept het slachtoffer of de persoon die getuige is van de situatie NO PLAY. dit betekend vervolgens dat de oefening beeindigd is en dat het veiligheidspersoon/team de situatie gaat oplossen.

Maar wanneer gaan we nou NO PLAY roepen?? En wie van jullie heeft ooit zo een situatie meegemaakt?

Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Marietje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2011, 17:37:44
ik heb bij een vereniging een grote lotusles gedraaid.
In een leegstaand hotel een zogenaamde gijzeling gesitueerd met acht lotussen in diverse ruimtes.
Daarin was een groep cursisten te hardhandig met de lotus en wilde ze hem in een positie leggen dat niet kon.

De lotus zelf heeft toen No Play geroepen.

Zowiezo bij iedere lotusles ben ik extra streng. Ik laat mijn cursisten in dingen doen heel ver gaan.
Maar als ik ook maar even zie dat er dreiging is dat iets niet goed gaat lopen bij de lotus, dan grijp ik direct in.
En dat is dan zonder pardon.

Een lotus speelt zijn spel, geeft zich daarin helemaal over aan een ander en vertrouwt er op dat dat goed gaat.
Ik vind dat ik als instructeur zijnde de plicht heb, om dat vertrouwen niet te schaden.