Poll

Hoe communiceer je tijdens een incident/calamiteit met je collega-BHV'ers?

Via onze mobiele telefoon
2 (28.6%)
Via de vaste telefoons in ons bedrijf
0 (0%)
Wij hebben altijd een portofoon in de buurt
3 (42.9%)
Wij krijgen tijdens een incident/calamiteit een portofoon
2 (28.6%)
Anders, namelijk...
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 7

Auteur Topic: [POLL] Interne communicatie: hoe is dat bij jullie geregeld?  (gelezen 22823 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Gepost op: 26 februari 2011, 23:21:03
Treedt er een calamiteit of incident op? Het toverwoord voor een ordelijk verloop van de hulpverlening is communicatie! Het coördinatiecentrum is afhankelijk van de informatie uit het veld: wat is er aan de hand en hoeveel slachtoffers zijn er gevallen? Waar speelt het incident zich af? Hoe snel breidt het incident zich uit en hoeveel mensen zijn er nog in het gebouw aanwezig?

Zonder accurate informatie is er geen overzicht. Zonder overzicht is er geen effectieve inzet van hulpverlening mogelijk.
Kortom: communicatie is van levensbelang.

Enkele vragen die je kunnen helpen om te vertellen hoe het er bij jullie aan toe gaat:
  • Op welke manier communiceert de BHV-organisatie in jouw bedrijf onderling?
  • Welke voor- en nadelen kleven daaraan?
  • Welke ervaringen heb je ermee en zou je liever een ander communicatiemiddel gebruiken?
  • Oefenen jullie met de manier van communicatie tijdens een incident, en zoja: hoe oefenen jullie die communicatie?


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2011, 23:26:01
Aangezien ik 99% van mijn tijd niet op kantoor ben maar op verschillende lokaties aan het lesgeven ben, hebben ze mij zelden nodig in geval van calamiteiten.

In mijn functie als brandweerman gebruiken we portofoons en daar word elke oefening mee getraind... en zelfs hier op het forum kunnen calamiteiten voorkomen en ook dan gebruiken wij weer de mobiele telefoon.
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


RikvN

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10
Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2011, 14:28:13
Beetje afhankelijk van de calamiteit en situatie.

Op welke manier communiceert de BHV-organisatie in jouw bedrijf onderling?
Tijdens kleine evenementen georganiseerd door mijn vriendengroep is het simpel, we hebben een paar portofoons in eigen beheer en de mensen die iets doen hebben deze bij.

Welke voor- en nadelen kleven daaraan?
Voordeel; eenduidige manier van communiceren, iedereen heeft een porto en aangezien we ze gedurende heel het evenement gebruiken weet iedereen ook hoe ze werken.
Nadeel; je zal net zien dat de *** uitbreekt en je accu op is.  :o

Welke ervaringen heb je ermee en zou je liever een ander communicatiemiddel gebruiken?
Ik heb portofoons op meerdere evenementen gebruikt, ook op grotere evenementen. Ervaring is positief, het is een simpel en robuust communicatie middel.
Tenminste de set die wij gebruiken, deze bestaat uit de TK3101 serie van Kenwood met tegenwoordig één verdwaalde TK3201.

Oefenen jullie met de manier van communicatie tijdens een incident, en zoja: hoe oefenen jullie die communicatie?
Nee, er vind geen oefening plaats, het is een kleine groep van 4 man die van zichzelf al redelijk duidelijk communiceert over de portofoon.
BHV & Horecaportier
EHBO met certificaten "verbandleer en kleine ongevallen" en "bediener AED".


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2011, 19:45:07
Ik werk op een brandweer trainingscentrum. Omdat portofoons tijdens de trainingen gebruikt worden op verschillende kanalen is het niet mogelijk om je collega's daar mee te bereiken.

We kunnen onderling bellen, maar 1 persoon per keer. Die heeft dan ook de leiding van het incident en deelt de taken van de vrije mensen in. Onder andere halen we dan de C2000 portofoon voor de communicatie met de alarmcentrale.

Voor ons is het een tweede natuur. Bij de brandweer zijn we gewend om snel te communiceren en te schakelen. En mocht niets meer werken, dan gaan we op de ouderwetse toer: de ordenance! Daarvoor kies je wel iemand die goed kan hardlopen ;)
Groeten,

instructeur


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2011, 20:07:00

Daarvoor kies je wel iemand die goed kan hardlopen ;)

Het spreekwoordelijke haasje...
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2011, 21:15:35
Het spreekwoordelijke haasje...

Nou ja, het werkt wel ;) Vroeger, toen we nog geen porto's hadden en geen mobieltjes was dit binnen de brandweer volstrekt normaal. Het werkt bijna altijd...  :P
Groeten,

instructeur


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2011, 11:15:44
Ik werk op een brandweer trainingscentrum. Omdat portofoons tijdens de trainingen gebruikt worden op verschillende kanalen is het niet mogelijk om je collega's daar mee te bereiken.

Bij ons werken we met gemiddeld 15 verschillende kanalen per evenement. Er is bij de meldkamer voortdurend bekend wie er op welk kanaal aan het hangen is: dat is vaak functiegebonden, en niet actiegebonden en daarom veel voorspelbaarder dan als het wél actiegebonden zou zijn.

Op het moment dat er een incident of calamiteit optreedt, vist de meldkamer iedereen die nodig is (ontruiming = iedereen, maar als er alleen maar een ambulance naar het midden van het terrein moet, is het logistieke team voldoende) van zijn kanaal naar het vrije calamiteitenkanaal. Daarop geldt een strikt protocol, waarmee alleen geantwoord wordt op vragen van de meldkamer/commandocentrum of de plaats incident. Een nieuwe noodoproep kan altijd via het meldkamerkanaal, dat niet hetzelfde is als het calamiteitenkanaal. Op die manier verzeker je je van de mogelijkheid om meerdere noodoproepen te kunnen afhandelen.


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2011, 13:45:35
Omdat er bij ons geen meldkamer is, is dat niet mogelijk. Door via de telefoon door te geven dat er wat aan de hand is komt de noodprocedure op gang.

We hebben te maken met branden, die soms gecontroleerd zijn, soms wat minder dus je werkt dan op een ander niveau. Bovendien zijn ook de cursisten opgeleid om hulp te verlenen. Het team heeft echter altijd de leiding en we hebben de mogelijkheid om op een andere manier te communiceren met de collega's die komen helpen.

Dat ligt anders als je alleen een BHV organisatie hebt natuurlijk.  8)
Groeten,

instructeur


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2011, 23:32:35
Dat ligt anders als je alleen een BHV organisatie hebt natuurlijk.  8)

Ja, zeker. Op het moment dat de professionals arriveren is het vrij simpel, dan staat al onze communicatie in hun dienst, natuurlijk. We zijn groot genoeg voor een flinke interne organisatie, maar hebben inderdaad geen on-site klaarstaand brandweerteam op het terrein. Misschien komt dat met een bezoekerscamping ;) .


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2011, 23:51:15
als je brandweerlieden nodig hebt op zo een festiviteiten roep maar... als iemand een TS kan regelen kunnen wij voor bemanning zorgen hé instructeur...
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2011, 14:16:27
als je brandweerlieden nodig hebt op zo een festiviteiten roep maar... als iemand een TS kan regelen kunnen wij voor bemanning zorgen hé instructeur...

Pfoe. Heeft iemand een verhuurbedrijfje voor TS'en, toevallig ;) ?
Maar jullie zijn sowieso welkom om te komen rondkijken, natuurlijk.




Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2011, 14:17:19
Pfoe. Heeft iemand een verhuurbedrijfje voor TS'en, toevallig ;) ?

 ik weet wel een adresje...
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2011, 14:41:10
als je brandweerlieden nodig hebt op zo een festiviteiten roep maar... als iemand een TS kan regelen kunnen wij voor bemanning zorgen hé instructeur...

Dat zou zo kunnen. En ik weet ook wel een adresje hoor.  ;D Maar dat zal hopenlijk niet nodig zijn. Mocht het echter in de buurt plaatsvinden, zo'n evenement wil ik zeker komen kijken...
Groeten,

instructeur


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2011, 16:49:41
Dat zou zo kunnen. En ik weet ook wel een adresje hoor.  ;D Maar dat zal hopenlijk niet nodig zijn. Mocht het echter in de buurt plaatsvinden, zo'n evenement wil ik zeker komen kijken...

Dordrecht (begin juni), Lisse (begin augustus)


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2011, 17:14:01
Dordrecht (begin juni), Lisse (begin augustus)

Mooi, Dordrecht, dat is redelijk in de buurt. Maar we gaan compleet offtopic  ;)
Groeten,

instructeur