Auteur Topic: NEN 6089 Bepaling van de opvang en doorstroomcapaciteit, bouwwerken  (gelezen 9873 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
22-10-2009 - NEN heeft het derde ontwerp van NEN 6089 Bepaling van de opvang- en doorstroomcapaciteit van een bouwwerk ter kritiek gepubliceerd, tegelijk met het ontwerp NPR 6080. Dit is het bij de norm behorende rekenprogramma. Uitgangspunt van de norm is de eis dat een groep mensen een gebouw op een veilige manier kan ontvluchten in geval van brand.

NEN 6089 geeft de bepalingsmethode voor de opvang- en doorstroomcapaciteit van een bouwwerk. De norm is primair bedoeld voor situaties waarin sprake is van een totale ontruiming van het bouwwerk bij een brand. De inhoud van dit normontwerp is in belangrijke mate ontleend aan de voorschriften van de Regeling Bouwbesluit 2003 en de MG-circulaire 2003-19 van 17 juli 2003 van het Ministerie van VROM. De verwachting is dat het Bouwbesluit te zijner tijd naar deze norm zal verwijzen. Het normontwerp geldt voor vrijwel alle in het Bouwbesluit 2003 gedefinieerde gebruiksfuncties. Buiten het bestek van deze norm vallen gebouwen met alleen woonfuncties, celfunctie (voor gedetineerden) en gezondheidszorgfunctie (voor bedgebonden patiënten). De verwachting is dat 90% van de gebouwen met dit normontwerp kan worden afgedekt. In de norm is invulling gegeven aan een aantal belangrijke discussies in de markt. Zo is het onder bepaalde voorwaarden toegestaan uit te gaan van gefaseerde ontruiming. Ook mag horizontale opvangcapaciteit onder bepaalde voorwaarden worden meegerekend.

Het is van belang zich te realiseren dat de berekening in dit normblad is gebaseerd op een sterk vereenvoudigd model van de werkelijkheid van een gebouwontruiming. Het doel van de berekening is niet om de werkelijke ontruimingstijd te voorspellen, maar uitsluitend om vast te stellen of de bouwkundige kenmerken van het bouwwerk in voldoende mate een veilige ontruiming garanderen. Om zo'n uitspraak te kunnen doen voor een breed scala aan gebouwen met sterk uiteenlopende bezettingsgraad, is het model vrij complex geworden. Om het gebruik ervan te faciliteren is NPR 6080 ontwikkeld; het rekenprogramma voor het uitvoeren van de berekeningen. In het programma kunnen ontruimingsscenario's worden gemodelleerd.
 
http://www.beveiligingnieuws.nl/beveiliging/10341/Ontwerpnorm_opvang-_en_doorstroomcapaciteit_bij_brand.html


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2009, 20:49:54
Bedankt voor het artikel Peter, handig om te weten weer een norm waar we naar kunnen refereren.... :D
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2009, 20:42:04
Ik heb vandaag dit artikel bij mijn werkgever onder zijn neus gewreven. Hij wist nog niets van deze nieuwe norm. Hij is gelijk bij de NEN aan de tafel gaan rammelen wat resulteerden in het feit dat ik de norm vijf minuten later in mijn mailbox had zitten.

De norm is nog in "experimente" fase. Het is het derde ontwerp van deze NEN en voor 1 februari 2010 kan je nog commentaar inleveren bij de NEN voordat deze definitief gaat worden. In het eerst oogopslag staat er veel en nuttige informatie in. Ik moet hem nog verder bestuderen maar ik zal jullie uiteindelijk laten weten wat mijn bevinden zijn nadat ik het wat aandachtiger heb gelezen.

Zijn er trouwens al meer mensen die deze NEN hebben gelezen en er wat van te vinden hebben?
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2009, 23:26:51
Ik heb de eerste 7 bladzijde gelezen en ga mij later nog verder inlezen. Tussentijd even mijn bevindingen:

Op zich vind ik het een duidelijke norm. Men gaat in deze norm alleen wel uit van de idiale situatie, mensen in paniek (menselijk gedrag) wordt geen rekening mee gehouden, indien er meerdere brandhaarden zijn houd men daar ook geen rekening mee. Wel fijn vind ik de duidelijke tijden die in de norm worden gehanteerd. Zijn er al meer mensen die hem gelezen hebben? Wat vinden jullie ervan?
Één BHV-er is GEEN BHV-er!