Auteur Topic: Hoeveel BHV-ers?  (gelezen 31207 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Gepost op: 01 september 2009, 23:05:32
Hallo Alle,

Hoe weet ik, of hoe kom ik erachter hoeveel BHV-ers er nodig zijn in een bedrijf. Ben je wettelijk verplicht om een X aantal BHV-ers te hebben?

Groetjes.
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


Loe

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 september 2009, 21:22:24
Helaas, het verplichte aantal bhv-ers wordt niet meer voorgeschreven in het arbobesluit.
De BHV-organisatie moet binnen enkele minuten zijn taak kunnen gaan uitvoeren. Uit de RI&E moet blijken welke risico's in het bedrijf aanwezig zijn en daar moet het aantal bhv-ers op worden afgestemd. Dus ook rekening houden met vakanties, ziekte etc.

suc6,
Loe


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #2 Gepost op: 13 september 2009, 14:30:24
De wet schrijft voor: zorg op maat. Dat is natuurlijk een ruim begrip. Ik heb wel eens voorbij horen komen dat een verhouding van 1:50 aangehouden moet worden. Daar kan je ook niet altijd mee uit de voeten zoals hierboven wordt aangegeven (vakanties e.d.)

Zelf heb ik (dacht in de NEN 4001, verbeter mij als het niet goed is anders is het de NEN 4000) eens een berekening gezien hoe je tot het aantal BHV-ers kan komen voor jou bedrijf. Dit heeft te maken met je vloeroppervlak, aantal zelf redzame mensen en het aantal totaal uren dat men aanwezig is in je pand. Ik zou deze berekening eens op moeten zoeken maar misschien kan iemand hem zo boven tafel krijgen of zelfs uit het hoofd opdreunen.
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #3 Gepost op: 14 september 2009, 20:30:38
Vandaag een reken programmaatje gevonden op internet:

http://www.meduca.nl/aantal-bhvers.html

Wellicht hebben jullie hier ook wat aan.
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #4 Gepost op: 18 september 2009, 09:25:17
De wet schrijft voor: zorg op maat. Dat is natuurlijk een ruim begrip. Ik heb wel eens voorbij horen komen dat een verhouding van 1:50 aangehouden moet worden. Daar kan je ook niet altijd mee uit de voeten zoals hierboven wordt aangegeven (vakanties e.d.)

Zelf heb ik (dacht in de NEN 4001, verbeter mij als het niet goed is anders is het de NEN 4000) eens een berekening gezien hoe je tot het aantal BHV-ers kan komen voor jou bedrijf. Dit heeft te maken met je vloeroppervlak, aantal zelf redzame mensen en het aantal totaal uren dat men aanwezig is in je pand. Ik zou deze berekening eens op moeten zoeken maar misschien kan iemand hem zo boven tafel krijgen of zelfs uit het hoofd opdreunen.
Hte zal de NEN 4000 zijn,de NEN 4001 is die van projectering Blusmiddelen. 8)


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #5 Gepost op: 20 september 2009, 21:12:40
De wet schrijft voor: zorg op maat. Dat is natuurlijk een ruim begrip. Ik heb wel eens voorbij horen komen dat een verhouding van 1:50 aangehouden moet worden. Daar kan je ook niet altijd mee uit de voeten zoals hierboven wordt aangegeven (vakanties e.d.)

Zelf heb ik (dacht in de NEN 4001, verbeter mij als het niet goed is anders is het de NEN 4000) eens een berekening gezien hoe je tot het aantal BHV-ers kan komen voor jou bedrijf. Dit heeft te maken met je vloeroppervlak, aantal zelf redzame mensen en het aantal totaal uren dat men aanwezig is in je pand. Ik zou deze berekening eens op moeten zoeken maar misschien kan iemand hem zo boven tafel krijgen of zelfs uit het hoofd opdreunen.
Hte zal de NEN 4000 zijn,de NEN 4001 is die van projectering Blusmiddelen. 8)

Inderdaad die is het :D heb het de volgende dag nog even nagekeken maar was het vergeten te melden hier...
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #6 Gepost op: 20 september 2009, 22:31:17
Het hoofdaandeel is idd voor de infrastructuur van het pand, zelfredzaamheid enz...
Verder is er ook een afdekking nodig voor het zogenaamde restrisico dat blijkt uit je RI&E.
Je moet als werkgever ervoor zorgen dat je als BHV organisatie naar behoren kunt functioneren onder alle omstandigheden.
Het is dus per bedrijf anders en een gouden regel is moeilijk te definieren.
Ontruimingsoefeningen zzijn daarom ook de manier bij uitstek om in eerste fase je organisatie te toetsen...
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #7 Gepost op: 02 oktober 2009, 17:32:34
Het hoofdaandeel is idd voor de infrastructuur van het pand, zelfredzaamheid enz...
Verder is er ook een afdekking nodig voor het zogenaamde restrisico dat blijkt uit je RI&E.

Heeft zo een rest risico dan invloed op het aantal BHV-ers? Ik bedoel als je een paar warmtebronnen heb staan zoals een aantal keukes met gasfornuis (restrisico, brandrisico iets hoger) heeft dat toch geen invloed op het aantal BHV-ers? Wat bedoel je met rest risico?
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #8 Gepost op: 02 oktober 2009, 17:37:10
Met restrisico worden die dingen bedoeld die je niet met veiligheidsmaatregelen kunt afdekken. Warmtebronnen e.d., daar kun je een blusser bij plaatsen en instructie geven hoe er mee om te gaan.

Restrisico's zijn die dingen die eigenlijk niet te voorkomen zijn. Bij een normaal bedrijf zijn dat bijvoorbeeld de kansen dat iemand een hartinfarct krijgt, kortsluiting door wateroverlast, wateroverlast en dat soort dingen. Eigenlijk incidenten die gebeuren ondanks de maatregelen die je genomen hebt. Dat verschilt per bedrijf.
Groeten,

instructeur


Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #9 Gepost op: 02 oktober 2009, 17:43:20
Met restrisico worden die dingen bedoeld die je niet met veiligheidsmaatregelen kunt afdekken. Warmtebronnen e.d., daar kun je een blusser bij plaatsen en instructie geven hoe er mee om te gaan.

Restrisico's zijn die dingen die eigenlijk niet te voorkomen zijn. Bij een normaal bedrijf zijn dat bijvoorbeeld de kansen dat iemand een hartinfarct krijgt, kortsluiting door wateroverlast, wateroverlast en dat soort dingen. Eigenlijk incidenten die gebeuren ondanks de maatregelen die je genomen hebt. Dat verschilt per bedrijf.

Maar volgens mij heeft dit weinig invloed op het aantal BHV-ers dat je moet hebben. Dit zijn risico's die elk bedrijf loopt! Maar 1 of 10 keukens (met gasfornuis) in je bedrijf heeft geen invloed op het aantal BHV-ers dat je moet hebben. Het is een heel ander punt als we het gaan hebben over 1 of 10 niet zelf redzame mensen.
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #10 Gepost op: 02 oktober 2009, 17:54:08
Toch is het aantal BHV_ers op die restrisico's gebaseerd. Bijvoorbeeld een petrochemisch bedrijf heeft meer en anders opgeleide BHV-ers nodig dan een verzekeringsbureau. Zo zijn er meer voorbeelden van hele specifieke bedrijven te noemen. En dan gaat het om de restrisico's en de bepaling dat er tijdens werkuren voldoende BHV-ers aanwezig moeten zijn.
Groeten,

instructeur




Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #11 Gepost op: 02 oktober 2009, 18:02:05
Toch is het aantal BHV_ers op die restrisico's gebaseerd. Bijvoorbeeld een petrochemisch bedrijf heeft meer en anders opgeleide BHV-ers nodig dan een verzekeringsbureau. Zo zijn er meer voorbeelden van hele specifieke bedrijven te noemen. En dan gaat het om de restrisico's en de bepaling dat er tijdens werkuren voldoende BHV-ers aanwezig moeten zijn.

Oke, dan zitten we allebei een beetje op een andere golflengte. Je heb het in jou geval wel over een bijzonder bedrijf en het werken met gevaarlijke stoffen die invloed kunnen hebben op de snelheid dat je moet ontruimen. Zeker als er met grote hoeveelheden wordt gewerkt kan dat invloed hebben op het aantal BHV-ers dat je moet hebben. Dit zijn wel bedrijven welke weer onder een aparte regelgeving vallen. Maar met de berekening die in de NEN vermeld staat moet je al een heel eind kunnen komen voor zo een bedrijf.
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #12 Gepost op: 03 oktober 2009, 12:44:12
Ik heb heel veel bedrijven in de opleiding zitten waar iedereen die op het bedrijf werkt worden opgeleid tot BHV-er. En dat zijn vaak industriele bedrijven, maar ook verpleeghuizen, scholen en administratiekantoren. Daar gaan ze ervan uit dat het handigste is om een ieder op te leiden, zit je nooit met een tekort  ::)
Groeten,

instructeur