Auteur Topic: Evacueren van bedlegerige mensen  (gelezen 26196 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Marietje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 70
Gepost op: 11 maart 2011, 19:46:57
Gisteren ontdekte ik via via, dit filmpje. Het gaat om een hoes die je om een bedlegerige persoon heen wikkelt, om deze snel en veilig met matras en al te kunnen evacueren.

Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden: http://www.s-cape-pod.com/index2.php?p=i&id=3&t=nl


Jan Bakker

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2011, 08:06:57
Wat een dom gedoe! In de tijd die je nodig hebt om al die flappen te bevestigen, kun je veeeeel sneller het bed van de kamer naar het volgende compartiment duwen. En een matras kun je ook heel goed ZONDER deze toestanden van een trap af laten glijden, mocht het al noodzakelijk zijn!


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2011, 09:27:21
Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, volgende brandcompartiment is de beste oplossing, echter slepen met een matras kost de nodige energie zeker als de onderzijde geen of nauwelijks glijdend vermogen heeft.

Is er al teveel rook dan vraag ik me tevens af of de allerbelangrijkste regel van een BHV'er al niet van toepassing is.

Want waar rook is ...

IS GEEN BHV'ER
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Marietje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2011, 00:51:38
het slepen zal zeker energie vragen. Maar wat als je moeten kiezen tussen slachtoffers zoals vandaag in Oegstgeest of
op deze wijze mogelijk effectief evacueren. (met iets meer energie)


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2011, 08:51:48
Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, volgende brandcompartiment is de beste oplossing, echter slepen met een matras kost de nodige energie zeker als de onderzijde geen of nauwelijks glijdend vermogen heeft.

Is er al teveel rook dan vraag ik me tevens af of de allerbelangrijkste regel van een BHV'er al niet van toepassing is.

Want waar rook is ...

IS GEEN BHV'ER
Tja, hier zit waarheid in. Die leuke hulpmiddelen zijn leuk bedacht voor een vleugel die ontruimt moet worden, maar waar meer tijd is om mensen te evacueren. Staat de boel al onder rook, dan gaat de hele handel met bed en al de gang af. Mocht dat problemen geven, dan toch maar die mensen uit bed halen.


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2011, 08:52:26
dan kies ik voor de rautek greep, minder gedoe, gewoon grijpen en slepen, dan hoef ik dat extra gewicht van de matras niet mee te zeulen.
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2011, 09:02:45
dan kies ik voor de rautek greep, minder gedoe, gewoon grijpen en slepen, dan hoef ik dat extra gewicht van de matras niet mee te zeulen.
Wij hebben toevallig een pandje met daarin een instelling. En daar wonen inderdaad mensen die niet zelfredzaamzijn, en gewoon zwaar lichamelijk gehandicapt zijn. Als we daar daadwerkelijk brand hebben wordt er meteen opgeschaald, en is de eerste TS puur voor de redding. Desnoods de 2eTS ook. Maar dan ligt de nadruk meteen op het evacueren van de bewoners.


Jan Bakker

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2011, 11:18:56
Nu zijn het er twee in Oegstgeest. Hoeveel moeten het er worden voordat de overheid ingrijpt en iedereen in de gezondheidszorg verplicht om BHV-er te worden? Of hebben we eerst een tweede 'schipholbrand' nodig om ze wakker te schudden?


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2011, 11:33:03
Nu zijn het er twee in Oegstgeest. Hoeveel moeten het er worden voordat de overheid ingrijpt en iedereen in de gezondheidszorg verplicht om BHV-er te worden? Of hebben we eerst een tweede 'schipholbrand' nodig om ze wakker te schudden?
Het is nog niet bekend hoe de doden van gisterenavond gevallen zijn. Maar ik kan me voorstellen dat bepaalde maatregelen in het belang van de patient genomen zijn, en wellicht voor hun omgeving. En ik neem aan dat de Inspectie voor de Volksgezondheid dan ook weet van dit soort zaken. ;)


Marietje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2011, 13:00:58
dan kies ik voor de rautek greep, minder gedoe, gewoon grijpen en slepen, dan hoef ik dat extra gewicht van de matras niet mee te zeulen.

ik weet niet hoe groot jij bent, maar als je een bewoner/patient hebt die ruim 90 tot 100 kg weegt, dan krijg ik dat niet voor elkaar met mijn 1.60m en dan nog de trap af. Wat dacht je van de wet van zwaarte kracht?
Dan ligt er 100 kg straks boven op mij.



Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2011, 13:04:04
ik weet niet hoe groot jij bent, maar als je een bewoner/patient hebt die ruim 90 tot 100 kg weegt, dan krijg ik dat niet voor elkaar met mijn 1.60m en dan nog de trap af. Wat dacht je van de wet van zwaarte kracht?
Dan ligt er 100 kg straks boven op mij.
Ik mag toch aannemen dat je met 2 man werkt? Wij redden het wel met 2 man, en al onze bepakking erbij. ;)




Marietje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2011, 13:07:32
Ik mag toch aannemen dat je met 2 man werkt? Wij redden het wel met 2 man, en al onze bepakking erbij. ;)

met twee man personeel één bewoner slepen, terwijl er nog meer bewoners liggen te wachten op evacuatie??
Lijkt mij niet logisch.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2011, 13:10:59
met twee man personeel één bewoner slepen, terwijl er nog meer bewoners liggen te wachten op evacuatie??
Lijkt mij niet logisch.
Maar ook in dit soort gevallen telt de slogan "eigen veiligheid eerst". En dat begint al door met 2 man op te treden, zeer zeker als je een persoon de trap af moet slepen, en dan is het jammer maar dan moet een eventueel volgend slachtoffer maar even wachten. Of je moet voldoende personeel hebben. ;)


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2011, 13:18:46
Ik mag toch aannemen dat je met 2 man werkt? Wij redden het wel met 2 man, en al onze bepakking erbij. ;)
En één BHV'er is geen BHV'er is geen BHV'er, dus ook dat doe je met zijn tweeen.
ik weet niet hoe groot jij bent, maar als je een bewoner/patient hebt die ruim 90 tot 100 kg weegt, dan krijg ik dat niet voor elkaar met mijn 1.60m en dan nog de trap af. Wat dacht je van de wet van zwaarte kracht?
Dan ligt er 100 kg straks boven op mij.



 datzelfde probleem heb je met bv de s-cape-pod, keuzes maken is altijd moeilijk, eentje per keer redden jammer voor de overigen, hoe zwaar dat moreel ook is.
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Marietje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2011, 13:51:31
Ik wil niet eigenwijs zijn, maar ik mijn eigen werkervaring hier toch even loslaten. 
Ook hier wordt het slepen met bedden weer aangehaald. Heeft iemand wel eens door de gangen gelopen van een verpleeg- of ziekenhuis, gebouwd in de jaren 70 of 8
Nou ik wel. Ik heb in de ziekenverzorging gewerkt in een gebouw uit de jaren 70.
Hier wil je echt in geval van nood niet gaan slepen met bedden.

Ja zeker, dat verpleeghuis was onderverdeeld in brandcompartimenten zoals Stefan dat aanhaalde.
Op zo'n afdeling wonen 30 personen. In een avonddienst sta je in je eentje op 10 bewoners, in een nachtdienst sta je in je eentje op al die 30 bewoners.
Nu breekt daar brand uit en moeten de bewoners worden geevacueerd. De avond- of nachtverpleegkundige komt je helpen.
Je bent dus in het gunstigste geval met 5 man personeel, in het ongunstigste geval met maar 2 man....

De gangen zijn smal, de hoeken en bochten in de gangen zijn krap.
En daar willen jullie met de bedden doorheen?

Oke, stel dat dit lukt. Stel dat je alle dertig bedden in het volgende compartiment krijgt. Waar laat je dan in hemelsnaam al die bedden??
Op de gangen?? Nou, dan blokkeer je dus de gangen. Niemand kan dan meer een kant op.


Toen ik daar werkte bestond de bhv nog niet. Wij hadden in het verpleeghuis een eigen brandploegje. Met als functie, het snel kunnen blussen van hele kleine brandjes en vooral het veilig en snel kunnen evacueren van de bewoners. Ik zat toen zelf ook in dit brandploegje, dat onder leiding stond van een plaatselijke brandweerman
Een van de dingen die ik daar geleerd heb: het slepen met bedden is UITDRUKKELIJK VERBODEN.

Zo had ik op een avond dat mijn pieper ging. Er was een klein brandje op een slaapkamer. De gang waarin de slaapkamer bevond, was zodanig krap, dat ik het bed niet eens van de kamer af had gekregen. Ik had nooit de bocht naar de gang toe kunnen maken.
Ik heb toen, zoals het mij is geleerd, de bewoner met onderlaken en al van het bed afgetrokken en haar op het laken versleept naar de eerst volgende veilige zone.
Ja ze had een gekneusde heup, maar ze was wel veilig....