Auteur Topic: Blussende werking poederblusser? wie kan helpen?  (gelezen 31847 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Gepost op: 11 maart 2011, 21:42:11
Vandaag heb ik een les verzorgd over de poederblusser. Bij de praktijk gebruiken we dan altijd een ABC blusser. Dit laat ik zien op een A klasse brand.

Door het gebruik ervan vormt zich een harde korst om de stof heen en gaat de brand uit! Echter hadden we nog wel wat vragen op het gebruik van de poederblusser op een auto. Volgens mij kan dit niet zoveel kwaad, volgens mijn collega's echter wel?

Ik heb altijd geleerd dat de blussende werking bij autobranden anders ligt omdat in een besloten ruimte de zuurstof word verdrongen... Een ieder verteld me dat ik het helemaal fout zie!

Ik ben nu het spoor even bijster. Ook een instructeur weet niet alles en heel eerlijk gezegd heb ik meer verstand van EHBO... Wie kan mij antwoord geven?  :-[
Groeten,

instructeur


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2011, 22:06:41
Hier nog even wat ik bedoel:

Groeten,

instructeur


Tinus

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 3
Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2011, 22:09:08
Tja, het is een leuk verhaal, maar veel klopt er niet van.

Hoe kom je erbij over een harde korst? Is het niet gewoon de poeder laag die je bedoeld? Ik heb die nooit hard zien worden.
Maar om op je vraag te komen, in een besloten ruimte waait het niet, daardoor kunnen de poederstofdeeltjes zich gemakkelijk aan elkaar binden. Daardoor krijg je een deken die dan de zuurstof verdringt en de brand uit gaat. Als je een poederblusser in de buitenlucht inzet heb je een behoorlijke voorraad nodig. Rede ervan is dat de luchtverplaatsing in de buitenlucht ervoor zorgt dat de poederstofdeeltjes makkelijker verwaaien en daardoor minder makkelijk aan elkaar binden. daar waar je in een besloten ruimte 1 kg nodig hebt heb je er buiten wel 15 kg nodig. Verder als je de autobrand uiteindelijk uit krijgt kun je met behulp van een compressor de poederstofdeeltjes wegblazen de auto goed schoonspuiten met water en als de brandschade niet erg groot is weer met jaren plezier van je auto genieten.

Mocht je meer willen weten hoor ik het wel! Heb volgens mij wel ergens nog een presentatie liggen van een bekend poedermerk met alle toepassings mogelijkheden.


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2011, 22:14:33
Nou, ik zag het echt een korst worden hoor. Ik heb er zelfs een foto van. Maar dat zou kunnen omdat ik het in een speciale brandkast deed.

Maar waarom beweert een ieder dan dat je na het gebruik je auto weg kan doen... Misschien heb ik wat aan je presentatie.
Groeten,

instructeur


Tinus

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 3
Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2011, 22:31:33
Maar waarom beweert een ieder dan dat je na het gebruik je auto weg kan doen... Misschien heb ik wat aan je presentatie.

Ach dat is een verhaaltje omdat men meestal bij de verzekering een dusdanige schade claimt te hebben dat men een vergoeding gaat krijgen voor een andere aan te kunnen schaffen. Heb het zelf al een keer meegemaakt. Na de brand heb ik de auto schoongeblazen met de luchtslang en daarna nog even met water nagespoeld en ik rij er nog steeds mee. Ik ben geen oplichter die de verzekeringspremie zo nodig omhoog moet drijven!  ;D


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2011, 22:35:35
Ach dat is een verhaaltje omdat men meestal bij de verzekering een dusdanige schade claimt te hebben dat men een vergoeding gaat krijgen voor een andere aan te kunnen schaffen. Heb het zelf al een keer meegemaakt. Na de brand heb ik de auto schoongeblazen met de luchtslang en daarna nog even met water nagespoeld en ik rij er nog steeds mee. Ik ben geen oplichter die de verzekeringspremie zo nodig omhoog moet drijven!  ;D

Tja, ik heb inderdaad mijn eigen auto, waar ik erg aan gehecht was, ook gered met een poederblusser. Dat ging goed, al moest hij een jaar later alsnog nog de schroot... omdat iemand probeerde in te parkeren met 70 km/uur.

Maar waar komt dat verhaal dan vandaan? Heb je enig idee?  :-[
Groeten,

instructeur


Tinus

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 3
Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2011, 23:21:34
Tja, ik heb inderdaad mijn eigen auto, waar ik erg aan gehecht was, ook gered met een poederblusser. Dat ging goed, al moest hij een jaar later alsnog nog de schroot... omdat iemand probeerde in te parkeren met 70 km/uur.

Maar waar komt dat verhaal dan vandaan? Heb je enig idee?  :-[

Ik heb werkelijk waar geen idee.. Wellicht dat men geen zin heeft om de auto goed schoon te maken?


RikvN

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10
Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2011, 09:24:25
Wiki heeft hier het volgende over te zeggen:
Poeder. Men spreekt dan van een poederblusser. Het poeder van een ABC-blusser bestaat uit een mengsel van ammoniumfosfaat en ammoniumsulfaat. Het poeder van een BC-blusser bestaat uit een mengsel van natriumbicarbonaat en kaliumbicarbonaat, poeder van een D-blusser bestaat uit natriumchloride .Een poederblusser heeft een groot blussend vermogen, is geschikt voor vele soorten branden, niet elektrisch geleidend en niet vorstgevoelig. De blussende werking is ongeveer zes maal die van bijvoorbeeld CO2. Een belangrijk nadeel van een poederblusser is de grote nevenschade aan elektronische apparatuur en de kans op herontsteking van het brandje als er niet goed geblust is. Wanneer met een poederblusser is geblust, dan moet het overgebleven poeder met een industriële stofzuiger worden verwijderd. Gebruik geen water om het poeder op te ruimen. Het poeder kan wanneer het in contact komen met de huid diarree veroorzaken omdat ammonium naar de darmen toetrekt[bron?]. Denk hierbij ook aan het oude begrip zuiveringszout.

Wat ik er altijd van begrepen heb is dat het een aantastend zout is dat, indien niet correct verwijderd, gaat corroderen. Dit heeft hetzelfde effect als bijvoorbeeld een batterij die lekt.
BHV & Horecaportier
EHBO met certificaten "verbandleer en kleine ongevallen" en "bediener AED".


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2011, 11:08:49
In dat geval is het dus logisch dat je, als je je auto goes schoonspuit, best nog kunt gebruiken. Is er niet ook zo'n stichting die namens verzekeraars komt kijken wat er wel niet allemaal kapot is, door brand of door blussen? Wat zeggen die doorgaans over dit soort schade?


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2011, 11:58:29
In dat geval is het dus logisch dat je, als je je auto goes schoonspuit, best nog kunt gebruiken. Is er niet ook zo'n stichting die namens verzekeraars komt kijken wat er wel niet allemaal kapot is, door brand of door blussen? Wat zeggen die doorgaans over dit soort schade?
Je bedoeld stichting salvage??
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2011, 12:21:22
Je bedoeld stichting salvage??

Ja, die bedoel ik. Ik kan op hun website verder geen richtlijnen vinden, wat op zich begrijpelijk is. Wat ik hoopte aan te treffen was een "mening" over poederblussers: waar wel te gebruiken en waar niet, en welke risico's zoiets verzekeringstechnisch met zich meebrengt.




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2011, 19:08:57
Ja, die bedoel ik. Ik kan op hun website verder geen richtlijnen vinden, wat op zich begrijpelijk is. Wat ik hoopte aan te treffen was een "mening" over poederblussers: waar wel te gebruiken en waar niet, en welke risico's zoiets verzekeringstechnisch met zich meebrengt.
Daar zul je bij Salvage geen antwoordt op krijgen. Ik denk dat menig verzekeringstussenpersoom geen eens de gevolgen kent. ;)


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2011, 16:36:13
De stichting Salvage komt vooral in actie bij woningen en woonverblijven. Niet bij auto's. Hoewel die als onmisbaar worden ervaren door vele, is een dak boven je hoofd veel belangrijker ;)

Ik denk dat je die vraag eens moet voorleggen bij een garage. Die hebben verstand van auto's  ;D
Groeten,

instructeur


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2011, 23:44:58
Ik denk dat je die vraag eens moet voorleggen bij een garage. Die hebben verstand van auto's  ;D

Maar hebben die ook kijk op verschillende zouthoudende poeders ;) ? Misschien eens een forumuitje naar een garage om het te testen ;) ?


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2011, 23:54:21
Maar hebben die ook kijk op verschillende zouthoudende poeders ;) ? Misschien eens een forumuitje naar een garage om het te testen ;) ?

Kan binnen een paar weken grandiose kortingsactie van die garage treffen, alles moet weg!!!  :D
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er