Auteur Topic: De A.E.D.  (gelezen 9037 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Gepost op: 24 maart 2011, 08:31:45
AED: Automatische externe defibrillator (defib)

Wie kan mij simpel uitleggen hoe zo een AED werkt, ik weet dat het levens red als men het gebruikt, maar hoe stelt deze aed nu zijn "diagnose"? En waarom duurt het zolang vooraleer de shock kan toegedient worden ("Laden").

Wie kan mij helpen??
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


zv3431e

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 20
Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2011, 16:18:38
Een vraag, maar nog geen antwoord tot nu toe :)  Ik ben niet medisch geschoold, maar binnen de EHBO bespreken we het regelmatig. Dus ik waag een poging.

Een AED is een apparaat dat gebruikt wordt bij een hartstilstand. Een AED moet worden gebruikt NAAST normale reanimatie. Alleen een AED gaat niet werken.

Een AED zal slechts een schok toedienen als bij de hartstilstand sprake is van boezemfibrileren. Dit is als het hart onregelmatig samentrekt, waardoor de pompwerking van het hart verstoord is. Ik heb me laten vertellen dat bij een groot percentage van de reanimaties sprake is van boezemfibrileren. In tegenstelling wat veel mensen denken, zet een AED het hart juist STIL, in de hoop dat het hart zelf het ritme weer hersteld. Het zijn dus geen startkabels ;D

Om te bepalen of de AED een schok moet toedienen moet het apparaat analyseren (in andere gevallen dan boezemfibrileren heeft een schok geen zin, dus dan doet de AED het ook niet). Dit is de periode dat het slachtoffer niet aangeraakt mag worden en er gestopt moet worden met reanimeren. Het lijkt alsof de AED aan het opladen is, maar dat is niet het geval. Het apparaat is dan het hartritme aan het analyseren. Dit gebeurt in de AED, zoals ze in het ziekenhuis ook wel ECG's maken (van die golfgrafiekjes met de hartslagen etc.)

Als de AED heeft bepaald dat het om boezemfibrileren gaat en dat een schok toegediend kan worden, dan komt het signaal om de schok toe te dienen. Volautomatische AED's doen dat zelf, bij de halfautomatische AED's moet je zelf op een knop drukken.

Vervolgens moet reanimatie weer worden opgestart. Zolang het hart niet op gang komt, zal de AED deze cyclus van analyse en eventueel een schok toedienen blijven herhalen. Als de professionele hulp ter plaatse is, dan zullen die met hun eigen apparatuur en medicatie aan de gang gaan.

Hopelijk heb je zo meer beeld bij de werking van een AED, met name de analysefase. Die kan door de emoties en de adrenaline natuurlijk als lang ervaren worden.


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2011, 17:23:13
Goed verhaal. Echter boezemfibrilleren (atrium fibrillatie) leidt niet altijd tot een circulatiestilstand. Dat is ventrikel (kamer) fibrillatie. Dus, vervang de woorden boezem voor kamer en je snapt het  ;)

Ter informatie, veel mensen leidden aan boezem fibrillatie. Dit is niet erg en voelt als hartkloppingen (zeer mild) tot een hartaanval. Het is met medicatie zeer goed te behandelen. In het ergste geval gaat een boezem fibrillatie wel over tot een kamer fibrillatie met een circulatie stilstand tot gevolg.

Dit is alleen met een ECG (hartfilmpje) goed te beoordelen.  ::)
Groeten,

instructeur


zv3431e

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 20
Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2011, 17:47:26
Goed verhaal. Echter boezemfibrilleren (atrium fibrillatie) leidt niet altijd tot een circulatiestilstand. Dat is ventrikel (kamer) fibrillatie. Dus, vervang de woorden boezem voor kamer en je snapt het  ;)

Ter informatie, veel mensen leidden aan boezem fibrillatie. Dit is niet erg en voelt als hartkloppingen (zeer mild) tot een hartaanval. Het is met medicatie zeer goed te behandelen. In het ergste geval gaat een boezem fibrillatie wel over tot een kamer fibrillatie met een circulatie stilstand tot gevolg.

Dit is alleen met een ECG (hartfilmpje) goed te beoordelen.  ::)

Kijk, toch goed om het er weer eens over te hebben... ;)  Kwartje valt weer. ECG wordt door ambulancedienst ook gemaakt en de AED doet dat eigenlijk inwendig (onzichtbaar).


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2011, 18:15:45
Nee, de AED doet dat uitwendig. Is nogal een bloedige boel om het inwendig te doen ;) Jij bedoeld dat het op de AED niet zichtbaar is. Overigens zijn er AED's die het wel op het scherm tonen, alleen kan een lekenhulpverlener er niets mee.
Groeten,

instructeur


zv3431e

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 20
Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2011, 18:33:14
Haha, ik bedoel inderdaad in het binnenste van het apparaat, niet van het slachtoffer  :P


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2011, 18:38:50
Had al zo'n gevoel ;)
Groeten,

instructeur