Auteur Topic: Reanimatie, wanneer stop jij??  (gelezen 12571 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Gepost op: 28 maart 2011, 20:41:53
Stel je voor, je zit in het midden van de veluwe, je ziet een fietser vallen en na de controles merk je dat dit slachtoffer gereanimeert moet worden, je stuurt je partner erop uit om te alarmeren (want geen van beiden hebben jullie een mobieltje bij je), en start zelf de reanimatie op....

Wanneer stop je?? Tot je succes hebt? Tot de ambulance het overneemt of....

Een Amerikaan die bezig was zijn vrouw te reanimeren, is zelf gestorven tijdens de actie. De 60-jarige man kreeg een dodelijke hartaanval terwijl hij bezig was zijn 59-jarige vrouw te redden.

De man had wel de hulpdiensten gebeld toen zijn vrouw kennelijk een hartaanval had gekregen. De reddingswerkers die ter plaatse kwamen, vonden de man levenloos bovenop zijn overleden vrouw.

Het incident deed zich voor in het dorpje Joyce in de Amerikaanse staat Washington, meldde de krant USA Today zaterdag.


bron:depers


Wanneer stoppen jullie denk je?
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #1 Gepost op: 05 april 2011, 19:30:31
Tja, ik denk dat als je iemand aan het reanimeren bent, en je zelf wordt getroffen door een hartaanval, dat je dan echt je dag niet hebt gehad. :-X

Persoonlijk denk ik dat je toch door moet gaan tot er hulp is. In het voorbeeld wat je geeft geef je aan dat er hulp wordt gehaald. Het zal een grote klus worden, maar doe je niets gaat iemand zeker dood.


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #2 Gepost op: 06 april 2011, 12:31:53
Het lijkt me heel lastig om dat zo vooraf (zonder de adrenaline-rush) te beoordelen. Ik heb vooraf geen idee of mijn interne waarschuwingssysteem dat me normaliter zou alarmeren als ik "out" dreig te gaan door de adrenaline en andere omstandigheden uitgeschakeld wordt. Kortom, ik vind het heel lastig om te bepalen of mijn rationele benadering die ik nu heb ("stoppen als je zelf out dreigt te gaan") in de praktijk wel werkt.


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #3 Gepost op: 08 april 2011, 11:08:27
Ik ken een verhaal... van een cursist. Die man stond met zijn vrouw op een natuurcamping. Afgelegen dus. Zijn vrouw kreeg een circulatiestilstand en hij had geen werkende mobiel.

Hij is gaan reanimeren op bed (!). Een half uur later kwam de beheerder langs om ontbijt te brengen, zag dat het niet goed ging en is hulp gaan halen. De man schijnt in totaal 3 kwartier te hebben gereanimeerd. Het mooie aan het verhaal is dat de vrouw het wel heeft overleeft.

Hoe lang zou ik het doen? Zolang als ik fysiek kan. Ik denk dat ik een half uur wel kan halen, maar met moeite.  ::) Maar op een gegeven ogenblik, als er geen hulp te verwachten is en geen verbetering (dat zou een wonder zijn) moet je toch stoppen. Lastig om dat nu zo te beantwoorden en ik hoop het dan ook niet mee te maken  ;)
Groeten,

instructeur


zv3431e

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 20
Reactie #4 Gepost op: 12 september 2011, 22:50:59
Lastig om dat nu zo te beantwoorden en ik hoop het dan ook niet mee te maken

Daar sluit ik me bij aan. Ik hoop nooit voor dit dilemma te staan, ik heb er nu ook geen antwoord op...