Auteur Topic: LEH casus 2  (gelezen 17229 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Gepost op: 07 april 2011, 20:39:25
Hier gaan we weer met de volgende casus


Je bent aan het fietsen op een mooie zonnige dag. Terwijl je in je eentje door de polders dwaalt trekt een gele VW golf jou aandacht. Hij rijdt op een weg die een eindje verderop jou weg kruist. Voor de gein denk je, laat ik eens kijken of ik eerder bij de kruising ben dan hem en je begint snelheid te maken. Plotseling zie je dat het fout gaat, de golf knalt met een redelijke snelheid tegen een boom op. Meteen op je hoede grijp je naar het tasje waarin je mobieltje zit, want je ziet nergens in de omgeving huizen of andere personen. Gelukkig die heb ik bij.

Je fietst naar het ongeval toe en je ziet hoe een vrouw uit de auto probeert te kruipen, aan de passagierszijde. Ook hoor je het gekrijs van wat lijkt een baby. De bestuurder beweegt volgens wat jij kunt zien niet.

Wat zijn je overwegingen tijdens de 50 m die je nog moet fietsen, en wat zijn je eerste acties als je bij het ongeval aankom en de volgende situatie ziet?

visitors can't see pics , please register or login
[/i][/size]

veel plezier,

Team Bedrijfshulpverleningsforum
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


manus63

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 2
Reactie #1 Gepost op: 08 april 2011, 09:17:41
Ik zou in eerste instantie kijken of er geen gevaar voor mijzelf zou zijn als ik de auto benader. (rook vuur lekkende brandstof).
Vervolgens controleer ik de circulatie van de bestuurder en kijk ik naar de toestand van de vrouw en de baby om vervolgens een gedetailleerde melding te kunnen maken naar 112 van de situatie en de locatie.
Als de bestuurder geen circulatie heeft kijk ik of ik het slachtoffer uit het wrak kan bevrijden om vervolgens een reanimatie op te starten. Heeft de bestuurder wel circulatie laat ik hem of haar in de auto, evenals de baby als deze huilt. Als ik moet reanimeren probeer ik de moeder zover te krijgen (indien mogelijk) om zich om zichzelf en haar baby te bekommeren maar zeg haar wel de baby niet uit het wrak te halen, om verder letsel te vermijden. Als ik niet hoef te reanimeren dan controleer ik regelmatig de ademhaling van de bestuurder en probeer ik eventuele verwondingen te verbinden met de middelen die ik heb en probeer de slachtoffers gerust te stellen (alhoewel dat niet mee zal vallen).

Dit zijn de handelingen die bij mij op komen, ik ben benieuwd hoe anderen daar mee om zouden gaan.


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #2 Gepost op: 21 april 2011, 20:54:57
Als eerste melden, dus 112 bellen. Ondertussen contact maken met mevrouw en beoordelen wat de situatie is op veiligheid.

Het kind huilt en is bij bewustzijn. Mevrouw na het melden uit de auto halen (ze was al bezig en haar laten liggen). Dan naar de bestuurder en ondertussen het contact uit zetten. Kijken naar de ademhaling en deze beoordelen. Als deze nog duidelijk aanwezig is hem laten zitten in de houding waarin ik hem aantrof.

Ik zou graag politie, ambulance en uit voorzorg brandweer ter plaatse, indien het slachtoffer bekneld zit en / of er brand mocht uitbreken bij de auto...  ::)
Groeten,

instructeur


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #3 Gepost op: 25 april 2011, 22:49:55
Update!!!

Je staat naast het voertuig, de situatie lijkt veilig, geen lekkende vloeistoffen. De vrouw heeft een fikse hoofdwond, en vertelt kortademig wat er gebeurde. Ze hadden ruzie in de auto.
Het kind zit in zijn maxicosi kort en stootsgewijs te huilen.
De vader en tevens chauffeur hangt roerloos voorovergebogen tegen het stuur. Hij reageert niet op aanspreken of schudden maar heeft wel een visueel waarneembare ademhaling. Uit zijn oor loopt een straaltje bloed.
Na verder vragen vertelt de vrouw dat ze pijn heeft op de borst.


Welk slachtoffer ga je als eerste behandelen, en wat doe je met het kind om het tot bedaren te brengen. Welke extra acties kan je bedenken??


Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #4 Gepost op: 30 april 2011, 11:01:48
Dan ga ik voor een hele makkelijke oplossing: iedereen laten zitten waar ze zitten! Zolang het kind huilt hoor ik dat het een ademhaling en bewustzijn heeft, dus daar doe ik niets aan.

We blijf ik elke minuut de ademhaling van die meneer controleren en kijk even of er in de auto een brandblusser en een verbanddoos zitten. Dat kan handig zijn  ;)
Groeten,

instructeur


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2011, 12:06:39
UPDATE!!!

Citaat
Gelukkig de ademhaling blijft stabiel op dit moment, echter je merkt wel dat hij oppervlakkiger word. Het kind is wat gekalmeert lijkt wel maar als de vrouw praat, laat hij zich telkens luidkeels horen.
De vrouw vertelt dat ze duizelig word, ze blijft daarbij enorm kortademig, en klaagt over pijn ter hoogte van de rechter borst.

Welke verwonding zou deze klachten kunnen veroorzaken en hoe kan je de situatie dragelijker maken?

Verder komt nog een fietser langs, die bied zijn hulp aan, welke taken bedeel je hem toe?? En welke handelingen voer je nog uit in afwachting van de deskundige hulp.


Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2011, 05:59:57
Zo, ik heb al een tijd niet gelezen hier merk ik.

Voor mij veranderd er heel weinig, vitale functies blijven controleren en alleen als de ademhaling stopt, uit de auto halen en reanimeren.

De omstander mag het kind kalmeren, maar het kind niet uit de auto halen  ::) Dus, wachten op de professionele hulp zou ik zeggen.

Doen die er net zo lang over als ik in deze casus  :P
Groeten,

instructeur


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2011, 21:58:37
Ik kan wel concluderen dat die ambu wel erg lang op zich laat wachten... Ik haal ze er zelf wel uit en breng ze achter op de fiets naar het plaatselijke ziekenhuis. Dat gaat makkelijk, ik kan zo wel 10 keer heen en weer rijden hoor  ;) Tij voor een update dus!
Groeten,

instructeur


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2011, 16:52:28
Na 101 keer verkeerd gereden te zijn komt de ambulance eindelijk ter plaatse!

Draag de slachtoffers over en probeer daar zo goed mogelijke diagnoase bij te stellen!
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2011, 21:32:50
Nou, daar gaan we dan! (eindelijk)

Meneer achter het stuur is een HET slachtoffer. A is bedreigd, B is bedreigd, C is goed op dit moment, D is een U. Aandachtspunt is het bloed uit het oor.

Mevrouw, A is goed, B is bedreigd door de pijn op de borst, C is goed, D is een responsive.

Het kind is ABC stabiel, echter ik maak me zorgen om de D omdat deze blijft huilen.

Van alle slachtoffer ga ik uit van een hoog energetisch trauma. Dus, had ik ook gevraagd om de brandweer om assistentie te verlenen. Ik denk niet dat mijn fiets een redset aan boord heeft en alles wat ik op de TAS heb ;)
Groeten,

instructeur


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2011, 22:13:25
@instructeur de Brandweer is gealarmeerd en aanrijdend, 2e ambulance is ook aanrijdend ...

Voor de TAS verwijs ik jou graag naar het zusterforum ... www.hetbrandweerforum.nl daar zul je merken dat het kind al veel geholpen is met iets wat ambu en brandweer standaard bij zich hebben...

Als je nu echt een gok moest wagen naar de effectieve aard van de verwondingen... waar denk je dan aan??
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er




Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2011, 22:22:37
Ja, dat heb ik ook standaard bij me, de troost beer! En och, ik doe de overdacht. Diagnose stellen doe ik niet aan.

Maar als je het echt wilt weten: meneer heeft vermoedelijk met zijn hoofd het stuur geraakt en heeft een letsel aan de CWK.

Mevrouw heeft vermoedelijk last van de gordelspanner die gewerkt heeft en heeft geholpen door zichzelf tegen te houden. Dit geeft extra schade. Ik ben ook bezorgd over haar CWK.

Het kind, zelfde verhaal. Huilen doet het, maar ook daar hou ik rekening met de CWK.

En het brandweerforum? Spaar me, daar hoef ik niet te kijken, tenzij je nu wilt weten welke bevrijding methodiek ik ga gebruiken. En voor jou informatie ik ben ICET opgeleid.  ;) Maar dat past hier niet thuis. Zouden ze daar een forum voor hebben?
Groeten,

instructeur


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #12 Gepost op: 03 augustus 2011, 20:47:07
Deze casus is er eentje die zomaar zou kunnen gebeuren, iedereen heeft volgens zijn eigen inzicht gehandeld, belangrijk te weten is dat men bij hulpverlening geen fouten kan maken!! Dus voor ieder van jullie een pluim.

Om jullie niet langer in spanning te houden: Dit waren de letsels die wij elk van de slachtoffers hadden toebedeeld:

Kind: kneuzingen aan de schouders,flink geschrokken.
Moeder: bloedende hoofdwond, drie gekneusde ribben en 1 gebroken rib (gordel)
vader: geen gordel om, hersenbloeding, knie/bovenbeen breuk.

Wij hopen dat jullie er iets van opgestoken hebben.
Hebben jullie opmerkingen en of vragen stel ze gerust.
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er