Poll

Iedereen moet een EHBO diploma hebben!

EENS
ONEENS

Auteur Topic: Iedereen moet een EHBO diploma hebben!  (gelezen 20860 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Gepost op: 10 september 2009, 18:36:35
Ik zag net EditieNL waar het rode kruis graag wilt dat iedereen zijn EHBO diploma haalt. Wat vind jij?
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


Arie

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 4
Reactie #1 Gepost op: 10 september 2009, 20:49:02
Vind de vraagstelling wat te 'grof'. Want wie is 'iedereen'? Alle werknemers? Alle huismoeders? Alle volwassenen?

Ikzelf vindt dat iedereen die een rijbewijs haalt (auto, motor en/of bromfiets) in elk geval de levensreddende handelingen moet leren.


Mirjam

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 3
Reactie #2 Gepost op: 11 september 2009, 08:41:38
Ja, ik vind van wel, vanaf een bepaalde leeftijd (18+)natuurlijk.
 
Hoewel, bij mij op de lagere school kregen we ook EHBO-les en kregen we ook een diploma.
 
 
 
 


Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #3 Gepost op: 11 september 2009, 22:25:03
Stelde dat al iets voor in vergelijking tot het "volwassenen" EHBO?
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #4 Gepost op: 11 september 2009, 22:28:57
Goede vraagstelling. Ik ben het er wel mee eens, hoewel het een hele opgave zal worden om "iedereen" zo een cursus te laten volgen. Wellicht verplicht stellen voor het halen van je rijbewijs zoals in andere landen wordt gesteld. Misschien is dit ook iets om te "parkeren" bij je werkgever. Als je werkt op een openbare plek, en dat doet vrijwel iedereen dan moet je eerste hulp kunnen verlenen...
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #5 Gepost op: 17 september 2009, 14:40:52
Stelde dat al iets voor in vergelijking tot het "volwassenen" EHBO?

Dat is de jeugd opeliding A of B geweest. En ja, dat is gewoon gelijk aan het volwassene EHBO... Maar we laten bij de jeugd A niet reanimeren en een aantal handelingen die nog fysiek te zwaar zijn worden nog niet behandeld.

Deze cursus wordt door de leraar en een EHBO-er (met eventueel een aparte opleiding om deze cursus te geven).

Iedereen een EHBO diploma? Spaar me!  :-[ Zorg dat iedereen kan reanimeren, levensreddend kan handelen. Maar een volledige opleiding? Nee dank u feestelijk  ;) Heb ik nooit meer vakantie  8)
Groeten,

instructeur


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #6 Gepost op: 17 september 2009, 19:29:58
Jij bent er dus meer voor dat iedereen dus een krabbel/certificaat moet halen voor LRH? Kom je dan ook nog aan jouw vrije dagen toe? :D
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #7 Gepost op: 18 september 2009, 09:23:47
Ik ben het wel eens met Instructeur dat het eigenlijk verplicht moet zijn dat iedereen kan reanimeren.De kans dat je iemand aantreft die net in elkaar is gezakt,vanweg hartfalen is vrij groot, en dan is het echt zaak om snel te kunnen handelen.


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #8 Gepost op: 21 september 2009, 11:10:28
Jij bent er dus meer voor dat iedereen dus een krabbel/certificaat moet halen voor LRH? Kom je dan ook nog aan jouw vrije dagen toe? :D

Hmmm, nee dus. En ik geef liever les aan mijn collega's op het brandgedeelte  :o Maar kunnen reanimeren dat vindt ik dan weer wel heeeeeeeel belangrijk  ;)
Groeten,

instructeur


Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #9 Gepost op: 02 oktober 2009, 17:47:57
Ik ben er ook meer voor dat men levens reddende handelingen moet hebben bij bijvoorbeeld het halen van een rijbewijs of werken in een openbare ruimte zoals hier in dit topic al wordt gesteld door mensen.

EHBO is natuurlijk wel erg uitgebreid vergeleken met levens reddende handelingen de noodzakelijke handelingen vind ik wel dat je zo veel mogelijk mensen die moet bijbrengen!
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #10 Gepost op: 07 november 2009, 19:42:54
Volgens een recent Rode Kruis onderzoek heeft slechts 2% van de (volwassen) Nederlandse bevolking een EHBO opleiding.
Dit is bedroevend als uit het zelfde onderzoek blijkt dat we in de allerlaagste regionen scoren, naast enkele onbeduidende ex-sovjet staatjes.

Ja , in Nederland zou er meer aan EHBO onderwijs moeten gebeuren, al is het alleen maar om te stijgen in ranglijst om tussen die staatjes uit te komen !
Nederland , schaam je zelf.




BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #11 Gepost op: 07 november 2009, 20:23:50
Dat is inderdaad bedroevend en voor een land als Nederland zou je denken dat ze zeker op gebied een stuk verder zouden zijn....
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #12 Gepost op: 08 november 2009, 14:59:37
Maar het probleem is (nou ja probleem) dat de meeste mensen geen EHBO opleiding willen volgen. Kijk eens naar Duitsland waar het verplicht is bij een rijbewijs om een cursus levensreddend handelen te volgen. Van de personen die hem gevolgd heeft herhaalt maar 11% deze opleiding hierna. De rest heeft hier geen trek in.

Dus ook het jong opleiden, opscholen beginnen enzovoorts levert een eenduidig plaatje op: de huidige EHBO opleiding geeft teveel bagage die mensen niet intereseert. Dus alleen de fanatieke mensen gaan hem herhalen.

Wie vinden het dan wel nodig? Nou, hoe vaak ik niet de vraag krijg van jonge ouders om een workshop kinder EHBO, of van een sportveniging de aanvraag tot een opleiding BLS met AED. Dit zijn mensen die het nodig vinden en het dus wel gaan doen en het geldig houden. De huidige EHBO opleiding stralen door een te grote hoeveelheid stof, de manier waarop wordt les gegeven en een gebrek aan interesse. Dus gaat het ooit lukken om een ieder op te leidden? Nee, en ik ben bang dat je nog meer weerstand krijgt...
Groeten,

instructeur


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #13 Gepost op: 08 november 2009, 20:18:12
Nou LRH bij het halen van het rijbewijs vind ik dan nog niet zo een gekke idee. Hoewel je dan nog weer iets voor herhaling zou moeten bedenken. Hoewel het kan ook weer geen kwaad dat sommige mensen eens in de 5 jaar even een opfriscursus krijgen voor hun rijbewijs ;)
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?