Auteur Topic: Krijg je als bhv'er ineens zelf een bedrijfsongeval.  (gelezen 10636 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TAS-7232

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 7
    • DelwelFotografie
Gepost op: 03 juli 2011, 21:52:31
Maandag 20 juni, gewoon zoals elke dag weer met frisse tegenzin richting het werk, ik werk in de metaalbewerking en het zou druk worden. Het was die dag dus goed doorwerken en snel wat dingen tussendoor regelen, toen vroeg een collega of ik even wou helpen met een touw onder een metalen buis weg te trekken, hij zou de buis wat opbeuren terwijl ik het touw (strop) eronder uit trok.

Hij beurt de buis wat op en ik pak het touw beet, precies op dat moment laat hij de buis vallen en je raad het wel, net de vingertop van mijn rechter ringvinger zat daartussen. Ik schrok enorm van de snelheid waarmee het zwellen begon dus rende zo snel mogelijk naar een wasbak om te koelen, een poolse collega die ik toevallig tegenkwam heb ik direct twee bhv collegas laten halen, die waren er zeer snel (zoals gewoonlijk ;)),

Het was direct wel duidelijk dat ik naar de huisarts moest, de vinger begon inmiddels al goed blauw aan te lopen en het vel stond strak, de huisarts heeft een gaatje in mijn nagel geboord om de druk eronder te verlichten. Hij zei dat het in ieder geval zwaar gekneusd was en ik sowieso 2 dagen niet mocht werken en daarna terug moest komen. Terwijl het hevig pijn deed en de paracetamol voorraad snel slonk kreeg ik steeds meer de indruk dat het bovenste vingerkootje gebroken was.

Toen ik die woensdag terug ging naar de huisarts stuurde hij me direct door naar de Röntgen, en jawel hij was gebroken, ik loop nu al 2 weken met een spalkje erom heen (moet nog 4 weken), het was een nette breuk dus hoef ook geen gips, inmiddels is de zwelling weer een heeel stuk minder en ga ik morgen weer voor het eerst naar mijn werk.

Het zal wel meer aanwezig zijn worden dan echt werken, ik wou dit toch graag hier delen, hebben jullie als bhv'er zijnde zelf wel eens een bedrijfsongeval gehad?


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #1 Gepost op: 03 juli 2011, 21:57:15
Yep, jammer genoeg wel, gelukkig was ik met een collega aan het lesgeven, is al een jaar of 5 geleden, maar toen heb ik de NO-Play regel moeten gebruiken, slecht gegeten en oververmoeid, ging ik knock-out, net voor ik ging kon ik nog zeggen no-play. kwam niet zo goed terecht met een gapende hoofdwond tot gevolg.

gelukkig is mijn collega ook EHBO docent dus die heeft de mensen aan het werk gezet en na een bezoek aan het zieknhuis mocht ik met een wekadvies en een paar hechting terug naar huis...
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


TAS-7232

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 7
    • DelwelFotografie
Reactie #2 Gepost op: 03 juli 2011, 22:00:50
Oke dan, ja dat is wel even link, gelukkig was je in goede handen ;)

Toch best apart, toen het bij mij zo ging zwellen als een gek begon ik me toch behoorlijk licht in me hoofd te voelen, een collega bhv'er zag dat en schoof direct een stoel onder mijn kont, normaliter nooit last van maar als het jezelf overkomt is het toch even helemaal anders!


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #3 Gepost op: 03 juli 2011, 22:08:06
Niet geheel als BHV-er ;) Wel tijdens een brandweerwedstrijd een vinger gebroken en mijn hand goed gekneusd. De EHBO-er bleef maar roepen dat het koelen met lauw, zacht stromend water moest, terwijl ik behoefte had aan koud water. Ik ging inderdaad ook bijna onderuit van de pijn  :-\

En tijdens een BHV training in de kooi trok een cursist een hekwerk weg. Dat probeerde ik op te vangen met mijn hoofd  ::) Wondje boven mijn wenkbrauw was het gevolg. Mijn collega brandweerlieden hebben me vakkundig verbonden. de cursisten hebben in elk geval een praktijkles gehad... ;D
Groeten,

instructeur


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #4 Gepost op: 09 juli 2011, 22:32:14
ja en dan gebeurt het...

je wil het dopje van kit-tube eraf snijden, schiet je uit en heb je een stevige wond, meteen druk uitoefenen op de wond en hoog houden om naar je partner te lopen. Echter je voelt reeds dit is niet goed, rare stand van de vinger en het gevoelloze word later op de SEH bevestigd. Open gewrichtswond, pees volledig door. voorlopig de wond gehecht in afwachting van chirurgische ingreep...

later meer...
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


TAS-7232

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 7
    • DelwelFotografie
Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2011, 22:58:03
Ai, wat vervelend! Veel beterschap. Met mijn vinger gaat het al een stuk beter, het is nu 3 en een halve week terug dat ik hem brak.. ik mag nu regelmatig de spalk afdoen en proberen de boel te buigen, ik heb nu twee weken vakantie, als het goed is mag ik daarna gewoon weer verder met mijn normale werkzaamheden.