Auteur Topic: DNR Do Not Resusitate, Wat doe je als BHV'er  (gelezen 12847 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Gepost op: 19 september 2009, 12:02:49
Meer en meer krijg ik als instructeur de vraag: "Wat doe je als iemand kenbaar maakt dat hij/zij niet gereanimeerd wil worden, en dit duidelijk maakt d.m.v. een halsketting/badge?"

Het oranje kruis is daar over op hun website heel stellig; Iedereen moet beginnen met reanimeren....

NRR accepteert de regeling vanuit het NVVE dan weer wel.

Tijd voor een éénduidige regel??

Maar wat denken jullie....
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #1 Gepost op: 20 september 2009, 21:11:15
Dat vind ik een hele goede vraag. Het is iets wat steeds vaker voor komt. Bij ons zeggen we de cursisten altijd dat ze de plicht van de werkgever (zorg op maat) moeten nakomen. Nabestaande kunnen hier wel eens heel anders over denken... Gewoon beginnen met reanimeren ieder mensenleven dat gered kan worden is mooi.
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #2 Gepost op: 20 september 2009, 22:22:34
ik heb net de NRR richtlijn even doorgelezen, ze adviseren "lekenhulpverleners" gewoon te starten met reanimeren, en niet actief op zoek te gaan naar tekens van zulke wilsverklaring, aangezien dat logischer wijs tot vertraging leidt, terwijl elke seconde telt.
Echter hoe reageert de familie van een persoon met zo een wilsbeschikking op toch een poging door een hulpverlener in zijn ogen...
schuld is een mes dat 2 kanten op snijdt, enerzijds niet helpen en het gevoel van machteloosheid, of toch helpen en de wens van een "stervende" negeren. 
Eenduidigheid zou een boel vergemakkelijken.
Ik ben zelf de laatste die zal stoppen met reanimeren omdat iemand zo een badge draagt want elk leven is er een en niks doen zou mij teveel op "moord" lijken. Die keuze moet in een echte situatie hartverscheurend zijn...
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #3 Gepost op: 21 september 2009, 11:04:21
Dit hebben we als instructeurs besproken onder de begeleiding van een rechter die instructie kwam geven. De wilsverklaring is niet altijd zichtbaar. Nu moet je je gaan afvragen of je veel mensen met zo'n verklaring tegen komt in openbare gelegenheden. Ik denk het niet. Bovendien als je een bewusteloos persoon tegenkomt zonder ademhaling ga je alarmeren en start je de reanimatie op. Je maakt geen kleding open! De kans dat je een penning aantreft of een tatoeage is dan ook erg klein.

Dit zou theoretisch gebeuren bij het aanbrengen van de AED. Maar als je eenmaal bent begonnen hou je als lekenhulpverlener niet meer op. Dus doorgaan.

Bovendien moet je jezelf afvragen of je wel in staat bent om te verklaren dat de wilsverklaring gedaan is door het slachtoffer zelf. Indien je de persoon zou kennen, begin je vaak al niet met de BLS. Dus in alle gevallen zou het zijn gewoon starten met BLS. Mocht het slachtoffer popecht hebben, dan overleeft hij of zij het, heeft hij geluk, dan overlijd de persoon. Juridisch gezien doe je als leek niets verkeerd. Ethisch gezien is het een heel ander verhaal... end an denk ik aan familie die het er niet mee eens is. Maar ja, vaak wil familie dan toch dat er op het laatste moment alles aan gedaan wordt.

Affijn ik leer mijn cursisten gewoon te beginnen en de professionele hulpverlening kan altijd besluiten de reaniomatie stop te zetten.
Groeten,

instructeur


Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #4 Gepost op: 02 oktober 2009, 17:35:30
Ik zou ten alle tijden beginnen, het zit niet in mijn aard om te kijken hoe iemand dood ligt te gaan. Ik ken een verhaal van iemand die niet gereanimeerd wilde worden en bij kennis erg boos werd op zijn "redders". Uiteindelijk heeft deze man hun toch erg bednakt d.m.v. een grote bos bloemen en excuus voor zijn gedragingen, hij was later toch wel blij dat ze hem hebben gereanimeerd...

Altijd starten zou ik zeggen....
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2011, 14:49:53
Ik zou ten alle tijden beginnen, het zit niet in mijn aard om te kijken hoe iemand dood ligt te gaan. Ik ken een verhaal van iemand die niet gereanimeerd wilde worden en bij kennis erg boos werd op zijn "redders". Uiteindelijk heeft deze man hun toch erg bednakt d.m.v. een grote bos bloemen en excuus voor zijn gedragingen, hij was later toch wel blij dat ze hem hebben gereanimeerd...

Altijd starten zou ik zeggen....

Maar wat als iemand een goed leven heeft deze toch eindigd als een kasplantje en je daardoor juiste de andere reactie van woede, boosheid enzovoorts krijgt, misschien zelfs een proces aan je broek krijgt van wege het niet volgen van deze wilsbeschikking???
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er