Auteur Topic: Man verwond door explosieve wc  (gelezen 9071 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Gepost op: 26 juli 2011, 18:44:22
Man verwond door explosieve wc

Een medewerker van de Royal Australian Air Force heeft ernstige brandwonden opgelopen bij de explosie van een mobiele wc waarop hij zat. Het incident vond plaats op het vliegveld van Rockhampton, aldus The Syney Morning Herald.De man heeft derdegraads brandwonden op zijn hoofd, armen, borst en luchtwegen. "Er was een explosie in een Portaloo (soort Dixie red.)", vertelt een woordvoerder van de luchthaven. "Het slachtoffer zou op het moment van de ontploffing een sigaret hebben aangestoken."Aan de onfortuinlijke roker werd eerste hulp verleend door collega's alvorens hij door de hulpdiensten naar het ziekenhuis van het nabijgelegen Brisbane is vervoerd.

bron; Spits


oke hoe zullen we dit gaan behandelen, ik neem aan dat dit een chemisch toilet is en het dus chemische brandwonden zullen zijn, of is het vuur van de detonatie de boosdoener...

Verder vermoed ik dat hier ook wel eens sprake kan zijn van een BLAST letsel...

Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2011, 19:55:09
Vraag mij af hoe een chemisch toilet ineens kan ontploffen. Wat moeten daar wel niet voor chemicaliën in hebben gezeten. Ik heb niet zoveel verstand van die dingen maar ben toch wel benieuwd hoe zo een situatie kan ontstaan, ik zou bij een chemisch toilet nu niet meteen denken aan een explosie, dat het niet verstandig is om bij chemicaliën te roken is feit. Maar die stoffen hangen toch niet in het toilet? Hebben we misschien iemand die meer weet over deze schijnbaar "levensgevaarlijke" toiletten?   
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


zv3431e

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 20
Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2011, 21:28:22
Vraag mij af hoe een chemisch toilet ineens kan ontploffen. Wat moeten daar wel niet voor chemicaliën in hebben gezeten. Ik heb niet zoveel verstand van die dingen maar ben toch wel benieuwd hoe zo een situatie kan ontstaan, ik zou bij een chemisch toilet nu niet meteen denken aan een explosie, dat het niet verstandig is om bij chemicaliën te roken is feit. Maar die stoffen hangen toch niet in het toilet? Hebben we misschien iemand die meer weet over deze schijnbaar "levensgevaarlijke" toiletten?

Tja, ik heb er net zo min verstand van, maar meestal zijn de chemicaliën niet zo heel ernstig... Zou het kunnen dat zich methaangas heeft ontwikkelt van de combinatie van ontlasting en chemicaliën? Ik zou in de behandeling (tot er professionele hulp is) maar spoelen met lauw/koud stromend water. Als je dat doet zoals dat hoort bij bijtende stoffen (van het lichaam af), dan koel je ook de brandwonden. Eerst water, de rest komt later...


Josje

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2011, 07:40:53
Lijkt mij iets voor Mythbusters !

De eerste hulp lijkt mij niet anders dan koelen en wachen ! Meer kunnen wij immers niet doen toch ?


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2011, 09:20:28
Vergeet daarbij ook niet de proffesionele hulp in te schakelen natuurlijk, want we kunnen inderdaad koelen, want inderdaad: "water, de rest komt later" geld hier absoluut.
Maar vergeet niet ook de vitale functies te blijven controleren want onderkoeling ligt op de loer, netzoals eventueel ademhalingsproblemen ook kunnen optreden, door inademing van eventuele dampen
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er