Auteur Topic: Traumazwachtel (Israelian traumabandage)  (gelezen 12987 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Gepost op: 13 september 2011, 11:19:24
In de nieuwe druk van het Oranje Kruis-boekje wordt de "traumazwachtel" behandeld.

Dit van origine militaire produkt is ook wel gekend onder de naam Israelische zwachtel en word door sommigen als wondermiddel bij zware bloedingen beschouwd.

Aanbrengen is simpel:

Steriele compres op de wond, compres fixeren en bij de eerste slag door de manchette heen geleiden waarna men in de andere richting verder zwachteld, en daarbij de randen boven en onder het compres netjes afdicht.


Nu lijkt dit in de praktijk makkelijk echter, wie heeft hem in zijn verbandtrommel?? Of is van plan de traumazwachtel toe te voegen aan de verbandtrommel???
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


zv3431e

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 20
Reactie #1 Gepost op: 23 september 2011, 22:16:20
Afgelopen maandag is deze behandeld bij mijn EHBO-herh, maar hij was nog niet leverbaar. Dus ik heb er nog niet mee kunnen oefenen. Ik denk echter (schijnt vrij duur te zijn) dat het nog jaren gaat duren voordat wij ze in de koffer hebben zitten. Wellicht bij vervanging van verbandmiddelen die niet meer steriel zijn (over datum).

Over eventueel gemak weet ik dus nog niets, maar goed, ben best handig in een wonddrukverband dus dat maakt me ook niet zoveel uit.


bloeddruppeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #2 Gepost op: 24 september 2011, 00:42:55
staat wel in ehbo boekjes   dus instructeurs zullen het moeten aanschaffen  (ongeveer 6 euro per stuk)


vreemde is wel  het hoeft niet aanwezig te zijn tijdens het examen van ht oranje kruis
manusje van alles binnen de ehbo/bhv wereld op medische gebied


zv3431e

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 20
Reactie #3 Gepost op: 24 september 2011, 09:56:58
staat wel in ehbo boekjes   dus instructeurs zullen het moeten aanschaffen  (ongeveer 6 euro per stuk)


vreemde is wel  het hoeft niet aanwezig te zijn tijdens het examen van ht oranje kruis

Klopt! Ik neem aan dat ik het de volgende herhaling wel te oefenen krijg.


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #4 Gepost op: 24 september 2011, 10:07:07
staat wel in ehbo boekjes   dus instructeurs zullen het moeten aanschaffen  (ongeveer 6 euro per stuk)


vreemde is wel  het hoeft niet aanwezig te zijn tijdens het examen van ht oranje kruis

Yep, hij wordt geintroduceert als demo, terwijl hij wel in de boekje staat, vreemd aangezien het boekje wel de 'lesstof' is.

En omdat iedere docent nu die traumazwachtels wil kan het (enige) bedrijf die ze in nl verkoopt de vraag waarschijnlijk niet aan...
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #5 Gepost op: 24 september 2011, 23:00:38
In het OK systeem wordt knevelen of het gebruik van een tourniquet niet toegestaan.
Een te hard aangetrokken traumazwachtel benaderd toch wel knevelen waar bovendien grote risico's aan vast kunnen zitten indien toegepast door onervaren maar o zo enthousiaste EHBO-ers.
Waarschijnlijk voorgesteld door de militaire deskundige uit de commissie van deskundigen van het OK.
Een vreemde zijweg met grote gevaren en gevolgen.
Leuk voor militair gebruik en andere bijzondere diensten, maar absoluut ongeschikt voor gebruik door de op laag niveau opgeleide huis-tuin-keuken EHBO-ers van het OK.
Daarnaast spinnen enkele medische toeleveranciers garen door een niet-allerdaags en voor veel EHBO-verenigingen prijzig verbandmateriaal in te verwachte grote aantallen te mogen leveren.


Marleen

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2012, 09:49:06
Het traumazwachtel wordt door het Oranje Kruis als extra verbandmiddel geadviseerd en is dus niet verplicht. Het is wel van belang dat je met het Israëlisch traumaverband geoefend wordt omdat er bij verkeerd gebruik de kans bestaat dat je afknelt en tevens is het een vrij duur verband.

Er is ook een alternatief beschikbaar die werkt met klitteband. Hierdoor is de kans op afknellen een stuk kleiner en bovendien is het goedkoper. Ik heb dit verband gekocht bij 4ResQ en het bevalt ons goed.

http://www.4resq.com/pleisters-verbanden/verbanden/traumaverband/1000559-traumaverband-10-x-18-cm/index.html