Auteur Topic: Zembla, de nut van het reanimeren  (gelezen 10416 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Gepost op: 22 september 2011, 23:01:17
Geachte relatie,

Met deze mail wil ik u informeren over een uitzending van het televisieprogramma Zembla. Die staat vrijdag 23 september in het teken van nut en noodzaak van reanimeren.

De titel van de uitzending is ‘Niet reanimeren a.u.b’ (Nederland 2, 21.20 uur). Naast zorgverleners komt ook een medewerker van de Hartstichting aan het woord. De Hartstichting heeft de documentaire vooraf helaas niet mogen zien.

Na een gesprek met Zembla hebben wij de indruk dat er vraagtekens worden geplaatst bij de inspanningen van de Hartstichting om het redden van mensenlevens op straat door reanimatie te bevorderen middels de 6 minuten campagne.

Het leek mij verstandig u vooraf te informeren over de uitzending, gezien uw jarenlange relatie met de Hartstichting en uw betrokkenheid bij het onderwerp.

Na afloop van de uitzending zullen wij reageren door middel van een persbericht. Dit sturen wij u na afloop van de uitzending toe.

Ik hoop u zo voldoende  te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

 

Hans Stam,

directeur Hartstichting

 
Groeten,

instructeur


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #1 Gepost op: 23 september 2011, 10:14:21
Yep,

Deze mail krijg ik ook binnen, ben benieuwd wat men bedoeld....

hopelijk doen ze ons harde werk niet te niet, maar dat zal wel niet...
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


zv3431e

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 20
Reactie #2 Gepost op: 23 september 2011, 22:07:51
Nou, ik heb het programma gezien. Volgens mij een programma waar de partijen heerlijk langs elkaar heen praten :):
  • Zembla: heeft het steeds algemeen over reanimatie en valt de Hartstichting op de algemeen geldende regels aan
  • Zorgverleners/artsen: hebben het steeds over patiënten, die oud zijn of al vanalles mankeren
  • Hartstichting: die proberen met leuke spots meer mensen te werven voor een reanimatie cursus. De manier waarop kun je over discussiëren, maar het doel is niet verkeerd

Volgens mij gaat het fout bij de bepaling over welke groep te reanimeren mensen we het hebben.
Als het gaat over een vreemdeling op straat, die neergaat, dan staan voor mij als EHBO-er nog steeds mijn aangeleerde vaardigheden voorop. Je kunt niet weten of iemand iets mankeert. Maar als je niets doet, is het sowieso afgelopen.
Dat het in ziekenhuizen, verpleeghuizen en bij mensen thuis (die van elkaar weten wat men mankeert) anders werkt en dat daar andere afwegingen een rol spelen, dat snap ik helemaal. Maar dat is m.i. niet de doelgroep waar de Hartstichting haar reanimatiebeleid/spotjes op richt.

Conclusie: Nederland weet nu dat reanimaties maar beperkt 'succesvol' zijn, maar er is nu bij heel veel mensen (niet bij mij) nog meer verwarring gesticht over of je wel aan reanimeren moet beginnen/willen. Bedankt Zembla. :(


spruitje11

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 315
Reactie #3 Gepost op: 25 september 2011, 02:16:52
Partners onverkort achter reanimatiecampagne
Hartstichting pal achter 6 minutencampagne

De Nederlandse Hartstichting staat pal achter vorm en inhoud van de 6 minutencampagne die als doel heeft te bereiken dat meer mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis overleven. Dit laat zij weten naar aanleiding van de uitzending van Zembla 'Niet reanimeren a.u.b.' die vrijdagavond is uitgezonden op Nederland 2.

Uit de uitzending komt het beeld naar voren dat de Hartstichting een te rooskleurige voorstelling geeft van reanimeren en dat de ethische discussie over reanimatie ontbreekt.

De Hartstichting is van mening dat Zembla de 6 minutencampagne te kort doet. "Ik durf ronduit te stellen dat de campagne, die in 2007 is begonnen, een groot succes is. Veel mensen hebben de afgelopen jaren een reanimatie- en AED-cursus gevolgd en de resultaten mogen er zijn: jaarlijks worden ruim 1000 mensen, dat zijn gemiddeld 3 mensen per dag, met een acute hartstilstand gered. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden", aldus directeur Hans Stam, van de Hartstichting.

De Hartstichting gaat door met de 6 minutencampagne, waarvoor in de samenleving een breed draagvlak bestaat. Onder meer de Nederlandse Vereniging voor Cardiologie, het Rode Kruis, Oranje Kruis, Nederlandse Reanimatie Raad en de Hart & Vaatgroep hebben aangegeven onverkort achter de campagne van de Hartstichting te staan.

De Hartstichting is zich ten volle bewust van de (ethische) dilemma’s rond het thema reanimeren en heeft die bij de lancering van de campagne en andere gelegenheden ook zelf ter discussie gesteld. De Hartstichting juicht toe dat Zembla aandacht aan het onderwerp reanimeren besteedt. Helaas zijn in het programma een aantal zaken door elkaar gehaald.

De Hartstichting richt zich met de 6 minutencampagne op gewone burgers die thuis, op straat, in de winkel en op het sportveld kunnen reanimeren. De campagne richt zich niet op reanimeren in de zorgcentra (ziekenhuizen, verpleeghuizen en ambulances), waar het meestal gaat om oudere patiënten die al ziek zijn. Als ambulancehulpverleners, artsen en andere zorgverleners zich onder druk voelen gezet door de campagne, dan betreurt de Hartstichting dat.

Stam: "Ik neem de uitzending van Zembla serieus en bekijk of we daar lessen uit kunnen trekken. Daartoe zal ik contact opnemen met de zorgprofessionals die in de uitzending aan het woord komen. De Hartstichting heeft volop meegedaan aan de discussie over (ethische) dilemma’s rond reanimeren en blijft dat doen."
 ZATERDAG, 24.09.11 | 13.41 UUR
Bron: www.zwartewaterkrant.nl
Als je de hitte niet kunt verdragen, blijf dan buiten BHV


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #4 Gepost op: 25 september 2011, 20:47:06
Klik hier voor de uitzending op uitzendinggemist.nl

Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #5 Gepost op: 01 oktober 2011, 21:37:57
Ik heb een interessante scriptie gevonden die ook een heel goed licht op reanimatie werpt:

www.nursing.nl/media/scriptieHugovdWedden.doc
Groeten,

instructeur