Integrale brandveiligheid & bedrijfshulpverlening




Auteur Topic: Social media en calamiteiten  (gelezen 3785 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Base-Aid

  • BHV Forumlid
  • Berichten: 877
  • Geslacht: Man
Social media en calamiteiten
« Gepost op: 01 oktober 2011, 11:12:08 »
Sociale media speelt meer en meer een rol bij calamiteiten. sommige mensen vinden het belangrijker hun naasten op de hoogte te brengen van een ongeval, brand of erger dan hulp te bieden aan mensen in nood. Dat terwijl artikel 450 van het strafwetboek toch wel heel duidelijk is.

Ook beseffen veel mensen niet dat sociale media op de voet gevolgd word door de media, een tweet over een slachtoffer word al gauw opgepikt en een beetje zoek werk levert al snel voldoende gevens voor een artikel.

Dit waarschuwings bord is niet uit de lucht gegrepen...

visitors can't see pics , please register or login


Hoe staan jullie tegenover het gebruik van social media als informatiermiddel/communicatiemiddel?? Heeft het in jullie ogen een meerwaarde of is het meer sensatiezoekerij...

Waar rook is ........
...... is geen BHV'er

Offline EHBOfan

  • BHV Forumlid
  • Berichten: 85
  • Eerst(e) hulp, de rest komt later
Re: Social media en calamiteiten
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober 2011, 16:20:22 »
De afbeelding spreekt voor zich.
Mijn mening is dat zeer veel gebruikers van social media zich te veel richten op het lezen en schrijven van berichten over een calamiteit wat ten koste gaat van de tijd om zelf persoonljke (veiligheids)maatregelen te nemen en/of hierdoor (acute) gevaren onderschatten indien zij zelf dichtbij een "ramp" of (groot) ongeval staan.
De persoonlijke veilikgheid en dus ook van de hulpverleners komt dus in het gedrang
(Bijna) aanrijdingen omdat men "verblind" door het mobieltje op de weg of fietspad gaat staan om alles goed te (over)zien komt regelmatig voor.
Vergelijking: veel automobilisten zijn kijkers bij een ongeluk op de rijksweg vanaf de andere rijrichting, wat ook daar weer grote vertragingen oplevert. De ramptoerist zit in ons allemaal, maar laten we wel nuchter blijven om ons te concentreren op de weg en niet op het ongeval.

Toegesnelde toeschouwers en kijkers leveren dus dankzij social media steeds groter problemen op dan vroeger. Verkeersproblemen worden groter waardoor de bereikbaarheid van hulpdiensten en afvoer van gewonden ed. slechter wordt.

Ik ben voorstander om social-media niet te gebruiken voor commentaar en/of opmerkingen indien men niet ter plaatse is.
Verkeerde onjuiste berichtgeving door "experts" ver weg of buiten de ongevals/ramplocatie geven vrijwel direct hun mening, welke achteraf bekeken meestal niet juist zijn.
Dit veroorzaakt onnodige onrust in de samenleving. Een schepje van de in de haast en verkeerd geinformeerde Persvoorlichter van de hulpdiensten doen daar meestal nog een schepje boven op.
Uitsluitend personen die een live verslag kunnen geven indien zij al reeds ter plaatse zijn, en op voldoende veilige afstand staan kunnen enige nuttige informatie geven. (zonder hindering van  hulpdiensten uiteraard).