Auteur Topic: vrijwilligers (=onbetaalde krachten) als BHV-er?  (gelezen 8580 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CvV

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 1
Gepost op: 24 november 2011, 21:27:51
Dag,
mogen in een organisatie met zowel betaalde als onbetaalde medewerkers de vrijwilligers ook ingezet worden als BHV-er, of is dit alleen voorbehouden aan de betaalde krachten?
Als het wel / niet mag: waar vind ik dat? wet/regel etc?

groet, Cobi


Floris

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 24 november 2011, 22:19:36
Ik ben zelf als (betaalde kracht) werkzaam in een Jongerencentrum waar alles draait om participatie. In dit Jongerencentrum draaien vrijwilligers de BHV diensten en coördineren zelfs!

Voor hoe ik de wetgeving lees is er hierin geen verschil tussen betaald en onbetaald, los van het financiële.
Het kan dus zelfs zo zijn dat als een betaalde beheerder van een gebouw, geen BHV heeft en toch het gebouw open kan doen doordat de vrijwilligers van de bar, DJ, Toezicht, balie, of welke functie dan ook met een BHV diploma aanwezig is.

Het zit er niet in of je er financieel beter van word maar of je BHV/EHBO competent bent en de verantwoordelijkheid aan kan dit geld ook in een betaalde klus.

P.S. in Het Jongerencentrum werkt de jongste BHV-er van Nederland voor zover bij ons bekent, hij is namelijk 14 jaar... En vrijwilliger.


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #2 Gepost op: 24 november 2011, 22:23:46
Hoi Cobi,

Het antwoord daarop is eigenlijk redelijk simpel:

Mits deze mensen de opleiding tot BHV'er met succes hebben afgerond mogen die deelnemen aan de BHV-organisatie. Daarbij is de RI&E bepalend qua aantal en moet je als werkgever wel op deze vrijwilligers kunnen rekenen. Om je zo in het kader van artikel 15 van de arbowet kunt voldoen aan alle verplichtingen.
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er