Auteur Topic: Oefening: Communicatie  (gelezen 39573 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Gepost op: 06 oktober 2009, 20:55:10
Heb jij een leuke oefening gedaan of ken je een leuke oefening? Deel deze dan met ons! Ik zal hieronder een leuke communicatie oefening omschrijven welke je met alle BHV-ers kan doen indien jullie in de BHV organisatie beschikken over portofoons.

Benodigdheden: Portofoons, post-it, plattegronden van eigen bedrijf en eigen bedrijfsgebouw.

Grootte organisatie: middel tot grote BHV organisatie

Doel oefening: Goed en duidelijk communiceren met de portofoon en verkenning van het eigen bedrijfspand.

Opzet / voorbereiding: Verzin een woord bijvoorbeeld: BEDRIJFSHULPVERLENING. Schrijf elke letter op een post-it (hiervoor kan je natuurlijk ook gewoon papier en een stift gebruiken en als je het netjes wil doen kan je het ook printen op papier met de computer). Zoek verschillende uithoeken en plaatsen in het eigen bedrijfsgebouw. Plak de post-it op die plekken. (afhankelijk van het aantal BHV-ers kan je besluiten twee keer het complete woord te verspreiden in het pand, verstandig is wel om dan (ingeval van twee teams) twee maal de letter G bij elkaar te hangen).

Uitvoering:
Geef (bij voorkeur de ploegleider, Hoofd-BHV of hoe je dat poppetje ook wil noemen) een plattegrond van het eigen bedrijfspand. Laat de ploegleider/Hoofd-BHV plaats nemen in een aparte ruimte. Geef of wijs aan op de plattegrond waar de verschillende post-it zich bevinden in het gebouw en waar ze zijn te vinden. De ploegleider/Hoofd-BHV moet de ploegen (van twee man met één porto) via de portofoon naar die plaatsen sturen om de letters op te halen. Als alle letters zijn opgehaald kunnen de teams gaan puzzelen wat het woord is. Degene die als eerste het correcte woord meld bij de Ploegleider/Hoofd-BHV (die check het woord bij de organisatie, dan hoef je hem het woord nog niet te vertellen en kan hij de oefening niet beïnvloeden) is de winnaar!

TIP:
Gebruik korte makkelijke maar duidelijke roepnamen voor de ploegen. Team Bravo Hotel Victor één voor ploegleider "over" houd erg op. Beter is bijvoorbeeld: Team 1 voor Ploegleider "over".

Wil je het nog professioneler aanpakken kan je kiezen om bijvoorbeeld alleen met nummers te werken en geef je ieder team een nummer. Bijvoorbeeld je Hoofd-BHV = 10 (uitspreken als: nul nul), Ploegleider = 20, eerste BHV team = 31, tweede BHV team = 32 ect. ect. Dat is lekker kort en duidelijk; 31 voor 10 "over"

Veel Succes met de oefening. Als iemand hem eens heeft gebruikt hoor ik graag hoe deze is gegaan....
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2011, 12:43:06
Hm, oud topic, maar het idee is zeker niet verouderd. Ook al beschikken wij niet over een gebouw, maar een (soms onoverzichtelijk) terrein en ook al beschikken wij in onze dagelijkse werkzaamheden tijdens een evenement voortdurend met portofoons, toch merk ik dat de communicatie zeker beter kan. Dit klinkt als een goed plan.

Vooraf lijkt het me wel belangrijk om een duidelijke communicatieprotocol voor te leggen, zodat men weet waarop geoefend moet worden.
In onze organisatie gaat het portofoonverkeer de hele dag door over 15 kanalen verspreid aan één stuk door, dus die situatie is niet zinnig om te oefenen. De uitdaging is juist om op één kanaal duidelijke en onverstoorde communicatie te laten plaatsvinden.

Wat mij een interessante toevoeging op het geheel lijkt, is het splitsen in meerdere teams en de letters (met teamaanduiding: een team mag alleen zijn eigen letters pakken) van alle teams door elkaar heen ophangen. Zo moet elk team het hele terrein afspeuren en krijg je de spirit om te winnen omhoog. Lijkt me, om het "elkaar expres in de weg te zitten" te voorkomen, dat ieder team wel een apart kanaal moet krijgen.

Leuk idee, ga ik zeker toepassen!


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2011, 19:57:52
Hm, oud topic, maar het idee is zeker niet verouderd. Ook al beschikken wij niet over een gebouw, maar een (soms onoverzichtelijk) terrein en ook al beschikken wij in onze dagelijkse werkzaamheden tijdens een evenement voortdurend met portofoons, toch merk ik dat de communicatie zeker beter kan. Dit klinkt als een goed plan.

Vooraf lijkt het me wel belangrijk om een duidelijke communicatieprotocol voor te leggen, zodat men weet waarop geoefend moet worden.
In onze organisatie gaat het portofoonverkeer de hele dag door over 15 kanalen verspreid aan één stuk door, dus die situatie is niet zinnig om te oefenen. De uitdaging is juist om op één kanaal duidelijke en onverstoorde communicatie te laten plaatsvinden.

Wat mij een interessante toevoeging op het geheel lijkt, is het splitsen in meerdere teams en de letters (met teamaanduiding: een team mag alleen zijn eigen letters pakken) van alle teams door elkaar heen ophangen. Zo moet elk team het hele terrein afspeuren en krijg je de spirit om te winnen omhoog. Lijkt me, om het "elkaar expres in de weg te zitten" te voorkomen, dat ieder team wel een apart kanaal moet krijgen.

Leuk idee, ga ik zeker toepassen!
Ik denk zeker dat op evenemententereinen de communicatie erg belangrijk is, en dan vooral het verstaanbaar communiceren. Ik spreek uit ervaring daty het lastig is om elkaar te verstaan, zeker in een tent waar op dat moment een band speelt. ;)


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #3 Gepost op: 01 maart 2011, 11:47:43
Ik denk zeker dat op evenemententereinen de communicatie erg belangrijk is, en dan vooral het verstaanbaar communiceren. Ik spreek uit ervaring daty het lastig is om elkaar te verstaan, zeker in een tent waar op dat moment een band speelt. ;)

Absoluut, maar buiten dat is het met een portofoon werken (het eerst drukken, dan praten-syndroom) ook al een hele opgave ;) . Dat is dus oefendoel 1. Verder is de langdradigheid nog wel eens een probleem, dat is dus oefendoel 2: daarom heb ik het competitieve element toegevoegd. Oefendoel 3 is het communiceren met mensen waar je voorheen nooit mee hebt gecommuniceerd, omdat ze bijvoorbeeld in een ander team zitten. Dat kan tijdens een calamiteit zomaar nodig zijn. De teamindeling zal dus ook flink gehusseld worden.


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2011, 19:41:30
Dan weet ik nog een hele leuke en ludieke oefening. Je slaat 2 vliegen in 1 klap. Oefenen met een porto en teambuilding!  ;D

Nodig:
- team BHV-ers van minimaal 4 personen
- 4 portofoons
- blinddoeken
- 2 ruimtes waar men elkaar wel kan zien

uitvoering:

- team 1 is het uitvoerend team. Zij worden in een ruimte gezet en krijgen te horen dat ze moeten luisteren naar de portofoon op kanaal 1. Zij zijn geblinddoekt!
- team 2 is het communicatie team. Zij staan buiten de ruimte en zien team 1 maar zij kunnen hen niet aanroepen (bijvoorbeeld staan ze achter een raam). Zij hebben een portofoon op kanaal 2
- team 3 is het verbindingsteam. Zij hebben 2 portofoons op kanaal 1 en op kanaal 2.

Team 2 krijgt de opdracht om team 1 te sturen. Bijvoorbeeld dat ze een bal moeten zoeken in de ruimte. Via de portofoon geven ze de opdracht door en het verbindsteam moet die weer aan de anderen doorgeven.

In het begin gaat het vrij tam, maar al snel blijkt dat je kort en snel moet communiceren anders lopen de mensen met de blinddoek ergens tegen aan of doen andere dingen die je niet wilt...  8)

Het is erg leuk om te doen en als iedereen een rondje geweest is merk je dat de communicatie erg vlot verloopt en dat de mensen zelf merken hoe ze kort en bondig kunnen communiceren.

Je kunt het als leider zo gek mogelijk maken (verbind het slachtoffer met, blus de brand maar haal eerst de blusser). Zorg er wel voor dat iemand de veiligheid van team 1 in de gaten houdt  ::)
Groeten,

instructeur


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2011, 11:19:37
Dat klinkt ook als een goeie oefening voor een kleiner clubje mensen, inderdaad. Misschien even in een apart topic zetten, zodat we een "oefeningenbase" opbouwen?

Ik heb de portofoonoefening van de openingspost verbouwd tot een oefening in teambuilding, logisch nadenken en inspelen op acties van anderen én portofooncommunicatie. Zodra ik de oefening/het spel heb getry-out (er lezen op dit forum mensen mee die 'm mee gaan doen), zal ik 'm hier even posten. De oefening is geschikt voor zeker 100 man, maar ook simpel te "downscalen".


RikvN

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10
Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2011, 09:05:24
Citaat
(er lezen op dit forum mensen mee die 'm mee gaan doen)

En wiens schuld is dat ;) Nee, ik ben benieuwd naar de oefening. Wanneer gaan we hem doen, op KF?
BHV & Horecaportier
EHBO met certificaten "verbandleer en kleine ongevallen" en "bediener AED".


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2011, 11:15:25
Nou, ik klaag toch ook niet? Nee, de oefening is omgeschreven naar spelvorm :-), zodat het beter aansluit bij ons hechte team. En wanneer? Tsja, onverwacht, natuurlijk.


Bas

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15
Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2018, 14:42:55
Ik heb een variant op deze oefening gedaan.
Ik heb de ploegleider de bhv teams langs de nooduitgangen laten sturen.
Op de deur hing een vraagstuk, of er hing een blad met"rook" boven de deur of onder de deur. Sommige deurklinken waren "heet" (rood kaartje met tekst op de klink geplakt)
Vervolgens moeten  de teams melden wat ze bij de betreffende deuren willen doen.
De route die gelopen wordt is dezelfde route als bij een ontruiming.
Hoofddoel  : communicatie middels portofoons
Nevendoelen:  deurprocedure,  ontruimingsroute lopen.
Het grootste gevaar van een machine is de gebruiker...