Auteur Topic: Oefening met brandweer  (gelezen 7175 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

A.Plantenga

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 1
Gepost op: 02 maart 2012, 12:27:26
Goedemiddag,

Ik zal mezelf eerst even voorstellen, heb vandaag een account aangemaakt voor dit forum. Ben 4de jaars HBO Integrale Veiligheid student.
Op dit  moment heb ik een (bij)baan bij een thuiszorg organisatie in Uden als veiligheidsdeskundige. Voor het kantoor ben ik bezig met een BHV organisatie
op te richten. De basis is gelegd (vanaf 0 begonnen). Nu wil ik een oefening organiseren om te kijken waar ik nog verbeteringen kan aanbrengen.

De situatie is:

Kantoor gebouw met gemiddeld 7 medewerkers. Leslokaal waar 25 man aanwezig kunnen zijn (dit is meestal smiddags en/of savonds). 2 BHV-ers en alle
benodigdheden heb ik vorige week aangeschaft (Portofoons, vestjes, helm, zaklamp + Batt., EHBO koffer, Blusdeken, alle pictogrammen en zelf de ontruimingsplattegrond gemaakt + instructiekaarten). Er is in november 2011 een RI&E uitgevoerd. Het PVA heb ik onder mijn hoede genomen en deze is voor
75% uitgevoerd, de restrisico's zijn niet noemenswaardig (kantoorgebouw van 2 verdiepingen en geen speciale aandachtspunten).

Nu wil ik dus een oefening organiseren in samenwerking met de brandweer.

Hebben jullie nog enige tips of aanbevelingen om rekening mee te houden.

De BHV-ers zijn volledig opgeleid.

Groeten,

A.Plantenga.


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #1 Gepost op: 02 maart 2012, 20:41:50
Enerzijds wil ik je adviseren niet meteen een grootschalige oefening te gaan uitvoeren waarbij brandweer meteen betrokken word, dit vanwege het feit dat dit de oefening alleen maar complexer maakt. In beginfase is het belangrijker de BHV'ers kennis te laten maken met het plan en hun voldoende oefeningstijd te geven om te wennen aan de procedures.
Laat ze daarnaast ook even oefenen met de portofoons bijvoorbeeld in spelvorm, dit om portofoondiscipline te vormen.
Daarnaast wil ik wel adviseren een externe observator erbij te halen, heel vaak kan men opmerken dat een buitenstaander net de dingen opmerkt die je zelf niet meer ziet.

Samengevat:

Begin met kennismaking met het plan en oefen met de eigen materialen
vervolgens kleinschalig met observator
hierna kan men moeilijkheden beginnen inbouwen.
Als toefje slagroom op de taart kan je vervolgens een oefening met brandweer gaan organiseren. als dit goed georganiseerd word kan je als BHV'er dan namelijk een kijkje nemen in de keuken van de brandweer en daar mogelijks lessen uittrekken.

grtz
Base-Aid
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er