Auteur Topic: Ontruimingsoefening School  (gelezen 9269 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Gepost op: 13 oktober 2009, 20:11:37
Tot en met morgen ben ik werkzaam op een grote streekschool in Amersfoort,voor de controles van de blusmiddelen.
En vandaag was ik getuigen van een ontruimingsoefening op die school.Eerst heb ik alles staan bekijken in de grote centrale hal,waar men naar buiten ging.
En daar na heb ik  me netjes laten evacueren uit de school,en stond zo keurig op de verzamelplaats voor de hoofdingang van de school.

Ik moet zeggen dat de ontruiming erg netjes uitzag,alles liep rustig,en de leerlingen, leraren en andere aanwezig waren pijlsnel uit de school.
Alleen viel me binnen en buiten iets anders op.Dat erg veel leerlingen meteen buiten bij de deur bleven staan,daardoor konden de leerlingen die nog buiten konden niet direct doorlopen naar buiten.
Waardoor de stroom mensen naar buiten wat opstroopte,en men dus moest wachten totdat men naar buiten kon.
Dat wil je dus niet hebben tijdens een daadwerkelijke brand.

Na de oefening heb ik het Hoofd-BHV daar op aangesproken,die had dat dus niet gezien.maar vondt het een mooi punt om zijn BHVers op te wijzen,en toch maar 1 of 2 man buiten neer te zetten,zodat de uitgang vrijblijft.
Toch een nuttige bijdrage gelevert aan de oefening. 8)


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2009, 20:55:01
Wellicht hebben ze dan ook de verkeerde locatie gekozen voor hun verzamelplaats en is het wellicht verstandiger om deze wat verder van het gebouw te nemen. Je wilt natuurlijk ook dat de ingang vrij is als de hulpdiensten eraan komen. Door te dicht op het gebouw te verzamelen krijgt je dit soort "opstopping". Bij het kiezen van je verzamelplaats dien je ook rekening te houden met hoe een grote groep mensen er buiten komt te staan.... Wellicht ook een goede hint voor de volgende keer... ;)
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?