Auteur Topic: Wanneer word het te groot?  (gelezen 23995 keer)

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Gepost op: 14 oktober 2009, 18:41:55
Misschien voor jullie weer een onderwerp om over na te denken. Natuurlijk weten we als BHV-ers dat redding gaat voor blussing (toch?) en indien verantwoord dan blussen we als BHV-er. Maar waar ligt voor ons als BHV-ers de grens dat wij niet meer gaan blussen? Wanneer laten we het over aan de Brandweer? Wanneer wordt een brand te groot voor een BHV-er?

Wat is jullie mening hierover?

Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2009, 20:55:13
Tja,wanneer is een brand te groot?
Ik denk dat het duidelijk is,dat als er meerdere zaken in brand staan,of zelfs een ruimte een bluspoging door een BHVer zinloos is,en zelfs gevaarlijk is.
Het is vooral afhankelijk van wat er brand,en hoe de rookontwikkeling zal zijn.Temeer omdat de meeste BHVers niet over adembeschermende middelen bescikken.
En dus als snel buiten spel staan,voor wat betreft de brandbestrijding.


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2009, 20:45:05
Even citeren uit het lesboek van het NIBHV: indien een brand zich bevindt op de plaats waar deze begonnen is en zich nog niet heeft uitgebreid (zijn omgeving in brand heeft gezet). Dit is een beginnende brand die een BHV-er met een klein blusmiddel kan bestrijden. (Tjee, ik weet het uit mijn hoofd  :o) Maar hou even in je gedachten dat je met een brandblusser tussen de 15 en 30 seconden blustijd hebt (een brandslanghaspel uitgezonderd). Dan geld voor mij altijd de regel van het GBV! Ook al is het nog klein, vertrouw je het niet, bel dan de brandweer (die worden er voor betaald en vinden het vaak nog leuk ook  ;))
Groeten,

instructeur


yvonne van leeuwen

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2010, 14:40:12
hallo,
Ik denk dat deze vraag voor iedereen persoonlijk is , de ene zegt wat klein terwijl de andere het weer te groot vind ?!
Ook vind ik het dat iedereen dat zelf moet weten zonder daar op moeten worden aangesproken..
en waar gebeurt er wat ...bij je thuis met kinderen of op je werk ...dat scheelt enorm


Groetjes,


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2010, 10:06:23
Ook vind ik het dat iedereen dat zelf moet weten zonder daar op moeten worden aangesproken..

Dat klopt echter van BHV'ers mogen we iets meer verwachten, binnen de veiligheidsgrenzen zullen die een bluspoging wagen. Als een BHV'er reeds wegloopt van een vlammetje dan ga ik die persoon er toch op aanspreken, zeker als die persoon met extra begeleiding in de opleiding nog steeds zo angstig blijft
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


planner

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 17
Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2010, 11:04:36
waar rook is is geen bhver...is men echter met meerdere bhvers dat wil zeggen een stuk of 5 mensen met gelijke hoeveelheid blussers valt er nog iets te wagen maar dit zal altijd ter beoordeling van de hoofd bhver ter plaatse overgelaten moeten worden en als de bhver in kwestie
ademlucht is getraind zoals in de vuilverbrandings installatie slib verwerkings bedrijven levensmiddelen sector gemische
bedrijven daar kan wel wat meer gewaagd worden
maar ja ook dan hangt het er vanaf of een bhver getraind is echt op ademlucht werken of slechts
als pbm dus het is afhankelijk van veel facetten...


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2010, 11:22:57
waar rook is is geen bhver...is men echter met meerdere bhvers dat wil zeggen een stuk of 5 mensen met gelijke hoeveelheid blussers valt er nog iets te wagen maar dit zal altijd ter beoordeling van de hoofd bhver ter plaatse overgelaten moeten worden en als de bhver in kwestie
ademlucht is getraind zoals in de vuilverbrandings installatie slib verwerkings bedrijven levensmiddelen sector gemische
bedrijven daar kan wel wat meer gewaagd worden
maar ja ook dan hangt het er vanaf of een bhver getraind is echt op ademlucht werken of slechts
als pbm dus het is afhankelijk van veel facetten...

Maar ook dan geld nog: niet in de rook. Het is niet alleen giftig, maar ook brandbaar. En dan gaat geen blusser meer helpen als je in een rookexplosie terecht komt ;)
Groeten,

instructeur


planner

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 17
Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2010, 09:56:23
ik denk dat dat ook weer afhankelijk is de ruimte klein waar de brand is en is ie goed af te sluiten
dan niet er in gaan is het echter in een grote fabrieks hal waar een klein brandje woed dan pak
je met zn allen alle brandblussers je gaat er op af je kijkt elkaar aan 1,2,3 en ja blussen met zn allen tegelijk je geeft een stoot achteruit terug je bekijkt het resultaat word het dan nog te groot
dan laten we die grote rode wagen komen ...als het even te doen is kun je een blus poging wagen
zelfs niet bhvers zijn dan van groot nut aangezien je hen kunt inzetten om blussers overal vandaan te gaan halen en de bhvers schermen de calamiteit af en zetten de ruimte waar de brand zich bevind af en begeleiden een eventuele ontruiming


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2010, 11:03:05
ik denk dat dat ook weer afhankelijk is de ruimte klein waar de brand is en is ie goed af te sluiten
dan niet er in gaan is het echter in een grote fabrieks hal waar een klein brandje woed dan pak
je met zn allen alle brandblussers je gaat er op af je kijkt elkaar aan 1,2,3 en ja blussen met zn allen tegelijk je geeft een stoot achteruit terug je bekijkt het resultaat word het dan nog te groot
dan laten we die grote rode wagen komen ...als het even te doen is kun je een blus poging wagen
zelfs niet bhvers zijn dan van groot nut aangezien je hen kunt inzetten om blussers overal vandaan te gaan halen en de bhvers schermen de calamiteit af en zetten de ruimte waar de brand zich bevind af en begeleiden een eventuele ontruiming

Ik krijg een naar gevoel bij uitspraken als een brandje met meerdere mensen en brandblussers aanpakken, en zelfs brandblussers van een andere locatie vandaan halen·
Ik denk dat je dan toch het probleem aan het onderschatten bent, en je eerder die rode auto moet laten komen.

De brand in de scheepshal in De Punt is ook begonnen als een kleine brand, we kennen allemaal de desastreuze gevolgen. :-\


planner

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 17
Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2010, 14:47:39
nou ja kijk als ik als bhver inschat dat een brandje nog in te dammen valt en ik laat collega's
die niet bhver zijn maar wel handjes hebben brandblussers overal af trekken dan maak ik nog
kans dat ik het pand kan redden en als ik al een blus poging waag dan win ik altijd tijd door die
brand nog even in te dammen om de collega's nog te laten ontsnappen
en geef ik die jongens in die rooie auto die intussen al gewaarschuwd is en al rijd nog even
de tijd om aan te rijden en het over te nemen ik win in ieder geval met een blus poging nog
tijd al is het maar heel even..elke tijd winst is winst voor de brandweer om nog op tijd te kunnen
ingrijpen om het tot een goed einde te kunnen brengen..en de schade beperkt te houden


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2010, 14:54:41
Maar als je al brandblussers ergens anders uit het pand nodig hebt, om een brand onder controle te houden, ben je mijn inziens al verkeerd bezig. Dan is die brand al niet controleerbaar met een brandblusser. In mijn ogen is een brandblusser nog zinvol als je daarmee de brand gewoon blust, of zodoende weet te remmen dat de brand niet zo snel uitbreidt, eventueel met een 2e blusser erbij. Lukt dit niet, gaat ontruiming voor, en zul je de ruimte waar de brand in woedt gewoon op moeten geven. Wetende dat de brandweer snel terplaatse zal zijn, en dan wel afdoende kan ingrijpen.

ga je met meerdere blussers tegelijkertijd werken, betekend dit automatisch dat je langer bij de brand aanwezig bent, met alle gevolgen van dien aangezien tijdens het blussen de zuurstof in de ruimte er niet beter op wordt.




planner

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 17
Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2010, 15:06:48
dat je al je meerdere blussers heb langer in de ruimte moet zijn is onzin daar is de tijd niet voor
max 7 seconden dan is het over en uit
maar het is wel mogelijk zoals je al schrijft alle blussers te pakken deur open dr in
je kijkt mekaar aan ja 1,2,3 bats allemaal tegelijk dan heb je kans dat je door de stoot kracht de
brand in 1 x uit krijgt of zodanig remt dat er tijd gewonnen word voor de brandweer
en dan achteruit terug dr uit en dicht die deur en dan is ondertussen die grote rode wagen
al onderweg en de andere collega's zijn al bezig met ontruiming en heb je in ieder geval tijd
gewonnen voor je collega's te ontsnappen...


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2010, 15:10:01
Wil een ieder letten op het gebruik van leestekens zoals hoofdletters, punten en komma's in het bericht? Zo word het een stuk leesbaarder.

Team BHV forum
Groeten,

instructeur


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2010, 15:18:09
dat je al je meerdere blussers heb langer in de ruimte moet zijn is onzin daar is de tijd niet voor
max 7 seconden dan is het over en uit
maar het is wel mogelijk zoals je al schrijft alle blussers te pakken deur open dr in
je kijkt mekaar aan ja 1,2,3 bats allemaal tegelijk dan heb je kans dat je door de stoot kracht de
brand in 1 x uit krijgt of zodanig remt dat er tijd gewonnen word voor de brandweer
en dan achteruit terug dr uit en dicht die deur en dan is ondertussen die grote rode wagen
al onderweg en de andere collega's zijn al bezig met ontruiming en heb je in ieder geval tijd
gewonnen voor je collega's te ontsnappen...
Als die deur dicht zit, waarom zou je die deur dan uberhaupt openen? Nogmaals, heb je meerdere blussers nodig, is het in mijn ogen geen klein prullenbakje meer. Maar dan is er al meer aan de knikker, vraag ik me nog steeds af wat een BHVer dan nog te zoeken heeft in die ruimte.

Zeker bij een grotere brand is een snellere temperatuursopbouw aanwezig. Dus binnen die 7 seconden ga je toch wel ademhalingsproblemen krijgen. Een brand proberen te blussen is goed, maar zeker geen zaak van moeten en zullen. Zeker bij een gevorderde brand zul je die klus over moeten laten aan de brandweer, en je richten op de ontruiming. ;)


planner

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 17
Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2010, 15:31:21
Het is ook zeker geen zaak van kunnen -moeten

het is een zaak die een bhver per situatie moet beoordelen...

dat er rook uit een deur komt hoeft niet te betekenen dat het een grote brand is

het kan ook een opslag zijn een stelling waar iets brand dat weet je niet dus wat doen we

voor de veiligheid we versamelen blussers hup bhvers doen een aanval weg wezen deur dicht
mischien een paar seconden of minuten gewonnen...

mischien dat er een slachtoffer in de ruimte is die nog ademt dus bhvers grijpen slachtoffer terwijl
anderen zo nodig met blusser voor dekking zorgen...