Auteur Topic: Protofooncommunicatie protocollen  (gelezen 15905 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koenboots

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 4
Gepost op: 22 oktober 2013, 14:43:12
Beste collega-ploeglijders, (ja, die 'ij' is bewust ;D)

Mijn mede-ploegleider en ik willen al geruime tijd ons radiocommunicatieprotocol t.b.v. portofoongebruik op orde krijgen, om communicatieproblemen bij een hectische situatie te voorkomen.
Om het in éen keer goed in te regelen en het makkelijk te houden voor nieuwe BHV leden met voorkennis, berust ik graag op officiële protocollen.
Ik vind deze echter moeilijk te vinden. Heeft een van jullie documentatie of bronnen elders?

Tevens ben ik zeer benieuwd naar hoe jullie het hebben aangepakt en in hoeverre jullie een van de officiële protocollen gebruiken.


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2013, 21:25:08
Kan ik je meteen teleurstellen. Er zijn geen officiële protocollen. Je kunt stoppen met zoeken.

Er zijn wel richtlijnen over hoe je het beste een portofoon kunt gebruiken in noodgevallen. En nu ga je me helemaal niet aardig vinden... het beste kun je ze niet gebruiken. Het is lastig als je zo'n ding nooit in handen hebt, je geen roepnamen hebt afgesproken waar je dagelijks gebruik van maakt.

Maar wat dan wel? De ploegleider kan zijn portofoon gebruiken om een groepsbericht in 1 keer door te geven en voor de rest... gewoon een punt waar de ploegleider is afspreken en er naar toe lopen. Werkt veel beter. Ik heb vele oefeningen mee gemaakt waar de ploegleden elkaar konden zien en toch in een lulijzer stonden te blaten 'omdat dat moest'. En nog vaker, ze zijn leeg, hebben geen goede ontvangst en ga zo maar door.

In mijn dagelijks werk heb ik wel te maken met portofoons en is het er zo ingebakken dat we roepnummers hebben per voertuig, schakelt maar 1 manschap de portofoon in en communiceert met de bevelvoerder en zelfs dan... gaat het mis.

Oefen in het terugkoppelen van berichten in persoon, oefen zonder portofoons en af en toe met en leer mensen wat ze moeten doen. Dat lijkt me effectiever dan protocollen opzoeken ;)
Groeten,

instructeur


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2013, 08:27:21
Mocht je een protocol zoeken voor portofooncommunicatie dan kun je eens kijken/zoeken naar de communicatie protocollen zoals ze dat bij de brandweer gebruiken. De manier van portofoon gebruik is veelal hiervan afgeleid door de diverse BHV organisaties. Als ik mij niet vergis wordt hier ook aandacht aan besteed in het NIBHV boek.
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


aa design

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 1
Reactie #3 Gepost op: 16 november 2013, 10:51:35
Portofoonprotocollen (berichtinhoud, gespreksdicilpine en NATO-spelalfabet) zitten in een opleidingsset Portofoonoefeningen wat aadesign-games heeft ontwikkeld.

Portofoonoefeningen
Doel: Kennis opfrissen en uitbreiden bij het communiceren met een portofoon.

Aan bod komen:
•   Portofoongebruik
•   Gespreksdiscipline
•   NATO-spelalfabet   

Inhoud opleidingsset:
1    handleiding Portofoonoefeningen.
4    opdrachtkaarten voor instructeur.
2    instructiekaarten met gespreksdiscipline, berichtinhoud en NATO-spelalfabet.
15   kaartjes met op de achterkant de antwoorden.

Benodigdheden:
Portofoons voor instructeur en elk BHV-team.
•   Gekopieerde instructiekaarten voor alle deelnemers.
•   Kopie van de plattegrond van het pand waarin je je bevindt, of een Table-top ontruimingsplattegrond van aadesign.

Voorbereiding:
Leg de plattegrond op een tafel.
Maak een keuze uit de kaartjes die je wilt oefenen en leg deze op de plattegrond.
   1.   Brandblusser   7.   Gaslucht   
   2.   Onwelwording   8.   Brand in meterkast
   3.   Slachtoffer bij toilet   9.   Gevaarlijke stoffen
   4.   Rookmelders   10.   Ontruiming
   5.   Gebroken been   11.   Brandwond
   6.   Noodverlichting   12.   NATO-spelalfabet

Werkwijze:
Verdeel de deelnemers in groepjes van 2 á 3 deelnemers (BHV-teams) en geef deze een nummer of naam.
•   Elk BHV-team krijgt een portofoon en de gekopieerde instructiekaarten.
•   De instructeur heeft de rol van coördinator.
•   Leg de werking uit van de portofoon en test of ze op het zelfde kanaal staan.
•   Neem vervolgens de instructiekaarten door met daarop de gespreksdiscipline, berichtinhoud en het NATO-spelalfabet.

•   De coördinator geeft de eerste opdracht door aan een team.
•   Het team gaat naar de plek op de plattegrond van de opdracht en draaien het kaartje om.
•   Op de achterzijde van het kaartje staat de situatie beschreven die zij per portofoon doorgeven aan de coördinator. 
•   Wacht als instructeur (coördinator) niet na elke opdracht het antwoord af, maar geef meteen het volgende team een opdracht.
   De teams zullen moeten luisteren naar het portofoonverkeer en hun situatie terug melden als daar ruimte voor is.
•   Start de oefening met de identificatieplicht.

Geef feedback over het portofoongebruik, de gespreksdiscipline en eventueel het gebruik van het NATO-spelalfabet.