Auteur Topic: Ontruiming bij stroomstoring langer dan 60 minuten  (gelezen 13583 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VHB-er

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 2
Gepost op: 28 september 2011, 11:33:57
Wij hebben net een stroomstoring van 90minuten gehad.
Na een uur hield de noodverlichting er mee op en werd het redelijk donker in het trappenhuis.

Moet je het gebouw ontruimen omdat de veiligheid bij vluchten niet meer geborgd is?


Paul

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 september 2011, 12:08:51
Als na 60 minuten de accu's van de noodverlichting leeg zijn, kan het ook best zijn dat de accu's van de brandmeldcentrale leeg zijn of raken. Die combinatie lijkt mij een reden om het gebouw op gecontroleerde wijze te ontruimen. Doe dat wel in overleg met de directie omdat hier geen superspoed bij is.

Heb je trouwens in je bedrijfsnoodplan een procedure hiervoor opgenomen? Wat zijn je eerste prioriteiten bij een stroomstoring? Liften controleren (mensen vast?), hoofddeuren (met elektrische sluitingen) openzetten en bemensen, nagaan bij buren of de oorzaak lokaal is of groter (is die groter dan met batterij radio de rampenzender volgen), zorgen dat deuren van de parkeergarages opengaan en natuurlijk de mensen informeren.

Betrek ook de ICT afdeling in het overleg. Als de stroom weer terug is, trekken de monitoren in één keer veel stroom en slaan de stoppen misschien door.

Wij hebben bij stroomstoringen gemerkt dat goede portofoons en zaklampen onmisbaar zijn. Heb je die?


zv3431e

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 20
Reactie #2 Gepost op: 28 september 2011, 17:52:57
Het zal uiteraard van je pand afhangen. Bij een langdurige stroomstoring heb ik:
  • geen telefonie meer, omdat dit via IP loopt
  • per definitie geen netwerk meer, omdat de backupvoorziening dan leeg is
  • geen verlichting meer in het trappenhuis
  • geen klimaatbeheersing meer
  • geen werkende brandmeldcentrale

We hebben wel portofoons en zaklampen. Ons pand is 12 etages hoog, bij een langdurige stroomstoring reden genoeg om te ontruimen. Vanuit oogpunt van de veiligheid, maar ook omdat het klimaat al snel niet meer om te houden is en de mensen toch niet meer kunnen werken. Uiteraard zal ik dit in adviesvorm aan ons crisisteam voorleggen.


VHB-er

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 2
Reactie #3 Gepost op: 28 september 2011, 23:11:47
Beste Paul en zv3431e,

Bedankt voor jullie reacties. De meeste heb ik gedaan tijdens de stroomstoring. Zal in de toekomst aangeven dat monitoren beter uitgezet kunnen worden.

Wat het brandmeld-centrale betreft moet deze het 48 tot 72 uur zonder stroom uithouden. Dit heb ik mij laten vertellen. Dus dit moet geen reden zijn om tot ontruiming over te gaan.

Mij is weer duidelijk geworden dat BHV-ers zich continu moet blijven aanpassen aan de 'calamiteit' dat plaats vind.
Het maakt niet uit wat je in je protocollen hebt staan, het is bijna altijd anders.