Auteur Topic: Verzamelplaats bepalen  (gelezen 13104 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Gepost op: 06 mei 2016, 14:59:35
Binnen onze organisatie is een discussie ontstaan over het bepalen van de verzamelplaats. Met name over het aantal verzamelplaatsen, hoe meer hoe verwarrenner dat voor de mensen is lijkt mij? Waar houden jullie rekening mee bij het bepalen van een verzamelplaats? Welke eisen zitten daar allemaal aan?
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2016, 19:11:20
Wat sterk onderbelicht is/wordt bij het bepalen van een verzamelplaats is dat er menselijke en natuurlijke factoren spelen:
- Iemand die een bepaalde ingang heeft genomen heeft de natuurlijke drang om dezelfde weg weer naar buiten willen gaan. Dat fenomeen is bekend/berucht bij branden in o.a. discotheken waar bezoekers vechten bij de hoofd in/uitgang om naar buiten te kunnen terwijl andere vluchtwegen nauwelijks gebruikt worden. Bij personeel in paniek, stress of in angst (bijv. bij rook, vreemde lucht of brandlucht) komt deze drang sterk naar voren.
- Betrek bij het bepalen van de verzamelplaats de werknemers zelf. Dan blijft de "persoonlijke" vluchtroute naar de verzamelplaats hangen.
- Instrueer het personeel tijdens een toolbox over ontruimingen en de BHV organisatie.
- Maak bij meerdere verzamelplaatsen gebruik van de logische indeling van het gebouw. Linker vleugel naar de linker verzamelplaats, etc.
- Zorg dat het ontruimingspersoneel altijd voldoende aanwezig is en onmiddelijk inzetbaar is bij een calamiteit.
- Wordt er gewerkt met gevaarlijke stoffen, kies dan een verzamelplaats die westelijk gelegen is. De wind waait in Nederland overwegend uit het westen waardoor het personeel minder kans heeft op inademing van "rotzooi"

En zo kan ik er nog wel een aantal verzinnen.



Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2016, 15:23:50
Waar het bij ons met name om draait is dat men ineens van mening is altijd twee verzamelplaatsen te moeten hebben. Wij hebben al sinds jaar en dag één verzamelplaats op alle locaties, van groot tot klein en de mogelijkheid ligt bij de ploegleider om hiervan af te wijken indien de veiligheid daarom vraagt. Lijkt mij dat dit afdoende is?
Één BHV-er is GEEN BHV-er!