Auteur Topic: BHV nog verder uitgekleed?  (gelezen 9982 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Gepost op: 23 juli 2016, 22:29:29
Met de nieuwe Nederlandse Richtlijnen Eerste Hulp 2016, een gezamelijk project van het Oranje Kruis, Rode Kruis en NIBHV, is een nieuwe uitermate droevige trend ingezet waarin de eerstehulp is gedegenereerd tot een verkapte cursus 112 bellen in afwachting van de ambulance omdat handelingen en zelfs levensreddende handelingen (!) zijn geschapt en/of niet voor de leken eerstehulpverlener geschikt worden geacht.

Bovendien krijg ik zeer sterk de indruk, gezien de context en de inhoud van de richtlijnen van het OK, NIBHV en het RK, dat BHV-ers en EHBO-ers kennelijk niet meer in staat worden geacht om meer te doen dan alleen 112 te bellen om advies in te winnen en vooral te krijgen hoe verder te mogen handelen bij een eerstehulpverlening.
Het is daarom schofterig hoe het OK en NIBHV menen te denken over het denkvermogen, handelingsvermogen en de waardigheid van BHV-ers en EHBO-ers. Gemakshalve vergeten zij dat er onder EHBO-ers en BHV-ers mensen zitten van allerlei opleidingsniveaus en kwaliteiten.

Was de inhoud, niveau en kwaliteit van de BHV opleidingen al een aardige discussie, met deze zet heeft ook het NIBHV een dramatisch dieptepunt bereikt in haar bestaan.

Slachtoffers van ongevallen mogen hopen dat er een deugdelijk opgeleide EHBO-er aanwezig mag zijn en niet een "BHV-er nieuwe stijl 2016".
Als de 112 alarmcentrale de redding en life-line moet zijn voor de BHV-er en EHBO-er om EHBO te  mogen verrichten en ook nog eens op aanwijzigingen van de centralist, dan zijn we heel diep en erg, erg ver gezonken!

Lees en huiver: http://www.nibhv.nl/files/nieuws/basis-bhv-en-nederlandse-eerst.pdf


A1Trainingen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 12
    • A1 Trainingen
Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2016, 14:37:47
Ik kan niets anders dan het geheel met u eens zijn. Wat stellen wij straks als EHBO en BHV docenten nog voor?
Wat wordt de volgende stap in EHBO land? Ik hoop toch niet zoiets als ......

Geachte cursist welkom op de cursus, wilt u allemaal even dit App-je downloaden .... gedaan?
Mooi dan bent u nu geslaagd en mag u zich buiten op straat EHBO er noemen.
Wilt u ook BHV, loopt u dan even mee naar de App-store en download dit App-je over brandblussers.
Gedaan? Mooi gefeliciteerd u mag zich nu ook BHV er noemen.

Wat zegt u nu voor geks?  "we hebben niets in de praktijk geoefend?"

Oh maar dat maakt niets uit hoor beste cursist !!!
De mensen van de 112 meldkamer vertellen u wel even wat u moet doen bij een reanimatie of brand.
De mensen van de 112 meldkamer hebben namelijk wel mogen oefenen.

Als u als goede cursist maar zorgt voor een goede werkende telefoon, gevulde brandblusser en EHBO doos, dan doet 112 de rest.


Ik mag toch hopen en bidden dat dit verhaaltje dat ik hierboven schreef, NIET de waarheid gaat worden op straat.



Voorkomen is beter dan genezen.
Better safe than sorry.


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2016, 21:59:57
Ik kan niets anders dan het geheel met u eens zijn. Wat stellen wij straks als EHBO en BHV docenten nog voor?

Op OK en NIBHV niveau kunnen EHBO/BHV docenten nu eindelijk excellent tot perfect gaan presteren want het niveau is wederom gedaald, zijn de EHBO/BHV opleidingen nog meer en beter voor iedereen toegankelijk en vooral behapbaar zoals het OK dat graag ziet volgens haar eigen promotie teksten.

Downgraden naar een nog lager niveau is altijd mogelijk.
Het moeilijkste en de allergrootste uitdaging welke het OK en NIBHV over enige tijd (jaren) te wachten staat is het weer upgraden naar een acceptabel niveau. Schier onmogelijk om terug te krabbelen.
Als voorbeeld het Nederlandse onderwijs welke steeds lager werd met als gevolg dat wij nu nauwelijks echt vakbekwaam personeel uit Nederland kunnen vinden. Dit had een goed voorbeeld kunnen zijn voor het OK en NIBHV hoe het niet moet.

Grootste probleem is dat wij vanaf nu worden opgezadeld met EHBO en BHV opleidingen die op ongekend dramatisch en te laag niveau zitten.  De effectiviteit van de eerstehulp komt ernstig in het gedrang en verslechterd door gebrek aan kennis en vaardigheden van de EHBO-er en BHV-er die met het nieuwe systeem worden opgeleid. Door eerstehulp afhankelijk te maken van een centralist creert men een situatie waarin wordt voorgespiegeld dat 112 altijd bereikbaar is en men altijd ondersteuning krijgt hoe te handelen. Dat is vragen om problemen en spelen met mensenlevens.

Het is nu zomertijd, vele mensen zijn op vakantie. Na de zomerperiode verwacht ik een hose van commentaar en reacties van mensen bij wie het ook door gaat dringen.

Gelukkig zijn er nog organisaties in Nederland die niet meegaan in dit melodramatisch schouwspel van downgraden en wel deugdelijke EHBO opleidingen op de plank hebben staan. Zij hebben de toekomst.


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2016, 12:14:28
 :-[  :'(  :o
 :-[  :'(  :o

http://www.hetoranjekruis.nl/nieuws/artikel/uitreiking-eerste-exemplaar-nieuw-oranje-kruis-boekje/

Citaat: "Vanaf volgend studiejaar zullen de eerstejaarsstudenten Geneeskunde het Diploma Eerste Hulp van Het Oranje Kruis moeten behalen. ‘Een geneeskundestudent wil en moet eerste hulp kunnen verlenen’, vertelt Van den Berg. ‘Als het gaat om eerste hulp is er geen verschil tussen een student Geneeskunde, dokter of eerstehulpverlener.’
‘Wanneer een student zakt voor dit type examen tijdens de propedeuse hoor je deze niet gauw klagen. Ze willen het namelijk gewoon goed kunnen. Met het Diploma Eerste Hulp op zak kunnen ze eerste hulp verlenen’, aldus Van den Berg. "


Ik weiger behandeld te worden in het AMC!


A1Trainingen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 12
    • A1 Trainingen
Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2016, 12:20:24
Ik hoop ook oprecht dat deze organisaties zich gaan roeren en melden op dit forum. Ik heb onder andere een positieve ervaring met de LPEV stroming. Maar krijg deze helaas in noord Nederland niet van de grond. Er moet meer reclame voor gemaakt worden. Steeds meer ( ook instructeurs ) mensen worden gedemotiveerd door dit soort acties vanuit het Oranje en Rode Kruis. Ze behandelen goedwillende EHBO ers gewoon als kleuters. Ik ben er dan ook bang voor dat veel goede ( en al jarenlang zijnde ) EHBO ers straks de handdoek in de ring gooien, en de EHBO verenigingen de rug toekeren. 

Met vr.gr. A1 Trainingen.
Voorkomen is beter dan genezen.
Better safe than sorry.


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2016, 19:17:01
Ik hoop ook oprecht dat deze organisaties zich gaan roeren en melden op dit forum. Ik heb onder andere een positieve ervaring met de LPEV stroming. Maar krijg deze helaas in noord Nederland niet van de grond. Er moet meer reclame voor gemaakt worden. Steeds meer ( ook instructeurs ) mensen worden gedemotiveerd door dit soort acties vanuit het Oranje en Rode Kruis. Ze behandelen goedwillende EHBO ers gewoon als kleuters. Ik ben er dan ook bang voor dat veel goede ( en al jarenlang zijnde ) EHBO ers straks de handdoek in de ring gooien, en de EHBO verenigingen de rug toekeren. 

Met vr.gr. A1 Trainingen.
LPEV vecht al jaren tegen de teloorgang van de kwaliteit en niveau in de EHBO en durft dat als enigste EHBO organisatie in Nederland dit in het openbaar te roepen en hierop actie te ondernemen. De rest van EHBO in Nederland zwijgt lijdzaam.

Zo heeft LPEV enige jaren geleden al bij de Autoriteit Consument en Markt tegen het Oranje Kruis een klacht ingedient wegens monopolistisch gedrag.

Het is kennelijk de onwil en/of angst van verenigingsbesturen en bedrijven om eens de stap te durven zetten naar deugdelijke EHBO. De EHBO wereld is absoluut groter dan alleen het OK en RK en bied vele mogelijkheden.
Het meest kwalijke is echt dat iedereen de teloorgang in de EHBO slikt en geen tegenreactie durft te geven. EHBO verenigingen en opleidingsbedrijven zouden vanuit hun doelstelling, visie en missie beter moeten weten dat de grens van het ontoelaatbare droevige niveau en kwaliteit in de algemene EHBO opleidingen duidelijk is bereikt.

Het zou dus bijzonder jammer zijn dat EHBO-ers en zeker ehbo-instructeurs de EHBO handdoek in de ring gaan gooien, terwijl LPEV weldegelijk denkt en zeker ook iets doet aan de kwaliteit en niveau van EHBO-ers.
Er is dus nog hoop voor de EHBO in Nederland.
"Je moet het maar willen en durven om over te stappen naar iets anders dan OK en RK" om maar eens een kreet te jatten.



A1Trainingen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 12
    • A1 Trainingen
Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2016, 23:53:25
Er is een reactie van dhr. Koos Pulleman op LinkedIn op dit gespreksonderwerp geplaatst. Te lezen via: https://www.linkedin.com/groups/8343130/8343130-6164728262233710593?trk=hb_ntf_LIKED_GROUP_DISCUSSION_YOU_CREATED
Voorkomen is beter dan genezen.
Better safe than sorry.


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2016, 15:09:08
Da's nu jammer, ik heb geen Linkedin account.
Kan hij niet gewoon hier op dit forum rechtstreeks reageren om zijn visie te geven, in plaats van elders wat (nog) niet toegankelijk is voor mij.


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2016, 20:16:38
Ter ondersteuning van mijn betoog hier de meest recente publicatie over burgers/leken eerstehulpverlening (citaat):
"Burgers bellen volgens hen te snel voor een ambulance, maar ze benadrukken ook dat dit soort meldingen onvoldoende gefilterd worden door de zgn. triagesystemen waarmee de meldkamer bepaalt hoe urgent een melding is. Te vaak verschijnt op het scherm in de wagen een spoedeisende melding, die bij nader inzien niet spoedeisend is."
Bron: http://demonitor.ncrv.nl/spoedzorg/signalen-ambulancepersoneel-komen-in-grote-lijnen-overeen-met-eigen-bevindingen

Mijn conclusie is dan ook: De trend van massaal te vroeg/onnodig 112 bellen tekent zich nu al af en zal door de simplificering van de EHBO door de richtlijnen van het OK, RK en NIBHV alleen maar toenemen.
Het gebrek van kwaliteit en niveau van de met de oude EHBO richtlijnen en nieuwe Nederlandse EHBO richtlijnen opgeleide EHBO-ers en BHV-ers in combinatie van de aard van de uitvraag systemen van meldkamers, leidt er toe dat de kwaliteit van de gehele eerstehulpverleningsketen dramatisch verzwakt.

Als de basis, de EHBO thuis, op straat, op het evenement en op het werk en de melding niet goed is, is de uitkomst van de definitieve behandeling van een slachtoffer ook slechter en kost de maatschappij veel meer geld.


A1Trainingen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 12
    • A1 Trainingen
Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2016, 20:37:34
Koos Pulleman Reactie vanuit de beheerders van het LINKEDIN Platform Goede BHV Praktijken:
Wij vinden het jammer dat de kracht van de nieuwe richtlijnen door sommige forumleden in twijfel wordt getrokken.

Voor het eerst in de geschiedenis is in Nederland consensus bereikt over de uitvoering van Eerste Hulp. Een van de belangrijkste winstpunten van de richtlijnen is het versterken van de hulpverleningsketen. Door in te spelen op de werkwijze van huisartsen, huisartsenposten, ambulancediensten en SEH-afdelingen van ziekenhuizen wordt een doelgerichte hulpverleningsketen extra sterk.

De bewering dat levensreddende handelingen geen onderdeel meer zijn van de nieuwe Basisopleiding BHV, is onjuist. Levensreddend handelen is juist nog krachtiger neergezet.
De beschrijvingen zijn namelijk direct overgenomen en gecontroleerd door de Nederlandse Reanimatie Raad.
Geen verwarringen meer, maar een eenduidige benadering die volledig gebaseerd is op wetenschappelijke bevindingen en aantoonbaar leidt tot een hogere overlevingskans.

De bewering dat er allemaal onderwerpen niet meer behandeld worden in de BHV-opleiding is onjuist. Wel zijn er wat wijzingen aangebracht in het handelen of het algoritme, omdat op basis van (wederom) wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat verbeteringen mogelijk en wenselijk zijn.
Zowel Het Oranje Kruis, als het Nederlandse Rode Kruis, als het NIBHV hebben juist besloten geen eigen stokpaardjes te berijden. Op basis van wetenschappelijk bewijs en internationale richtlijnen (ILCOR, ICRC, ERC, FAEEN) is er nu eenheid en eenduidigheid. Dat leidt tot kwaliteitsverbetering. De "BHV-er nieuwe stijl 2016" zal dus juist een essentiële en volwaardige schakel in de hulpverleningsketen zijn.

Voorkomen is beter dan genezen.
Better safe than sorry.


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2016, 16:13:20
Koos Pulleman Reactie vanuit de beheerders van het LINKEDIN Platform Goede BHV Praktijken:


Voor het eerst in de geschiedenis is in Nederland consensus bereikt over de uitvoering van Eerste Hulp.
Totale onzin. Die was er al door de conformering aan de richtlijnen van het OK, RK en NIBHV aan de NRR, ERC en andere richtlijnen bepalende organisaties.
Consensus betekend in dit geval dat het OK, RK en NIBHV het met elkaar eens zijn, het betekend absoluut niet dat de Nederlandse EHBO richtlijnen voor geheel Nederland zouden moeten gelden zoals sommigen dat wellicht kunnen opvatten gezien de aard van de uitdraging van deze richtlijnen.
Koos Pulleman Reactie vanuit de beheerders van het LINKEDIN Platform Goede BHV Praktijken:
Wij vinden het jammer dat de kracht van de nieuwe richtlijnen door sommige forumleden in twijfel wordt getrokken.

Voor het eerst in de geschiedenis is in Nederland consensus bereikt over de uitvoering van Eerste Hulp. Een van de belangrijkste winstpunten van de richtlijnen is het versterken van de hulpverleningsketen. Door in te spelen op de werkwijze van huisartsen, huisartsenposten, ambulancediensten en SEH-afdelingen van ziekenhuizen wordt een doelgerichte hulpverleningsketen extra sterk.
Hij vergeet erbij te zeggen dat het OK en NIBHV op EHBO gebied al één waren en dat er altijd met het RK is samengewerkt.
Het is feitelijk achterhaald nieuws verkondigd in een nieuw jasje. Zie ook diverse persberichten van de afgelopen jaren aangaande de samenwerking tussen OK en RK.

Als je ECHT wil aansluiten op de werkwijze van huisartsen, huisartsenposten, ambulancediensten en SEH-afdelingen van ziekenhuizen dan moet je natuurlijk niet aankomen met een nogmaals uitgeklede EHBO waarin veel EHBO handelingen uit de oorspronkelijke LEKEN EHBO aan de professionele hulpverleners wordt overgelaten en een verkapte 1 1 2 cursus aan te bieden.

De bewering dat levensreddende handelingen geen onderdeel meer zijn van de nieuwe Basisopleiding BHV, is onjuist. Levensreddend handelen is juist nog krachtiger neergezet.
De beschrijvingen zijn namelijk direct overgenomen en gecontroleerd door de Nederlandse Reanimatie Raad.
Geen verwarringen meer, maar een eenduidige benadering die volledig gebaseerd is op wetenschappelijke bevindingen en aantoonbaar leidt tot een hogere overlevingskans.
.......
Zowel Het Oranje Kruis, als het Nederlandse Rode Kruis, als het NIBHV hebben juist besloten geen eigen stokpaardjes te berijden. Op basis van wetenschappelijk bewijs en internationale richtlijnen (ILCOR, ICRC, ERC, FAEEN) is er nu eenheid en eenduidigheid. Dat leidt tot kwaliteitsverbetering. De "BHV-er nieuwe stijl 2016" zal dus juist een essentiële en volwaardige schakel in de hulpverleningsketen zijn.
Prachtig verhaal.
Dat andere EHBO en BHV certificeerders hun opleidingen en certificeringen ook ontleend hebben aan de laatste richtlijnen van de ILCOR, ICRC, ERC. FAEEN en andere organisaties is een feit. Daar hoef je niet mee te pronken alsof je dat als enigste hanteerd.
ALLE EHBO en BHV certificeerders en niet alleen het OK, RK en NIBHV hanteren ook de laatste richtlijnen.
Het voorspiegelen door het OK, RK en NIBHV dat de Nederlandse EHBO richtlijnen hiermee uniek zijn aangaande wetenschappelijk bewijs is daarom geen goede handelspraktijk.


A1Trainingen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 12
    • A1 Trainingen
Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2016, 09:01:43
Vandaag op 30-08-2016 stond dit artikel voor op de hoofdpagina van het AD. Maar Het Oranje Kruis / Rode Kruis / NIBHV weten het vast wel beter ....
http://www.ad.nl/binnenland/ambulance-rukt-veel-te-vaak-uit-voor-niks~aa930394/
Voorkomen is beter dan genezen.
Better safe than sorry.


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2016, 17:10:05
Vandaag op 30-08-2016 stond dit artikel voor op de hoofdpagina van het AD. Maar Het Oranje Kruis / Rode Kruis / NIBHV weten het vast wel beter ....
http://www.ad.nl/binnenland/ambulance-rukt-veel-te-vaak-uit-voor-niks~aa930394/
H'mmmm
Overtriage door MKA's, in combinatie met "altijd 112 bellen" volgens de gezamelijke nieuwe Nederlandse EHBO richtlijnen van het OK, RK en NIBHV.

Hoe kunnen we de ambulancezorg en MKA's structureel overbelasten?
Heel simpel, door:
1) Leken ongeacht het letsel altijd 112 te laten bellen, dus ook met (achteraf gebleken) niet-urgente hulpvragen, en
2) Centralisten vast te zetten in hun opname en afhandeling van meldingen met protocollen met kennelijk beperkte input mogelijkheid van de melder.

Als leken (lees EHBO-ers en BHV-ers) niet meer wordt geleerd om verder na te denken, als nietskunnend worden neergezet en kennelijk onbekwaam zijn om EHBO te verlenen, en voor alles wat groter is dan een splinter 112 te laten bellen, dan faalt een goede werking van de hulpverleningsketen volledig.
En vergeet ook niet dat de schijn wordt hoog houden dat de ambulance altijd maximaal binnen een kwartier ter plaatse zal zijn.

Als centralisten vastgeklemd zitten in allerlei uitvraag en handelingsprotocollen dan is de kans groot dat cruciale informatie over slachtoffers verloren zal gaan.

Leuker kunnen we het niet maken, wel slachtoffer onvriendelijker.


A1Trainingen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 12
    • A1 Trainingen
Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2016, 11:50:59
Weet je wat zo jammer is EHBO FAN, dat "deze deskundigen" bij het OK / NIBHV ? RK geen echte hulpverleners in het veld zijn. En waarschijnlijk dit Forum ook niet bezoeken en lezen. Gemiste kans dus. Ze functioneren net zoals de politiek in Nederland. Geen idee wat er onder de burger leeft !!!
Voorkomen is beter dan genezen.
Better safe than sorry.


Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 128
Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2016, 19:19:48
Is die ervaring in het werkveld niet heel erg belangrijk? Wij oefenen zeer regelmatig met onze BHV in onze organisatie zodat het kennisniveau op pijl blijft (naar mijn mening wordt dit nog te weinig gedaan), de beste leerschool is nog altijd de praktijk. Als dit het uitgangspunt gaat worden voor deze organisaties zijn de hulpdiensten daar volgens mij niet blij mee. Willen ze op de meldkamer niet minder uitrukken en de burger zelfstandiger maken? Meer verantwoordelijkheid naar de bedrijven en instellingen en zorgen dat je zelf zo veel en lang mogelijk de broek op kan houden. Dit ligt daar volgens mij niet mee in lijn?
Één BHV-er is GEEN BHV-er!