Integrale brandveiligheid & bedrijfshulpverlening

Auteur Topic: Kamerkaarten  (gelezen 4127 keer)

Offline BHVforum

• BHV Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Bijna Helemaal Vergeten
    • Stichting Fire & Safetyfora
Kamerkaarten
« Gepost op: 03 november 2009, 18:54:54 »
Vandaag kreeg ik een leuke vraag en moest meteen denken aan het forum, misschien kunnen jullie hier eens je gedachten over laten gaanL

De NEN 1414 voorziet in het maken voor ontruimingsplattegronden. Hier staat nauwkeurig omschreven hoe je een NEN 1414 plattegrond kan maken. Binnen de norm is er nog genoeg ruimte om hierin een invulling aan te geven. Bij hotels eist men echter kamerkaarten op de kamerdeur om hotelgasten te informeren over hun vluchtroutes. Welke eisen zijn er gesteld of aanvullingen zijn er aan een kamerkaart voor een hotel?
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Offline Peter

• BHV Forumlid
Re: Kamerkaarten
« Reactie #1 Gepost op: 03 november 2009, 22:07:06 »
Zover ik weet hoeven kamerkaarten alleen maar een overzicfht van de betreffende kamer te bevatten,
de kortste vluchtroute
De dichtsbijzijnde blusmiddelen.
En een beknopte instructie voor brand en ongevallen.

Offline BHVforum

• BHV Forumlid
  • Bijna Helemaal Vergeten
    • Stichting Fire & Safetyfora
Re: Kamerkaarten
« Reactie #2 Gepost op: 04 november 2009, 18:27:11 »
Ook een kamerkaart moet voldoen aan de norm NEN 1414, zo moet je proberen de hele etage of een brandcompartiment daarop te krijgen afhankelijk van de duidelijkheid. De kamerkaart is ook verplicht in een hotel om je gasten te informeren over de veiligheid en instructies die gelden in het hotel.

Alleen wordt er in de NEN 1414 weinig tot niets vertelt over de toepassing van de norm op de kamerkaart. Zo is een hotel verplicht om hun kamer prijzen in de kamers te publiceren. Vele hotels willen dat op de kamerkaart (veiligheidkaart) neer zetten. Alleen zijn dit geen zaken die relevant zijn voor de veiligheid. Zo wil het ene hotel wel kamernummers op de kaart hebben en de andere niet. Persoonlijk ben ik van mening dat kamernummering meer duidelijkheid geeft dan dat je het niet toe past.

Mijn vraag is dus meer; welke eisen worden er gesteld aan een hotel en het aanbrengen van kamerkaarten. Willicht dat elders regelgeving of een norm is voor het toepassen van dit aspect.
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl