Auteur Topic: Nieuwe dreigingen nieuwe ontruimingsprocedures?  (gelezen 23690 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Gepost op: 21 september 2009, 22:35:35
Zijn er mensen die ervaring hebben met ontruimingen in geval van nieuwe types dreigingen zoals bv de poederbrief? Hoe ga je daar als BHV'er mee om? En hoe zou die procedure eruit moeten zien...
Deze vraag krijg ik vaker tijdens de opleidingen...

Misschien kunnen we hier eens over "brainstormen"
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #1 Gepost op: 22 september 2009, 18:50:01
Lijkt me een aparte situatie.
Want je zult de medewerkers die in aanraking zijn geweest met die poederbrief moeten afzonderen,van de rest van de medewerkers.

Dus het lijkt mij dat je die mensen binnen laat,en voor de mensen die niets van doen hebben met die poederbrief,dat je daar een ontruiming opstart?


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #2 Gepost op: 22 september 2009, 19:35:17
Hierin voorziet je ontruimingsplan. Hierin is opgenomen; wat te doen bij brand en wat te doen bij een andere calamiteit (meestal aan geduid als ontruiming). Vaak wordt voor de volledigheid ook mee genomen; wat te doen bij een ongeval/letsel. Deze laatste hoeft daar niet in opgenomen te worden maar dat wordt het meestal wel! Het blijft namelijk een ontruimingsplan

Wat staat dus in het ontruimingsplan:
- Brand
- Ontruiming (lees: andere calamiteit waarvoor ontruiming noodzakelijk is, kan ook zijn gaslucht, brandlucht ect. ect.)
- Ongeval

In dit geval zal dus de procedure ontruiming op gestart moeten worden. 

In geval van een poederbrief zal je dus ook over moeten gaan tot een ontruiming hetzij een gehele ontruiming of een gedeeltelijke ontruiming. Zoals Peter al op merkt laat je de mensen die in aanraking zijn geweest met de poederbrief niet deelnemen aan de ontruiming. De ploegleider of hoofd-BHV zal dit al snel aangeven en ook welk gedeelte of dat misschien het hele gebouw zal moeten worden ontruimd.

Als iedereen die niet in aanraking is geweest met het poeder buiten staat en de hulpdiensten worden gealarmeerd en opgevangen dan heb jij het als BHV-er/BHV organisatie keurig voor elkaar. De rest (afhandeling) is voor de hulpdiensten.
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #3 Gepost op: 23 september 2009, 15:40:25
Dat weet ik nog... de poederbrieven. Wij hadden de instructie op de postkamer om de brief te laten liggen en dat gebouw gedeelte te ontruimen. In die tijd was het nog niet mogelijk om de ventilatie uit te schakelen.

Ik heb op dat punt wel een tip gehad van een expert. Leg er een natte doek overheen. Dan kan het poeder zich niet verplaatsen. Mocht het gaan om antrax dan is dat ook zo uitgeschakeld met een heet strijkijzer. Ikheb het nooit geprobeerd en ik geloof ook niet dat ik het zou doen, maar het schijnt wel te werken.  ::)

De ontruimingsinstructies zijn nooit aangepast. Dat hoeft ook niet, punt blijft dat het gebouw snel ontruimt wordt.
Groeten,

instructeur


Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #4 Gepost op: 02 oktober 2009, 17:38:01
In geval van een bommelding zou je ook gewoon over kunnen gaan tot ontruiming zoals je ontruimingsplan al aan geeft. De procedures hoeven hier niet eens voor aangespast te worden. Ik heb echter nog geen ervaring met deze "nieuwe dreigingen" of valt een stroomstoring daar ook onder?
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #5 Gepost op: 04 oktober 2009, 16:44:57
Bij een stroomstoring kan men ook over gaan tot ontruimen. Als daardoor beveiligingssysteemen niet meer werken of onvolledig werken dan kan dat gevaarlijke situaties opleveren. Het merendeel werkt ook tegenwoordig op de computer dus dat werk zo ie zo lastig zonder stroom en licht. Om te voorkomen dat men door de gebouwen gaat zwerven enz. kan er besloten worden de boel te ontruimen er is dan alleen geen haast bij!

Ik heb het nog niet zo lang geleden mee gemaakt met een grote stroomstoring in de regio hier. We waren toen op bezoek bij een bedrijf voor de BHV en toen werden er ook een heleboel gebouwen ontruimt.
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #6 Gepost op: 04 oktober 2009, 22:24:36
stroomuitval is idd een gevaarlijke situatie, niet alleen vanwege het feit dat er veiligheidsconsequenties aan vast hangen maar ook omdat sommige mensen in het pikdonker gewoon in paniek slaan, zeker met klanten in het gebouw moet je daar rekening mee houden.
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #7 Gepost op: 05 oktober 2009, 10:17:53
Pikdonker? De meeste bedijven werken gedrurende daguren en het zal niet zomaar donker zijn in een gebouw. En paniek is ook vaak overdreven. Mensen raken in een groep met onbekenden niet zomaar in paniek. Dat heeft te maken met groepsgedrag.

Wat niet wegneemt natuurlijk dat je wel maatregelen moet gaan treffen. Een hele leuke vraag die ik altijd stel in mijn lessen: wat doe je nu als buiten de sirenes afgaan. Hoe is dat geregeld in het bedrijfsnoodplan?  ::)
Groeten,

instructeur


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #8 Gepost op: 05 oktober 2009, 12:34:13
ja leuke vraag; standaard antwoord: ramen en deuren sluiten en nieuws kijken op regionale zender, mijn vraag daarna: Hebben jullie t.v. op de zaak?? ... :-)
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #9 Gepost op: 05 oktober 2009, 12:52:51
Inderdaad. En wat doe je met mensen (publiek) die buiten zijn en ergens naar binnen willen. Hoe pak je dat dan aan. En zorg voor een radio of TV op de zaak. Daarnaast is het ook belangrijk om de informatie door te geven aan de rest van het personeel.

En natuurlijk van tevoren bedenken hoe je het aanpakt als het gehele bedrijf moet worden geavacueerd naar een opvnagslokatie buiten het bedrijf  ;)
Groeten,

instructeur


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #10 Gepost op: 05 oktober 2009, 13:06:21
Oja, en dan heb je ook nog de bezorgde ouders die snel nog even hun kids van school willen halen...

Waar ik de cursisten ook nog eens op wijs is dat je best ook ventilatiesystemen kunt uitschakelen... want dat word vaak vergeten en dan kan je de deuren enzo nog zo goed afsluiten... de mogelijks besmette lucht komt nog steeds binnen.

 Goed zoals we merken; ontruimen kan simpel zijn als we maar weten wat er in onze ontruimingshandleiding staat. Echter 100% sluitend is een plan nooit dus oefenen en blijven updaten zijn een must, en kijk ook naar nieuwere dreigingen/risico's.
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er




BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #11 Gepost op: 06 oktober 2009, 20:18:28
stroomuitval is idd een gevaarlijke situatie, niet alleen vanwege het feit dat er veiligheidsconsequenties aan vast hangen maar ook omdat sommige mensen in het pikdonker gewoon in paniek slaan, zeker met klanten in het gebouw moet je daar rekening mee houden.

In een goed gebouw is noodverlichting aanwezig (dan is ook maar vaak de vraag of hij werkt op dat moment, kom vaak tegen dat deze kapot is). Echter in het pikdonker zal je in de meeste openbare gebouwen niet komen te zitten.
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #12 Gepost op: 06 oktober 2009, 20:23:57
Nou ik heb het ooit zelf meegemaakt in een supermarkt, noodvoorzieningen in storing en hele buurt komt zonder stroom te zitten. Was een supermarkt in een ondergrondse parkeergarage en toen was het echt pikdonker.
Was toen al blij dat er geen gewonden gevallen waren.
Maar idd over het algemeen is het nooit pikdonker en zul ja altijd iets zien.
Echer uitgaand van het worse case scenario zoals je dat in principe ook in je ontruimingsplannen doet moet je dit wel even meenemen vind ik persoonlijk
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #13 Gepost op: 06 oktober 2009, 20:57:06
idd, in dat geval ga je over tot ontruiming van je gebouw want dan zal waarschijnlijk ook niets het meer doen. Hopen dat de BHV dan wat zaklampen heeft in hun noodpakket ;)
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?