Ondernemer kan niet zonder bedrijfshulpverleningwoensdag, 02 sep 2009 16:14 | Door: deOndernemer
In deze economisch mindere tijd is het logisch dat ondernemers keuzes maken. Welke investeringen plegen we nú en wat stellen we uit tot de financiële positie er weer beter voorstaat? Stel je niet de juiste prioriteiten, dan kan het Is het bijvoorbeeld slim om bedrijfshulpverlening (BHV) juist nu in de rustigere tijd te regelen of toch liever de hand op de knip? “Dat laatste is natuurlijk een korte termijn gedachte,” stelt directeur van Stichting Bedrijfshulpverlening (SBN) en autoriteit op het gebied van veiligheid, André Pols.
BREDA -Pols waarschuwt: “Krijg je controle van de Arbeidsinspectie en je hebt niet de juiste (wettelijk verplichte) certificaten, dan zijn de gevolgen vaak niet te overzien.” Woordvoerder van de Arbeidsinspectie, Sabine Jimkes voegt toe: “Als medewerkers acuut in gevaar zijn, zou het kunnen dat het werk direct stil wordt gelegd. Maar zingeving staat natuurlijk voorop."Belangrijk is dat de ondernemer de verantwoordelijkheid voelt en neemt om z’n mensen veilig te laten werken. Pols. “Stel dat iemand overlijdt doordat de ondernemer z’n zaakjes niet op orde heeft. Dan moet deze persoon vervangen worden, de verzekering betaalt niet uit, het bedrijfsimago is geschaad en jíj mag de familie en de collega’s van de overledenen gaan vertellen dat je verwijtbaar fout bent geweest. En dan heb je de Arbeidsinspectie nog die een onderzoek instelt met al díe gevolgen van dien.”
Al deze problemen zijn eenvoudig te voorkomen door bhv’ers op tijd op herhaling te sturen. Pols: “Bedrijfshulpverleners worden écht niet opgeleid tot brandweerman. Ze leren snel en adequaat op te treden om erger te voorkomen. Ze leren enkel basisvaardigheden als reanimeren, wonden verzorgen, een pand ontruimen en brandjes blussen. Ook altijd handig voor privé situaties.”
RisicoVroeger moest je per 50 medewerkers een bhv’er hebben, inmiddels is dat afhankelijk van de vraag hoeveel risico’s medewerkers bij een bedrijf lopen. Dat staat in de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RIE) van een bedrijf. In het bijbehorende plan van aanpak staat vervolgens hoeveel bhv’ er er aan de hand van die risico’s nodig zijn. Bij een bouwbedrijf ligt dat anders dan in een kantoorsituatie.
Pols schetst: “Iemand zet z’n tas tegen het bureau. Een slaperige collega valt erover en klapt met z’n hoofd tegen de verwarming. Ondernemers voelen zich in zo’n geval prettiger als ze de juiste certificaten kunnen laten zien.”
Pols weet waar hij het over heeft: hij is al 27 jaar directeur van SBN in Breda en is inmiddels dé landelijke specialist in opleidingen op het gebied van BHV, VCA, AED en EHBO. SBN heeft meer dan 30.000 cursisten op 30 opleidingsplaatsen in heel Nederland.
SchadeclaimsSoms moeten zaken eerst fout gaan, voordat bedrijven de verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van hun medewerkers en klanten. Pols: “Het was bij Stichting Bedrijfshulpverlening na de Schipholbrand, de vuurwerkramp in Enschede en de cafébrand in Volendam een compleet gekkenhuis.” Dan staat iedereen er weer bij stil dat je een erkende opleider moet hebben die de cursus afsluit met een NIBHV (Keurmerk Opleidingsinstituten Bedrijfshulpverlening) examen.
“Met een door het ministerie erkend diploma weet je tenminste zeker dat de tijd en de energie die je in de cursus gestoken hebt niet voor niets is geweest.” In Amerika is sinds 11 september 2001 alles rondom veiligheid perfect geregeld. “Nederlandse bedrijven met een hoofdkantoor in Amerika zijn erg scherp op veiligheid,” weet Pols.
“Ze zijn daar als de dood voor schadeclaims om nog maar te zwijgen over de impact van slechte publiciteit.” Pols benadrukt nog maar eens: “Geld voor een cursus mag geen rol spelen. Zo duur is het niet en doe je het niet, dan kun je veel en veel meer kwijt zijn.” Bovendien is er vanuit het Europees Sociaal Fonds in sommige gevallen subsidie te verkrijgen voor veiligheidscursussen.
U leest erover op de site van Stichting Bedrijfshulpverlening Nederland (SBN), te vinden op:
www.stibened.nl