Auteur Topic: Kwaliteit BHV  (gelezen 21375 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Gepost op: 07 augustus 2015, 15:30:55
Wat is jullie ervaring met de BHV opleidingen van tegenwoordig? Je hebt zoveel aanbieders op de markt dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Je hoort steeds meer geluiden van mensen die "even" hun BHV gaan halen. Ze komen vaak terug hebben nog geen 2 of 3 uurtjes les gehad en een fatsoenlijke blussing uitvoeren krijgen ze amper de kans voor of hebben niet eens een blusser aan geraakt. Laatst hoorde ik iemand zeggen: "even aanschuiven en diploma ophalen." Boek, studeren, praktijktoets, examen had hij nooit van gehoord! BHV "krijgt" je toch altijd gewoon was zijn opmerking. Ik was redelijk verbaasd. Afijn, men wilt de goedkoopste opleiding maar hoe voorkom je dit soort situaties en waar moet je op letten bij het kiezen van een opleiding? Ze zeggen natuurlijk allemaal dat ze de beste opleidingen hebben. Maar welke vragen of eisen kun je het beste stellen aan de opleiders?
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


MariekaBaars

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 3
Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2015, 12:58:44
Een bedrijf dat een bepaalde certificering heeft, zegt in mijn ogen niet zo veel. Wil je een goede opleiding hebben, dan zul je een opleider moeten zoeken die weet welke specifieke omstandigheden er bij jou in de organisatie zijn en daar een training op laten maken. Dat red je in het algemeen niet voor 25- 50 euro per persoon waar ik sommige aanbieders hun diensten zie aanbieden.


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2015, 17:51:00
Wat is jullie ervaring met de BHV opleidingen van tegenwoordig? Je hebt zoveel aanbieders op de markt dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Je hoort steeds meer geluiden van mensen die "even" hun BHV gaan halen. Ze komen vaak terug hebben nog geen 2 of 3 uurtjes les gehad en een fatsoenlijke blussing uitvoeren krijgen ze amper de kans voor of hebben niet eens een blusser aan geraakt. Laatst hoorde ik iemand zeggen: "even aanschuiven en diploma ophalen." Boek, studeren, praktijktoets, examen had hij nooit van gehoord! BHV "krijgt" je toch altijd gewoon was zijn opmerking. Ik was redelijk verbaasd. Afijn, men wilt de goedkoopste opleiding maar hoe voorkom je dit soort situaties en waar moet je op letten bij het kiezen van een opleiding? Ze zeggen natuurlijk allemaal dat ze de beste opleidingen hebben. Maar welke vragen of eisen kun je het beste stellen aan de opleiders?
Je bent de zoveelste die zich gaat afzetten tegen de huidige BHV opleidingen.

Bedrijven (opdrachtgevers) moeten worden doordrongen dat het afnemen van een volledige BHV opleiding van 2-3 uur feitelijk een wanprestatie is van de opdrachtnemer. Zolang opdrachtgevers deze diensten blijven afnemen omdat ze verplicht zijn een BHV organisatie op te zetten, uitsluitend en alleen om aan te tonen dat BHV-ers voldoende (?) zijn opgeleid, blijven wij hangen in de dramatische situatie dat alles op papier prima geregeld is, BHVers keurig zijn gecertificeerd en er nauwelijks BHV-ers opgeleid zijn die echt voor hun taak zijn opgeleid, getraind en geoefend.
Bijzonder triest maakt het ook dat er wordt gesmeten met "officiele" certificaten die men "krijgt" bij aanwezigheid bij een BHV "opleiding" (woord opleiding is hen niet waardig). Als dergelijke BHV certificaten officieel zouden zijn dan zouden ze wel in de Staatscourant staan, wat voor geen enkel BHV certificaat het geval is. Complete lucht wordt verkocht, en bedrijven stappen er massaal in.

Als je tij wil keren dan zullen alle BHV opleiders moeten weigeren om voor een happe krats een wanprestatie te leveren, en vooral opdrachtgevers te wijzen op hun verantwoordelijkheden. Als iedereen daar aan meewerkt in de BHV wereld dan hebben we binnen een paar jaar weer echte kwaliteit en geen papieren kwaliteit. Met andere woorden het huidige BHV certificaat is in mijn ogen een papiertje waaruit ik opmaak dat je aanwezig bent geweest voor de koffie bij een BHV sessie en daardoor nauwelijks geschikt bent om BHV taken uit te voeren, tenzij dit aantoonbaar wel zo is.


Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2015, 11:16:45
Heb jij meerdere voorbeelden van partijen die zich afzetten tegen de huidige BHV opleidingen? Het is niet zo zeer dat ik mij hiertegen wil afzetten maar ik krijg bij zo een laag bedrag wel wat vraagtekens over de inhoud en kwaliteit welke daaraan ten grondslag ligt. Ik begrijp uit jouw verhaal dat dit een terecht gevoel is? De directie die snoeihard wilt bezuinigen vind dit soort bedragen geweldig want daar kan veel op bespaard worden. Wat is wel een gering bedrag waarvoor je een goede BHV opleiding kunt krijgen? Onze ervaring is dat de offertes van alle opleiders zeer uiteenlopen en vaak niet eens te vergelijken zijn met elkaar. Mag ik uit jouw verhaal ook concluderen dat dit soort "wanprestaties" veel vaker voor komen?
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2015, 19:57:10
Heb jij meerdere voorbeelden van partijen die zich afzetten tegen de huidige BHV opleidingen? Het is niet zo zeer dat ik mij hiertegen wil afzetten maar ik krijg bij zo een laag bedrag wel wat vraagtekens over de inhoud en kwaliteit welke daaraan ten grondslag ligt. Ik begrijp uit jouw verhaal dat dit een terecht gevoel is? De directie die snoeihard wilt bezuinigen vind dit soort bedragen geweldig want daar kan veel op bespaard worden. Wat is wel een gering bedrag waarvoor je een goede BHV opleiding kunt krijgen? Onze ervaring is dat de offertes van alle opleiders zeer uiteenlopen en vaak niet eens te vergelijken zijn met elkaar. Mag ik uit jouw verhaal ook concluderen dat dit soort "wanprestaties" veel vaker voor komen?
Ik kom beroepshalve bij veel bedrijven waar ik mij uiteraard op de hoogte stel van het reilen en zeilen van hun BHV organisatie. De kern van het verhaal is dat veelal op de werkvloer en directie/managers niveau de noodzaak van een goede BHV wel wordt gezien, maar er vervolgens budgettair veelal geen ruimte is om een deugdelijke BHV organisatie op te bouwen en te handhaven. Ook is het vaak een (negatieve) mentaliteits kwestie van zowel de werkvloer en directie/management.

Op je vraag of "wanprestaties" vaker voorkomen kan ik je zeggen dat door jarenlange bezuinigingen op de BHV door bedrijven er een situatie is ontstaan dat bedrijven (helaas!) gewend zijn geraakt aan goedkope en vooral zeer korte BHV cursussen. Veel BHV opleiders/instructeurs laten zich piepelen en verzorgen als gevolg daarvan zeer korte BHV cursussen die zeer ver beneden het (in mijn ogen) aanvaardbare niveau liggen om toch nog in deze lastige economische barre tijden iets aan inkomsten te genereren. Bedrijven maken van die situatie dubbel misbruik door a. zeer korte opleidingstijden te eisen en b. om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. En dat alles om te voldoen (?) aan de wettelijke verplichting tot het hebben van een deugdelijke BHV organisatie.
De prijs van incompetente BHV-ers kan groot zijn en enorme financiele en bedrijfseconomische consequenties hebben door falende BHV-ers die bij calamiteiten niet weten hoe (adequaat) te handelen.

Welke prijs wil je als bedrijf echt betalen voor een "goede" BHV opleiding?
Een dure prijs, door letterlijk goedkoop in een paar uur je BHV-ers laten opleiden met het grote risico dat je eigenlijk incompetente BHV-ers in je bedrijf hebt rondlopen die niet geschikt zijn om hun taken adequaat uit te voeren,
of wil  je een uitgebreide BHV cursus met een beduidende meerprijs waarin wel alle aspecten welke van toepassing zijn voor jouw bedrijf uitgebreid worden behandeld en je BHV-ers hebt die adequaat getraind en geoefend zijn.
De verschillen in kwaliteit en niveau zijn mijn inziens merendeels dus terug te vinden in het aantal opleidingsuren. Wat kan je uberhaupt verwachten van een BHV opleiding van hoogstens een paar uur ten opzichte van een meerdaagse cursus?

En wat is een "goede" BHV cursus eigenlijk? Deze vraag kan je alleen zelf beantwoorden als je een deugdelijk RI&E hebt (laten) opstellen en een zichzelf-respecterende BHV opleidings instituut je daadwerkelijk kan voorzien in de gewenste en noodzakelijk opleidings niveau en training van je BHV-ers. Dan vallen in mijn ogen de grote BHV opleiders/certificeerders direct af die nagenoeg allemaal de ge-eikte standaard BHV cursussen verzorgen/certificeren zoals het NIBHV, Falck, NVB en anderen.

De oplossing: De RI&E is per definitie leidend. Zodra er een strengere veelvuldige overheidscontrole en vooral strenge handhaving op het uitvoering van een RI&E zou plaatsvinden zou het zomaar kunnen dat de kwaliteit en niveau van BHV-ers in de loop van de jaren vanzelf weer omhoog springt en BHV-ers weer op de adequate wijze hun BHV taken kunnen uitvoeren.


Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #5 Gepost op: 19 april 2016, 14:35:46
Sorry dat ik zo laat reageer maar ik kom soms om in mijn taken. Interessant betoog. Wat doen de bedrijven hieraan om dit tegen te gaan want volgens mij ben je bezig om een soort van schijnveiligheid te creëren? Of zie dat niet goed?
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #6 Gepost op: 19 april 2016, 19:02:04
Sorry dat ik zo laat reageer maar ik kom soms om in mijn taken. Interessant betoog. Wat doen de bedrijven hieraan om dit tegen te gaan want volgens mij ben je bezig om een soort van schijnveiligheid te creëren? Of zie dat niet goed?
Schijnveiligheid is een situatie waarin mensen en in dit geval bedrijven zelf geloven dat ze met enkele uurtjes BHV (herhalings) training goed bezig zijn. Dat wordt ze ook verteld, want een "moderne" BHV opleiding is toch maatwerk.
Maatwerk in de BHV is tegenwoordig een onderdeel toevoegen dat er recentelijk is uitgehaald! Zo lust ik er nog wel een paar.
Daarnaast zijn de huidige BHV opleidingstijden niet voldoende om alle onderdelen op een goede manier onder de knie te krijgen.
De BHV opleidingen zijn de afgelopen 10-15 jaar sterk in opleidingstijd en moeten daardoor ongetwijfeld in kwaliteit en niveau zijn gedaald.
Menig (oud  :-[ )  BHV opleider en BHV-er kent het enorme verschil tussen de BHV opleidingen van 10 - 15 jaar geleden en de BHV opleidingen van nu.
BHV opleiders moeten ook de boterham verdienen. Je kunt alleen het hoofd boven water houden als BHV opleider indien je scherpe offertes maakt. Tal van BHV opleiders zijn de afgelopen jaren afgehaakt doordat zij niet meer op redelijke wijze hiermee hun brood kunnen verdienen.
Wat de bedrijven betreft, zij zijn verplicht een deugdelijke BHV organisatie te hebben en hebben anderzijds baat bij zo goedkoop mogelijke BHV opleidingen.



Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #7 Gepost op: 29 april 2016, 12:34:53
Wat zijn de verschillen met 10-15 jaar geleden, welke onderdelen zijn verwijderd uit de opleidingen die men vroeger wel relevant vonden en nu niet meer? Volgens mij is in de afgelopen jaren wel wat toegevoegd, te denken valt aan de AED. Wat zou jouw advies zijn om het kaf van het koren te scheiden?
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #8 Gepost op: 29 april 2016, 22:40:46
Kaf van het koren scheiden.   :(
Wordt erg lastig door het grote probleem dat BHV opleidings instituten hoofdzakelijk het uitgeklede LEH en eenvoudige EHBO opleidingen verzorgen op laag niveau, waarin de richtlijnen van het Oranje Kruis leidend blijken te zijn. Het verschil tussen LEH en de huidige EHBO van het Oranje Kruis ligt dus niet zover uit elkaar.
Daarnaast is de BHV markt volledig en hopeloos vastgeroest zonder enige wil, moed en durf om de BHV op een hoger plan en niveau te zetten. RI&E's zijn niet leidend voor BHV opleidings instituten, het vastgeroeste BHV aanbod is tegenwoordig leidend.

Zolang de BHV sector zelf niet wil/kan/mag/durft in te zien dat zij hopeloos vastgeroest zit zal er weinig veranderen totdat de kwaliteit dusdanig bedroevend laag is geworden dat er van overheidswege wordt ingegrepen. Helaas moeten er eerst doden vallen door knullig, onwetende BHV-ers welke nauwelijks conform het niveau van de RI&E zijn opgeleid voordat er wordt ingegrepen.  :o

Hoe ik dat graag anders zie: hoger niveau EHBO ipv LEH.


Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #9 Gepost op: 06 mei 2016, 14:53:23
Maar zijn daarvoor niet de keurmerk instanties zoals NIBHV en NIKTA die dat naar een gewenst verantwoord niveau moeten tillen en een ieder die daar niet aan voldoet raakt toch zijn certificering kwijt? Het gevolg daarvan is dat ze geen bedrijfshulpverlener meer af kunnen leveren. Dat moet toch de rotte appels eruit vissen die voor een veel te lage prijs opleidingen aanbieden en ze niet waar kunnen maken voor dat budget. Als bedrijf ga je mooi het schip in als je door zo een prijsvechter wordt verleid om daaraan mee te doen en uiteindelijk niet krijgt waarvoor je betaald en geen BHV hebt die niet kan optreden naar het gewenste niveau?

Zit het volgens jou alleen in het EHBO gedeelte of schot bij de meeste opleiders het ook in het brand gedeelte? Hoe zie jij het voor je dat de overheid gaat ingrijpen? Waar moet ik dan aan denken en hoe gaan zij dat doen?
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #10 Gepost op: 06 mei 2016, 20:15:19
Maar zijn daarvoor niet de keurmerk instanties zoals NIBHV en NIKTA die dat naar een gewenst verantwoord niveau moeten tillen en een ieder die daar niet aan voldoet raakt toch zijn certificering kwijt? Het gevolg daarvan is dat ze geen bedrijfshulpverlener meer af kunnen leveren. Dat moet toch de rotte appels eruit vissen die voor een veel te lage prijs opleidingen aanbieden en ze niet waar kunnen maken voor dat budget. Als bedrijf ga je mooi het schip in als je door zo een prijsvechter wordt verleid om daaraan mee te doen en uiteindelijk niet krijgt waarvoor je betaald en geen BHV hebt die niet kan optreden naar het gewenste niveau?

Zit het volgens jou alleen in het EHBO gedeelte of schot bij de meeste opleiders het ook in het brand gedeelte? Hoe zie jij het voor je dat de overheid gaat ingrijpen? Waar moet ik dan aan denken en hoe gaan zij dat doen?
Zowel het NIBHV als NIKTA zijn puur commerciele bedrijven die certificeren zonder overheids toezicht en bemoeienis. Iedereen, elk bedrijf, stichting of vereniging mag BHV-ers certificeren. Met een paar brandblussers en een powerpoint verover je toch de wereld?
Het schort ook aan de voorlichting van BHV certificeerders. Wat heeft een BHV certificeerder nu eigenlijk meer aan niveau te bieden behalve het geijkte standaard? In mijn ogen totaal niets.

Het is ook niet de verantwoordelijk van het NIBHV en NIKTA alleen, maar ook de verantwoordelijkheid van andere BHV certificeerders als NVB en Nedcert en anderen.

En iedereen stelt eigen eisen. Eisen die op geen enkele wettelijke basis zijn gebaseerd. Men doet maar wat.
Feitelijk is elk bedrijf het slachtoffer van de wanorde in BHV certificeringsland.

Hoe ik verbeteringen voor me zie? Betere en veelvuldige controles en vooral handhaving op de opleidingsniveaus van BHV-ers zoals de RI&E dat voorschrijft. Een taak in eerste instantie van de Arbeidsinspectie.




Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #11 Gepost op: 12 mei 2016, 12:58:20
Ben toch enigszins verbaasd door deze reactie, een certificering van opleiders zegt eigenlijk niets en is daarmee waardeloos. Als de certificeringsinstanties verzaken dan valt daarmee de hele markt in elkaar en weet de consument niet of hun bedrijfshulpverleners hebben die adequaat op kunnen treden. Is het niet de taak van certificeringsinstanties om de kwaliteit en het niveau van de opleiders te handhaven? Streeft het certificeren zijn doel niet voorbij? Zij zijn onafhankelijk en zouden de rotte appels eruit kunnen halen die niet het gewenste resultaat boeken. Op deze manier is een certificering een schijnconstructie. Hoe zwaar moet men dan nog tillen aan een certificering?
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #12 Gepost op: 12 mei 2016, 20:03:53
Ben toch enigszins verbaasd door deze reactie, een certificering van opleiders zegt eigenlijk niets en is daarmee waardeloos. Als de certificeringsinstanties verzaken dan valt daarmee de hele markt in elkaar en weet de consument niet of hun bedrijfshulpverleners hebben die adequaat op kunnen treden. Is het niet de taak van certificeringsinstanties om de kwaliteit en het niveau van de opleiders te handhaven? Streeft het certificeren zijn doel niet voorbij? Zij zijn onafhankelijk en zouden de rotte appels eruit kunnen halen die niet het gewenste resultaat boeken. Op deze manier is een certificering een schijnconstructie. Hoe zwaar moet men dan nog tillen aan een certificering?
Waardeloos wil ik ook weer niet zeggen. Er wordt nog steeds iets geleerd door de cursisten. Of dat voldoende is is natuurlijk de hamvraag.

Certificering is natuurlijk het grote toverwoord. Alles in onze maatschappij moet en zal gecertificeerd moeten worden of zijn. Op zich een goed streven om kwaliteit, vakmanschap en het niveau te waarborgen.
Echter in de BHV certificerings wereld is dat anders. Daar gelden andere normen en waarden die wij als bedrijf of organisaties als afnemers van BHV certificeringen helaas goedgelovig accepteren.

Als bedrijven en organisaties andere willekeurige cursussen, opleidingen en certificeringen afnemen op een totaal ander (vak)gebied met dezelfde vergelijkbare lage kwaliteit en lage niveau als gebruikelijk in de BHV, dan zou de wereld echt te klein zijn en wordt de desbetreffende cursus aanbieder en certificeerder aan de hoogste publieke boom gehangen door Radar, Kieskeurig en andere vergelijkbare progamma's.

Zullen de BHV opleiders en certificeerders natuurlijk als tegenargument roepen, ho ho. Onze BHV opleidingen zijn branche gericht aangepast en dus op maat! En wij hebben een BHV keurmerk!
Met dat BHV keurmerk bedoelt men meestal een eigen of aan eigen gerelateerd keurmerk. Ja dan lever je voor de buitenwereld "echte kwaliteit".  :-[
Dit soort verkoop praatjes doorzie ik gelukkig om de reden dat het aanpassen geschiedt door gewoon niet-relevante onderwerpen te verwijderen danwel iets toe te voegen om de BHV opleidingen passend te maken. Het blijft nog steeds laag niveau met dito kwaliteit! De schijn wordt dus opgetrokken voor bedrijven en organisaties dat men een goede dienstverlening afneemt en hun BHV-ers goed opgeleid zijn.....

De huidige wijze van certificering van BHV-ers is m.i. dus behoorlijk discutabel.
De enige oplossing zou zijn om BHV certificeerders en opleiders wettelijk of via regelgeving te verplichten om meer kwaliteit en niveau aan te bieden, en het allerbelangrijkste: zij moeten aantoonbaar kunnen maken aan de klant/opdrachtgever/arbeidsinspectie dat de BHV opleidingen zijn gebaseerd op de RIE.
Kan een certificeerder of opleider dat niet waarmaken, dan zou het gewoon over en uit moeten zijn.
Het is wellicht drastisch, maar het voorkomen van onvoldoende opgeleide BHV-ers en de daaruit voortvloeiende gevolgen weegt vele malen zwaarder dan het handhaven van het huidige BHV certificeringsstelsel met discutabele kwaliteit en niveau.



Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #13 Gepost op: 01 juni 2016, 14:47:09
Vraag mij wel af hoe en of je dit ooit kan bereiken maar los gezien daarvan wordt nu erg gekeken naar certificaten die in mijn ogen iedere opleider kan bieden. De vraagstelling waarmee wij worstelen is hoe kan je een goede opleider kan herkennen en wat zijn de zaken waarop wij vooral moeten letten bij het kiezen van een opleider?
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #14 Gepost op: 08 juni 2016, 15:27:40
Vraag mij wel af hoe en of je dit ooit kan bereiken maar los gezien daarvan wordt nu erg gekeken naar certificaten die in mijn ogen iedere opleider kan bieden. De vraagstelling waarmee wij worstelen is hoe kan je een goede opleider kan herkennen en wat zijn de zaken waarop wij vooral moeten letten bij het kiezen van een opleider?
Aangezien echt iedereen BHV opleidingen mag verzorgen en BHV certificaten mag uitgeven door gebrek aan regelgeving, hecht ik totaal geen enkele waarde aan enig BHV certifcaat zonder de inhoud en (onafhankelijke) toetsing te hebben mogen beoordelen.
BHV opleiders en certificeerders maken gebruik van de onwetendheid van bedrijven (stukje eerlijke voorlichting overigens) en worden afgescheept met zeer kort durende en nauwelijks inhoudelijke BHV opleidingen om OP PAPIER te voldoen aan de Arbo wet en regelgeving.

Grootste probleem is dat nagenoeg elke BHV opleider / instituut eigenlijk hetzelfde aanbied, veelal onder de in mijn ogen misleidende noemer "aan de branche aangepast". Door marginale verschillen te hanteren tussen "normale BHV" en de "aan de branche aangepaste BHV" (iets erbij, of iets eraf principe) wordt er jaarlijks duizenden kubieke kilometer lucht verkocht aan bedrijven en instellingen waardoor ik mij afvraag of bedrijven wel aan de RIE voldoen.

Er zijn slechts enkele BHV opleidingsinstituten die niet meegaan in de trend van goedkoop en tijdbesparend, maar nog serieus en met echte aandacht voor de klant hun opleidingen met kwaliteit verzorgen. Deze bieden meestal geen NIBHV, NVB of andere BHV opleidingen aan, tenzij de klant dat pertinent wenst.

Het is een echte crime om deze eruit te vissen uit de grote poul van aanbieders omdat alle aanbieders u vrijwel allemaal hetzelfde beloven. Een BHV aanbieder die meer tijd nodig heeft dan 8 uur opleiding  en herhaling (> 1dag) heeft in mijn ogen dan ook een streepje voor. Vroeger heel gewoon, nu door afbraak van de BHV markt een zeldzaamheid.