Auteur Topic: wie heeft een opleiding ploegleider of hoofd BHV gevolgd?  (gelezen 21650 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Gepost op: 16 december 2010, 17:01:41
Wie van jullie hebben de module ploegleider en / of hoofd BHV gevolgd via de methode van het NIBHV? En wat vonden jullie ervan?

Toen ik nog geen instructeur was heb ik de opleiding ploegleider mogen doen. Ik vond het een leuke cursus die weinig toevoegde op mijn kennis. Bij ons lag de nadruk op het maken van oefeningen en de uitvoering daarvan. Helaas kreeg ik toen weinig mee over de manier van leiding geven tijdens een incident  :-[ En ook dat aspect is wel belangrijk.

Laat wat van je horen, ik ben heel benieuwd...
Groeten,

instructeur


manus63

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 2
Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2011, 11:58:01
Ik heb de cursus ploegleider gevolgd bij de Universiteit Utrecht, daar waa ik werkzaam ben. Het was een driedaagse opleiding, bestaande uit één dag theorie, één dag praktijk en een halve dag examen. Doordat wij de beschikking hebben over een leegstaand pand konden we wel veel inzetjes draaien en kreeg iedereen ruimschoots d gelegenheid om zijn leidinggevende capaciteiten te trainen. Ik ben nu op mijn werk ploegleider en heb o.a. als taak mijn bhv ploeg te trainen. Hier ontbreekt he me wel eens aan inspiratie om het toch allemaal een beetje boeiend te houden. Dus als er tips zijn om leuke oefeningetjes van een half uur tot een uur te doen, laat het me weten het is meer dan welkom.


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2011, 18:01:17
Nou, dat is leuk om te horen. En wil je meer weten over leuke oefening, stuur maar een PM ik heb genoeg ideeën en oefeningen van een zo korte duur liggen ;)
Groeten,

instructeur


Peterinstr

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 2
    • nibhv-instructeur
Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2011, 09:17:54
Die heb ik niet zo lang geleden gedaan en als ik heel eerlijk ben vond ik het tegenvallen.
Er werd idd weinig toegevoegd aan de reeds aanwezige (theoretische)kennis, dus ik denk dat 1,5 dag bijna alleen praktijk beter is.

Gr Peter
EHBO/BLS/AED Instructeur
BHV instructeur i.o.
TX-opleider
Taxi leraar SOVA,DGV,LLV,HNR.


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #4 Gepost op: 01 februari 2011, 12:16:02
Er werd idd weinig toegevoegd aan de reeds aanwezige (theoretische)kennis, dus ik denk dat 1,5 dag bijna alleen praktijk beter.

welke extra theoretische kennis had je dan in gedachten?
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


jan-bre

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 1
Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2011, 10:14:29
De module ploegleider heb ik gedaan en vond het wel interesant hoor
JB


Meyltje

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 3
Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2011, 10:43:27
Via de gemeente Leiden heb ik net de opleiding ploegleider plus gedaan. Drie dagen theorie en heel veel praktijk: table top en inzetten doen en leiden. Ik vond het erg nuttig en als kersverse coördinator/ploegleider heel verhelderend. Je springt in het diepe en leert al doende aardig zwemmen.

Nu wil ik ook veel meer kleine oefeningetjes gaan doen met mijn kleine team, ben dus ook geïnteresseerd in tips hierover.

groeten,
Meyltje


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2011, 09:45:39
Je kunt veel oefeningen verzinnen, het belangrijkste is dat je eerst probeert te bepalen, waar je de aandacht op wil vestigen, en vervolgens voor het scenario "think outside the box" want je kunt op veel manieren oefenen....

veel plezier ermee alvast, en mocht je vragen hebben, stel ze gerust!!
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2011, 21:28:21
Morgen ga ik een opleiding ploegleider verzorgen voor een opdrachtgever. Het is geheel aangepast aan de eisen van het bedrijf. Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen!  ;D Ook voor mij is het spannend, aangezien ik het nog nooit gegeven heb hoewel ik zelf wel ploegleider en bevelvoerder ben  :-[

Dus... misschien zien we snel meer leden hier en mocht je als instructeur interesse hebben in de presentatie dan kun je het altijd vragen (het is geen NIBHV presentatie!)
Groeten,

instructeur


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2011, 09:51:25
Morgen ga ik een opleiding ploegleider verzorgen voor een opdrachtgever. Het is geheel aangepast aan de eisen van het bedrijf. Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen!  ;D Ook voor mij is het spannend, aangezien ik het nog nooit gegeven heb hoewel ik zelf wel ploegleider en bevelvoerder ben  :-[

Dus... misschien zien we snel meer leden hier en mocht je als instructeur interesse hebben in de presentatie dan kun je het altijd vragen (het is geen NIBHV presentatie!)
En? Hoe waren jou ervaringen?  8)


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2011, 12:35:46
Het was een erg leuke dag! In de ochtend een pittig stukje theorie over leiding geven bij een incident, en hoe je opdrachten dient te geven. Gevolgd door een table top oefening! In de middag de praktijk met een ploegleider die een schaduw had, een centralist die samen met mij heeft uitgezet en de rest speelde het team.

We hebben 6 inzetten gedraaid, variërend van een klein brandje in de prullenbak tot een reanimatie.  ;) Druk programma, maar de cursisten hebben zich 100 procent ingezet en hebben veel geleerd ;)
Groeten,

instructeur




Chauf

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 1
Reactie #11 Gepost op: 07 augustus 2012, 13:04:46
Vorig jaar heb ik de opleiding gevolgd (NIBHV). Theoretisch was het wel van toegevoegde waarde, maar koppelend naar de praktijk vond ik tegenvallen. Met name parate kennis die ad-hoc nodig is (bv bediening BMC, etc) Dit hiaat is lastig op te vullen, aangezien in onze organisatie het lastig is iemand te vinden die degelijke uitleg kan geven. Daarnaast, oefenen we in groep een halve dag bij de opleider (andere helft is theorie) en een onverwachte inzet elders in het jaar. Dit is naar mijn inzien veels te weinig om als ploegleider je beter te bekwamen (met name naar je team-leden toe).
Ik probeer dan nu ook te lobbyen voor meerdere oefenmiddagen op locatie in het gebouw zelf. (beetje off-topic)


kees

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 22 augustus 2012, 21:38:41
hallo,

ik ga de opleiding ploegleider volgen en wie heeft er voor mij oefeningen:Scenario: Trauma (slachtoffer met bloeding en/of botbreuken)

met vriendelijke groet rfr


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2012, 11:32:05
hallo,

ik ga de opleiding ploegleider volgen en wie heeft er voor mij oefeningen:Scenario: Trauma (slachtoffer met bloeding en/of botbreuken)

met vriendelijke groet rfr

Volgens mij is het de bedoeling dat je die zelf bedenkt voor je examen ;)
Groeten,

instructeur