Auteur Topic: Dat heb ik weer!  (gelezen 20063 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Gepost op: 12 november 2009, 16:32:35
Nou dan geef je een cursus BHV (herhaling). Ik mocht het ochtend gedeelte LEH doen. Tijdens de nabespreking gaat het ontruimingsalarm af. En wat doen de getrainde BHV-ers? Het zal wel een oefening zijn.

Toch na enig aandringen naar buiten, blijft er 1 achter... die moest zijn jas gaan halen  :o

Grappig, de cursisten klagen altijd steen en been over dit gedrag en nu doen ze het zelf  ;D Zou het dan gewoon menselijk zijn???

Het bleek overigens te gaan om het aanbranden van een tosti. Dus met 1 minuut waren we ook weer binnen.
Groeten,

instructeur


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #1 Gepost op: 12 november 2009, 18:58:00
Kijk, dat is nu de mentaliteit van de doorsnee Nederlander.
"Ik zie, hoor, ruik, voel of proef niks bijzonders, dus zal het wel loos alarm zijn. Er is toch niets aan de hand, altijd die stomme oefeningen."
Jammer, maar deze nonchalante houding is meer gewoonte dan uitzondering.
Vraag ik me ook af, wordt een BHV cursus eigenlijk wel echt serieus genomen door cursisten en bedrijven, of is het een "moetje"?
Of gaan we als rasechte Nederlander echt voor de gratis kroketten bij de lunch?

Dat genoemde gevoel van "Heb ik weer", komt heel vaak voor bij instructeurs.


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #2 Gepost op: 12 november 2009, 19:13:06
Het is inderdaad jammer dat er zo wordt gereageerd. Juist als je een BHV cursus aan het volgen ben en bezig bent met dit onderwerp en dan zo een houding tonen, met die houding ben je bij mij in feite al gezakt... je zou dan beter moeten weten...
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #3 Gepost op: 12 november 2009, 20:00:17
ja je staat soms met stomheid geslagen... Ervaren BHV'ers die bij een fase 4 ontruimingsoefening zonder problemen een kamer onder de rook betreden, want: "het ruikt niet als brand". als je ze vervolgens vriendelijk verzoekt op hun buik te gaan liggen omdat ze 'dood'zijn kijken ze je met vragende oogen aa": 'Waarom"... Omdat niet alles wat niet naar brand ruikt onschadelijk is... ;-(

@ EHBOfan: Dat gevoel: "dat heb ik weer" ken ik maar al te goed... jammer genoeg en gratis kroketten?? tuurlijk daar doen ze het voor :-D
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #4 Gepost op: 12 november 2009, 20:47:21
Och,als brandweerman heb ik een paar jaar geleden mee gedaan aan een ontruimingsoefening van een school.
De school was keurig netjes binnen de gestelde tijd leg........op 1 klas na.
De leerkracht vondt het niet nodig om er aan mee te werken,aan gezien de klas een belangrijke les aan het volgen was.
In de evaluatie is daar nog even op teruggekomen,en heeft de desbetreffende leerkracht een stevige waarschuwing gehad.


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #5 Gepost op: 13 november 2009, 14:18:43
Nou, voor die kroket hoeven ze bij ons niet te komen. Die hebben we niet bij de lunch.

Maar ik vond het grappig dat er in eerste instantie met ongeloof op gereageerd werd. Het geeft ook een goed voorbeeld hoe groepsgedrag werkt. Daar heb ik het dit jaar bij de module B-O wel over. En dit vondt ik nou zo'n mooi voorbeeld ervan.
Groeten,

instructeur


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #6 Gepost op: 15 november 2009, 19:24:30
Als er eens schaap over de dam is volgen er meer en de mens is en blijft een kudde dier...

Bij ons zijn er op het opleidingscentrum met zulke instelling gewoon mensen gezakt. Het verbazingwekkende is dat de mensen die dit overkomt ook nog op hoge poten verhaal komen halen. Ze snappen vaak dan niet waarom ze zijn gezakt.

Vreemd heel vreemd...
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #7 Gepost op: 15 november 2009, 21:34:42
Wat je niet moet vergeten is dat het ook voor een BHV_er van belang is om te weten waarom mensen zo reageren. Ik heb een pracht filmpje dat heet : you want bells? Is een engels filpmje uit de oertijd (zo ongeveer) dat aangeeft wat er gebeurd als er een bel afgaat maar men niet weet wat het betekend en hoe de groep daarop reageert. Als er duidelijke gesproken instructie's worden meegegeven wordt er wel gereageerd.

En in mijn geval? Tja, je bent toch de instructeur. Als ik was blijven zitten dan ging echt niemand naar buiten...  ;)
Groeten,

instructeur


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #8 Gepost op: 18 november 2009, 20:54:39
En in mijn geval? Tja, je bent toch de instructeur. Als ik was blijven zitten dan ging echt niemand naar buiten...  ;)

Tja, als er een schaap over de dam is dan volgen er meer... :D
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Superfly

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 5
Reactie #9 Gepost op: 08 april 2011, 12:42:44
Soms is wel goed dat er echt iets loos is worden alle betrokkenen weer met de voetjes op de vloer gezet en motivatie weer beter.
Laatste 2 inzetten van BHV was dus wel iets loos, ontsnapping gevaarlijke gassen en explosie. gelukkig zonder persoonlijke schade en minimal schade aan gebouw alleen produktie verlies door ontruiming maar wel weer iets om over na te denken.


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #10 Gepost op: 09 april 2011, 10:27:20
Laatste 2 inzetten van BHV was dus wel iets loos, ontsnapping gevaarlijke gassen en explosie.

Kan je ons iets meer vertellen over het type bedrijf jij werkzaam bent?? En welk soort PBM's gebruiken jullie in het omgaan met gevaarlijke stoffen??
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er