Auteur Topic: MAANDAG 5 november 2012 : DAG VAN DE BHV  (gelezen 2802 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

spruitje11

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 315
Gepost op: 29 juni 2012, 21:38:44
MAANDAG 5 november 2012 : DAG VAN DE BHV
 
Op maandag 5 november wordt dit jaar voor de eerste keer, en de komende jaren op de 1e maandag in november, met Dag van de BHV landelijk aandacht gevraagd voor de inzet van alle circa 500.000 bedrijfshulpverleners die Nederland rijk is. Het gaat deze Dag om iets dat ons allemaal aan gaat. De Dag is er daardoor voor 2 groepen: 1. Het gaat ons allemaal aan en jou, zijn collega, in het bijzonder. Het besef dat de BHV'er zegt: Ik doe het ook voor jou! Dag van de BHV: voor de hulpverléner en de hulpontvánger! 2. Uit punt 1 vloeit automatisch voort: Hulde voor de BHV'er. Hij verdient onze support en waardering voor zijn inzet. Wij constateren toch nog vaak dat men zich onvoldoende realiseert dat de collega-BHV'er het juist voor ons allemaal doet. Hij is het die zich jaarlijks inzet om kennis en kunde op peil te houden. En vanzelfsprekend: waar in de tekst hij staat kan ook zij staan... Maar dat zal een ieder duidelijk zijn.

Dag van de BHV
In óns belang
Wat wij allemaal ons zo vaak niet realiseren is dat de BHV'er het niet voor zichzelf doet. Hij doet het in óns belang. Toch hoor je nog wel eens negatieve geluiden over de BHV. Als het brandalarm gaat kan er geërgerd worden gereageerd. 'Moet dat nu? Ik verwacht zo een belangrijk telefoontje.' Of: 'Mijn afspraak kan er elk moment zijn..' Herkenbaar? Waarom werkt iedereen zo vaak eigenlijk niet mee aan een (ontruimings)oefening, zien we er de noodzaak niet van in? Maar, realiseert een ieder zich wel in wiens belang de oefening wordt gehouden? In het belang van ons. Wij allemaal moeten ons individueel realiseren waar de BHV'er voor staat: 'Ik doe het ook voor jou'.
Voorpostfunctie voor professionele hulpverlener
Wat wij ons ook misschien onvoldoende realiseren is wat we eigenlijk van de BHV’er verwachten. De BHV is als eerste ter plaatse als zich iets ernstigs of soms zelfs levensbedreigend voordoet. De BHV’er beoordeelt en gaat direct over tot handelen. De BHV’er heeft een voorpostfunctie voor de professionele hulpverlener. Dan ligt er toch ook een grote verantwoordelijkheid op de schouders?
Waardering en support
Dat besef, die waardering en support, voor die mensen die hulp verlenen: daar gaat het dus om. Plus het feit dat hulpverlenen verre van suf en stoffig is. Vandaar ook dat de insteek van Dag van de BHV een heel andere is.
Aanwezigheid van hulpverleners
Waar we kijken, waar we gaan en staan. Of dit nu in een bedrijf is, in een restaurant, winkel, pretpark, studio of waar dan ook is: overal moet hulpverlening aanwezig zijn. Uitstekend geregeld vanuit de rijksoverheid. Heel positief natuurlijk dat wij ons dit negen van de tien keer niet zo realiseren. Maar als je er dan een keer mee wordt geconfronteerd, besef je het pas.
'Ik doe het ook voor jou.'
Bron: www.dagvandebhv.nl
Als je de hitte niet kunt verdragen, blijf dan buiten BHV