Auteur Topic: En weer een nieuwe blusser  (gelezen 15398 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Gepost op: 19 oktober 2010, 22:26:24
Dit blussertje werd mij gepresenteerd op mijn kantoor en nu lees ik het volgende artikel erover. Tijd om jullie ook op de hoogte te stellen ;)

Citaat
De Rvarium® Fire-Squid™
De Rvarium Fire-Squid is een uniek vormgegeven en zeer effectief blusmiddel met een totaal gewicht van minder dan 1,5 kg. Hij is specifiek ontworpen om met één hand te bedienen en daardoor gemakkelijk in gebruik. Met een blustijd van 30 seconden en een blusreikwijdte van maximaal 3 meter is Rvarium Fire-Squid zeer geschikt voor het blussen van beginnende branden in huis, maar ook in de auto, caravan of aan boord van boten.Er zijn twee types. de F1 en de F2. Alleen de F2 is uitgerust met communicatieapperatuur.
 
De Rvarium Fire-Squid® (F2) is anders dan  bestaande draagbare blusmiddelen. Tijdens het blussen komt er, met voorrang, een  telefooncontact tot stand met een alarmcentrale. Tijdens dit gesprek geeft de gebruiker de centralist extra informatie over de situatie. Via apparaatidentificatie of GPS technologie wordt eveneens de exacte locatie van de Rvarium Fire-Squid® (F2) en zijn gebruiker doorgegeven. Desgewenst wordt gelijktijdig ook nog een persoonlijk (medisch) dossier geopend. Hierdoor kunnen de gealarmeerde hulpdiensten direct maatwerk leveren.
 
Bij de Rvarium Fire-Squid® is geen jaarlijkse kostbare controle nodig. Alleen de batterij moet iedere 5 jaar worden vernieuwd.

De Rvarium Fire-Squid® is het enige draagbare blusmiddel dat:

    *
      Uniek is in haar ontwerp
    *
      Direct de hulpdiensten waarschuwt (F2)
    *
      Direct  via GPS uw locatie doorgeeft (F2 )
    *
      Direct uw persoonlijke gegevens doorgeeft (w.o. naam, beperkingen, medicatie, allergieën etc.) (optioneel bij F2)
    *
      Gebruik maakt van een niet schadelijke/ niet toxische, door TNO goedgekeurde blusstof (DSPA-aerosol)
    *
      Tijdens gebruik gewoon ademhalen mogelijk blijft
    *
      30 sec. gericht op een afstand van 3 tot 4  meter een beginnende brand blust
    *
      Eenvoudig met één hand kan worden bediend
    *
      Een gewicht heeft van ongeveer 1,5 kg.
    *
      Milieuvriendelijk is en geen schade veroorzaakt aan uw electronische apparatuur
    *
      Zéér effectief is bij beginnende  branden
    *
      Geen jaarlijkse controle nodig heeft.


Let op! De Rvarium® Fire-Squid™ is momenteel nog niet in Nederland verkrijgbaar. U kunt zich echter wel onderaan deze pagina aanmelden indien u interesse heeft. Wij zullen contact met u opnemen wanneer de Rvarium® Firesquid beschikbaar is.

Brandbestrijden met aerosol
De Dry Sprinkler Powder Aerosol (DSPA), aerosol genoemd, is opgebouwd uit deeltjes van microformaat. De DSPA is opgebouwd uit verschillende kalium verbindingen
Wanneer de DSPA wordt geactiveerd, thermisch of elektrisch, treden de microdeeltjes uit de DSPA-unit (Rvarium Fire-Squid). Vaste microdeeltjes en een gasmengsel (voornamelijk CO2, N2 en waterdamp) worden gemengd tot een blusmengsel. Vlammen worden binnen enkele seconden gedoofd of onderdrukt waardoor de hitte die door de brand is ontstaan drastisch afneemt. De Rvarium Fire-Squid kan worden gebruikt bij A,B,C en F branden.

Fire-Squid wint Firevaned Design Award 2010
Tijdens de Supportbeurs 2010 werd de Firevaned Design Award 2010 uitgereikt aan Rvarium Products voor de Fire-Squid. De brancheorganisatie Firevaned reikt de award uit voor het beste professionele ontwerp voor een hulpmiddel dat leven, wonen en werken met een handicap ondersteunt.


en de link met foto:

http://www.rvariumproducts.com/

wat denken jullie hier nu van?
Groeten,

instructeur


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2010, 22:54:42
lijkt me een heel handig hulpmiddeltje voor mensen met een beperking of voor thuis, echter voor een BHV organisatie lijkt me dit te ver gaan.
Als je een beginnende brand kan blussen dan heb je niet noodzakelijk meteen de brandweer nodig, dus de optie F2 lijkt me helemaal ver gezocht...
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2010, 11:59:10
Tja, maar daar was hij het meest enthousiast over... Leuk weetjes, je kunt niet stoppen met blussen tussendoor of met stootjes blussen omdat het een aerosol is. Hmmm, het klinkt leuk door de verkoper maar ik vraag me af of dit dan echt zo'n toevoeging word voor de BHV  ???
Groeten,

instructeur


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2010, 19:18:39
Zucht.....................

Een leuk commercieel praatje, de praktijk zal naar alle waarschijnlijkheid bedriegelijk anders zijn. Een blusser die automatisch een telefoonverbinding tot stand brengt, en dan? Breng de blusser aan het oor, en spreek duidelijk uw naam en adres in? Jamaar...Ik ben aan het blussen.

Desgewenst openen van medische gegevens/dossier. Leuk, maar wat heb ik daar aan bij brand? Het is toch een brandblusser?? ??? Waar je brand mee blust
 op dat moment, en geen consult wilt hebben van een arts

Tijdens gebruik blijft ademhalen gewoon mogelijk ???
Oww, lijkt me spannend. Pak ik een gewone 6ltr schuimblusser kan ik ook gewoon blijven ademen. Voordeel is dat die ook 1x per jaar of 1x in de 2jaar wordt gecontroleerd, weet ik zeker dat het ding zijn werk doet wanneer ik hem nodig heb. En ben ik niet afhankelijk van een baterijtje. Waarschijnlijk ben ik ook nog eens vele male goedkoper uit met een normale conventionele brandblusser.
Owja.....Als het een brandblusser is, waar is het rijkstypekeur?? ::)


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2010, 21:22:58
Zucht.....................
…………………………….

Owja.....Als het een brandblusser is, waar is het rijkstypekeur?? ::)

Dat was inderdaad ook mijn idee, mooi rood is ook niet lelijk  8)

Tja, maar daar was hij het meest enthousiast over... Leuk weetjes, je kunt niet stoppen met blussen tussendoor of met stootjes blussen omdat het een aerosol is. Hmmm, het klinkt leuk door de verkoper maar ik vraag me af of dit dan echt zo'n toevoeging word voor de BHV  ??

Dus accidenteel activeren (of het uitvoeren van een proefstoot) leegt meteen je toestel  ??? .. en testen voor de deurprocedure zit er ook niet in  ???
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2010, 12:27:27
Dat zijn ook mijn bezwaren. Voor de geïntereseerden, ik heb hem al in handen gehad. Maar het was een demo model. Ik heb meteen even foto's gemaakt natuurlijk  8)
Groeten,

instructeur


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2010, 16:43:49
Dat zijn ook mijn bezwaren. Voor de geïntereseerden, ik heb hem al in handen gehad. Maar het was een demo model. Ik heb meteen even foto's gemaakt natuurlijk  8)
Ik neem aan dat je die foto,s bij je hebt 20 November? 8)


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2010, 17:28:49
Ehm... ja, ze staan op mijn mobieltje en ik weet nog niet hoe ik die eraf moet krijgen. Maar je krijgt de preview  :o
Groeten,

instructeur


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #8 Gepost op: 08 december 2010, 20:43:03
Citaat
Geen jaarlijkse controle nodig heeft.

Kan iemand me uitleggen hoe dat zit? Ik kan me iets voorstellen bij dat de druk in de blusser niet van toepassing is, maar chemische reacties zijn ook niet oneindig houdbaar, lijkt me?


Marietje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2011, 23:24:58
Zucht.....................

Een leuk commercieel praatje, de praktijk zal naar alle waarschijnlijkheid bedriegelijk anders zijn. Een blusser die automatisch een telefoonverbinding tot stand brengt, en dan? Breng de blusser aan het oor, en spreek duidelijk uw naam en adres in? Jamaar...Ik ben aan het blussen.

Desgewenst openen van medische gegevens/dossier. Leuk, maar wat heb ik daar aan bij brand? Het is toch een brandblusser?? ??? Waar je brand mee blust
 op dat moment, en geen consult wilt hebben van een arts

Tijdens gebruik blijft ademhalen gewoon mogelijk ???
Oww, lijkt me spannend. Pak ik een gewone 6ltr schuimblusser kan ik ook gewoon blijven ademen. Voordeel is dat die ook 1x per jaar of 1x in de 2jaar wordt gecontroleerd, weet ik zeker dat het ding zijn werk doet wanneer ik hem nodig heb. En ben ik niet afhankelijk van een baterijtje. Waarschijnlijk ben ik ook nog eens vele male goedkoper uit met een normale conventionele brandblusser.
Owja.....Als het een brandblusser is, waar is het rijkstypekeur?? ::)


Peter, ik denk dat je even een stapje verder moet denken.
Dit is een brandblusser die speciaal is ontworpen voor mensen met een beperking.
Dat kan dus ook een visuele beperking zijn. Stel je voor dat je zeer slechtziend bent. Dan kan het zijn dat je mogelijk het beginnende brandje in huis opmerkt en probeert te blussen.
Door de F2 functie kan de meldkamer zien dat ze te maken hebben met een slechtziende.
Dat maakt dat de brandweer en/of ambulance hierop kunnen inspelen.

Of stel dat je in een aangepaste rolstoel zit. Als de brandweer een kantoorpand binnengaat om jou er uit te halen, dan weten ze dus van te voren dat jij in de rolstoel zit. (de rolstoel komt nl. niet de trap af en lift mag niet worden gebruikt bij brand)


Lees dit maar eens: http://www.wikivarium.nl/index.php/Persoonlijke_ervaringen#Zintuiglijke_beperking