Auteur Topic: alleen maar praktijk in de herhaling?  (gelezen 24947 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Gepost op: 04 januari 2010, 15:51:14
Ik ben bezig om voor het nieuwe seizoen een nieuwe les te maken (levensreddend handelen in dit geval). Hoe zouden jullie het als cursist vinden als je binnenkomt, er geen beamer o.i.d. aanstaat en je een 6 tal opdrachten krijgt voorgschoteld? Drie casussen die je op papier moet uitwerken en drie praktijkcasussen.

De theorie casus gaat elke keer uit van 2 á 3 antwoorden. Elke keer dat je een antwoord geeft krijg je nieuwe info die afhankelijk is van hetgeen dat je antwoord!

Aan het einde van de les wordt er kort nabesproken.

Hoe zouden jullie zoiets ervaren? Of hebje liever een les met een afgesloten gedeelte theorie en praktijk ?  ::)
Groeten,

instructeur


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #1 Gepost op: 04 januari 2010, 17:20:10
Voor herhalingen werk ik al gedeeltelijk zo, en het wordt meestal als positief ervaren, enige minpuntje is dan dat je zonder beamer verbaal dingen zult moeten uitleggen terwijl een beeld 1000 worden is... Leg maar eens uit wat gaspen is zonder daar een filmpje bij te gebruiken.... voor herkennen is in deze heel belangrijk vind ik persoonlijk.
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


bloeddruppeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #2 Gepost op: 04 januari 2010, 17:48:55
Prima opzet

maar bij tekst en uitleg  graag wel de laptop en beamer

inderdaad beelden vertellen  veel meer dan woorden
manusje van alles binnen de ehbo/bhv wereld op medische gebied


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2010, 18:52:29
Dat ben ik wel met jullie eens, maar het zijn mensen die al 2 jaar mij als instructeur hebben. DIe filmpjes kennen ze wel.

Maar ik was eigenlijk op zoek naar de mening van cursisten en niet van collega's  ;)

Tot nu toe is het bij al een mix waar de meeste aandacht toch gaat naar het praktijkgericht handelen. Maar ja, het is weer tijd voor een nieuwe lesopzet met nieuwe onderwerpen en thema's  ;D
Groeten,

instructeur


bloeddruppeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #4 Gepost op: 05 januari 2010, 20:05:34
andere baan zoeken :-X :-X
manusje van alles binnen de ehbo/bhv wereld op medische gebied


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #5 Gepost op: 06 januari 2010, 14:24:29
Groeten,

instructeur


bloeddruppeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2010, 18:51:41
Grapje,

je schrijft zelf dat de cursisten je al 2 jaar als instructeur hebben
manusje van alles binnen de ehbo/bhv wereld op medische gebied


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2010, 20:47:37
Ah en jij wilt mijn baantje wel zeker  :o Geintje. Nee, ze zijn zeer tevreden hoor, maar je verteld een verhaal een aantal keren en ze weten ook wel hoe en wat. Ik leer ze handelingen aan die kennelijk goed blijven hangen. De theorie ook, dus ik zit nu te denken aan een andere praktijkgerichtere aanpak. Het kost meer moeite van mijn kant, maar het lijkt me voor de cursisten een fijne afwisseling.
Groeten,

instructeur


planner

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 17
Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2010, 10:57:04
Het gaat er om dat de cursisten dat standaard verhaal nu wel kennen

de nieuwe norm word nu inzet oefeningen doen en de cursist gewoon volledig aan het werk

zetten de hele dag bij de fabriek op de trap is iemand gevallen met ledsel

bij een van de machines is een vat ontdekt met gevaren diamant buiten is een prullebak in de
hens gegaan

dr is een heftruck op zn kant gegaan ...dr is een gas lucht geroken op kantoor wat ga je doen

verdacht pakketje gesignaleerd....crisis team samen stellen??...dr is brand in kantoor er zijn slachtoffers...crisis team??...spoed beraad...bhvers oproepen zonder paniek te laten uitbreken...??

welke mededeling aan de media wie doet het woord??...directeur inlichten ...? bereikbaarheid??

bij de stadswachten en politie grote ongevals simulaties....snelheid vs ledsel??...

stadwachten wat zie je wat is er aan de hand...communicatie ?...handelen???...brand???...ongeval

collega??...


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2010, 11:21:29
Och, ik heb het al opgelost ;) Dat wil zeggen, wij hebben nu van die touch screens hangen. De cursisten krijgen voor het LEH gedeelte een quiz. Daarin zitten vragen, maar ook heel veel casussen die aan de hand van filmpjes echt gemaakt worden. De handelingen voeren ze dan uit. Van reanimatie met een gillende slow whoop op de achtergrond tot een beknelling waarbij ze horen dat ze in een fabriekshal zitten. Dat werkt heel goed en ze vinden het leuk!  ;D
Groeten,

instructeur


planner

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 17
Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2010, 10:01:21
toch blijf ik van mening dat dat zitten in het lokaal met veel theorie een voorbije zaak is
het is nu tijd dat cursisten aan het werk worden gezet in het bedrijf waa je les geeft lotus slachtoffer onder aan een trap explosie met brand..gas lucht geroken meting doen...
buiten is een vuilnis container in de fik gevlogen blus poging doen
ademlucht op en meting doen in een hok met gas slachtoffer vervoer met blus deken laat ze
maar eens een slachtoffer uit een hok halen...
inzet oefeningen in de praktijk met de brand instructeur en leh instructeur samen doen
dat vinden cursisten pas echt geweldig en dan een frituurpan mee nemen met een paar dozen
frikandellen mee voor de evaluatie...geweldig!!!




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2010, 11:04:53
toch blijf ik van mening dat dat zitten in het lokaal met veel theorie een voorbije zaak is
het is nu tijd dat cursisten aan het werk worden gezet in het bedrijf waa je les geeft lotus slachtoffer onder aan een trap explosie met brand..gas lucht geroken meting doen...
buiten is een vuilnis container in de fik gevlogen blus poging doen
ademlucht op en meting doen in een hok met gas slachtoffer vervoer met blus deken laat ze
maar eens een slachtoffer uit een hok halen...
inzet oefeningen in de praktijk met de brand instructeur en leh instructeur samen doen
dat vinden cursisten pas echt geweldig en dan een frituurpan mee nemen met een paar dozen
frikandellen mee voor de evaluatie...geweldig!!!
Wat wil je laten meten door een BHVer, en vooral hoe en met welke middelen?


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2010, 14:41:39
toch blijf ik van mening dat dat zitten in het lokaal met veel theorie een voorbije zaak is
het is nu tijd dat cursisten aan het werk worden gezet in het bedrijf waa je les geeft lotus slachtoffer onder aan een trap explosie met brand..gas lucht geroken meting doen...
buiten is een vuilnis container in de fik gevlogen blus poging doen
ademlucht op en meting doen in een hok met gas slachtoffer vervoer met blus deken laat ze
maar eens een slachtoffer uit een hok halen...
inzet oefeningen in de praktijk met de brand instructeur en leh instructeur samen doen
dat vinden cursisten pas echt geweldig en dan een frituurpan mee nemen met een paar dozen
frikandellen mee voor de evaluatie...geweldig!!!

Ja, ja. Alleen maar praktijk. Iedere cursist heeft zijn eigen leerstijl. En bij sommige is dat toch mondeling vragen kunnen stellen aan de instructeur. Dat het accent moet liggen op praktijk, dat ben ik met je eens. Maar je moet toch met de basis beginnen en in de herhaling steeds meer naar praktijkhandelingen gaan. En deze instructeur kan en mag dat omdat ik zowel het B-O als de LEH mag geven. Werkt erg goed.
Groeten,

instructeur


planner

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 17
Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2010, 14:42:08
gas metingen
zuurstof metingen

met onze eigen meet apparatuur die we altijd bij ons hebben...
maakt deel uit van standaard pakket van elke instructeur...


planner

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 17
Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2010, 14:43:57
instructeur in welke regio zit jij dan??

als dat zo is en je bent free lance en je hebt var en alles dan kun je als instructeur voor ons werken