Auteur Topic: FAST  (gelezen 13202 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Gepost op: 11 december 2010, 12:07:06
De FAST Test is een snelle effectieve manier om erachter te komen of iemand mogelijks een beroerte heeft. De letters van het woord FAST staan telkens voor hun eigen test onderdeel:

F staat voor face: Als men iemand met een beroerte vraagt te lachen dan valt heel duidelijk op dat daarbij een van beide mondhoeken niet meedoet met de lach beweging. Ook kan de mond scheef staan.

A staat voor arms: vraag aan de persoon om beide armen op te tillen en voor zich uit te strekken met de binnenzijde van de hand naar boven. Als een arm wegzakt of rondzwalkt kan dit duiden op een beroerte.
 
S staat voor Speech: iemand met een beroerte gaat onsamenhangend, brabbelend of onverstaanbaar praten.

T staat voor Time: essentieel voor een goede medische behandeling is dat een arts weet hoe laat de eerste symptomen zijn opgetreden, dus deze vraag altijd aan het slachtoffer of omstanders vragen en onthouden voor de ambulance.


Doet minimaal één van deze bovenstaande verschijnselen zich voor, handel dan direct en bel 112. Hoe eerder een beroerte behandeld wordt, hoe meer kans op herstel!

Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2011, 01:27:10
een sprekend voorbeeld van een korte beroerte (TIA) waarbij spraak beperking en als je goed kijkt ook een beetje afhangende gelaatstrekken kunt waarnemen...

Tv-kijkend Californië keek zondag raar op, toen CBS-journaliste Serene Branson plots wartaal begon uit te kramen bij en reportage over de Grammy Wards in Los Angeles. Dokters die de beelden bekeken hebben, vrezen dat de vrouw een beroerte kreeg, live op televisie. Mogelijk was trad er daardoor een kortstondige verlamming op die haar gebrabbel kan verklaren (zie filmpje onder dit artikel).

Branson liet zich na de overduidelijke inzinking live op tv onderzoeken, maar de verplegers stelden vast dat haar vitale functies allemaal normaal waren. Ze ging niet naar het ziekenhuis, voelde zich een dag later al een stuk beter en ging zich laten controleren door een dokter.

Bloedklonters
"Ze was beter naar een ziekenhuis gegaan, want dit was mogelijk een noodgeval", zegt Dokter Daniel Labovitz van de faculteit neurologie van de Einstein School van Geneeskunde. "Wat een angstaanjagend incident! Ik heb een sterk vermoeden dat ze een beroerte kreeg of Transient Ischaemic Attack (TIA). Zo'n TIA wordt veroorzaakt door bloedklonters die de bloeddoorstroming naar delen van de hersenen verhinderen. Het gaat om een zeer tijdelijk fenomeen dat snel weer opgelost wordt."

Afasie
Dokter Larry Goldstein van het Duke Stroke Center in Durham treedt zijn collega bij. "Best 'scary' inderdaad, die video. Ze lijkt een kortstondige afasie (het niet meer kunnen spreken) te hebben of toch minstens een ernstig spraakgebrek. Bovendien lijkt ze een verzwakking te hebben aan de rechterkant van haar gezicht. Er kunnen ook andere oorzaken zijn, maar dit ruikt toch heel sterk naar een beroerte."

Haar manier van spreken kan duiden op een zogenaamde Wernicke afasie, waarbij het deel van de hersenen dat onze spraak controleert kortstondig aangetast is door een beroerte of zelfs een tumor. (kh)

bron : www.hln.be

Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2011, 07:30:13
Toelichting op Wernicke's afasie:

Naast "Broca's afasie", dat vooral het gebied van Broca aantast, zijn de talige gevolgen van Wernickes afasie zodanig dat de structuur van zinnen (intonatiepatronen) niet aangetast worden. Dat blijkt uit dit filmpje ook: als iemand je zou vertellen dat dit een vreemde taal was, dan zou je het aannemen. Wat het (hersen)gebied van Wernicke doet, is het bij elkaar zoeken van de juiste, benodigde inhoudswoorden (mentaal lexicon, woordenboek). Zou dit een geval van Broca (hersengebied van Broca is verantwoordelijk voor het structureren van de door Wernicke gevonden inhoudswoorden) zijn geweest, dan zou de presentatrice zijn gaan hakkelen: functiewoorden (vervoegingen, lidwoorden, voorzetsels, enzovoorts) zouden dan wegvallen, terwijl er af en toe, hakkelend dus, een woord als "winnaar", "grammy", "verrassing" (of iets anders, aan het thema van de uitzending gelinkt) uitkomen: het uitdrukkingsvermogen gaat omlaag, terwijl taalvaardigheid onaangetast blijft.

Meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sensorische_afasie (Wernicke)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Motorische_afasie (Broca)


Marietje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2011, 18:29:48
Interessante informatie hier over de afasie. Maar dat gaat voor de gewone ehbo'er denk ik te ver en te diep.
Zelf laat ik ze de poster van de hartstichting zien. Die laat zien hoe ze het snel kunnen herkennen en wat ze moeten doen.

visitors can't see pics , please register or login


jelrikvh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2011, 10:20:51
Interessante informatie hier over de afasie. Maar dat gaat voor de gewone ehbo'er denk ik te ver en te diep.

Het is inderdaad niet echt informatie waar je tijdens het werk als BHV'er iets aan hebt, maar ik moet zeggen dat de achtergrond van zoiets me wel interesseert. Niks mis met nieuwsgierigheid, toch ;) ?


Marietje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2011, 13:32:16
Het is inderdaad niet echt informatie waar je tijdens het werk als BHV'er iets aan hebt, maar ik moet zeggen dat de achtergrond van zoiets me wel interesseert. Niks mis met nieuwsgierigheid, toch ;) ?

nee zeker niet, maar dat hoor je me toch ook niet zeggen, toch?  ;)