Auteur Topic: Wie heeft er een opleiding EHBO gevolgd voor de BHV?  (gelezen 32158 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Gepost op: 08 september 2009, 13:01:35
De vraag lijkt me duidelijk. Wie heeft er een volledige opleiding EHBO gevolgd voor zijn funtie als BHV-er? Dus niet de module levensreddend handelen ;)
Groeten,

instructeur


Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #1 Gepost op: 08 september 2009, 19:52:59
Helaas moet ik verstek laten gaan :D Ik heb alleen mijn levensreddende handelingen... Ik zou het wel fijn vinden om wat dieper in te gaan op het EHBO verhaaltje. Het zou een welkome aanvulling zijn op het LRH.
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #2 Gepost op: 10 september 2009, 08:25:32
Helaas, ik heb dit ook niet gevolgd.
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #3 Gepost op: 10 september 2009, 10:55:35
Ja, als niemand hier de opleiding heeft gevolgd... moet ik hem dan maar gaan geven voor forumleden  ::)
Groeten,

instructeur


Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #4 Gepost op: 10 september 2009, 17:57:33
Ja, als niemand hier de opleiding heeft gevolgd... moet ik hem dan maar gaan geven voor forumleden  ::)

In afwachting van deze leerzame cursus :D :P
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


Arie

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 4
Reactie #5 Gepost op: 10 september 2009, 20:46:45
Ik had al een volledige opleiding tot EHBO' er gevolgd voordat ik bij de BHV kwam. Maar bij onze BHV krijgen nieuwe BHV' ers zowel een volledige EHBO-opleiding als een meerdaagse BHV-opleiding. Unitleiders krijgen daar nog eens een unitleidersopleiding bovenop.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #6 Gepost op: 11 september 2009, 19:48:51
Ik had ook een EHBO-diploma,maar dat zal inmiddels zwaar verlopen zijn. :-[
Maar mijn EHBO-kennis wordt redelijik op peil gehouden door de oefenavonden levensreddende handelingen bij de brandweer.


Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #7 Gepost op: 11 september 2009, 22:24:03
Ik had ook een EHBO-diploma,maar dat zal inmiddels zwaar verlopen zijn. :-[
Maar mijn EHBO-kennis wordt redelijik op peil gehouden door de oefenavonden levensreddende handelingen bij de brandweer.

Toch vind ik dat je daar een aardig stukje mist van het EHBO verhaaltje en met name het ingaan op verwondingen en het herkennen van sommige simtonen.
Één BHV-er is GEEN BHV-er!


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #8 Gepost op: 17 september 2009, 14:43:33
Ik had ook een EHBO-diploma,maar dat zal inmiddels zwaar verlopen zijn. :-[
Maar mijn EHBO-kennis wordt redelijik op peil gehouden door de oefenavonden levensreddende handelingen bij de brandweer.

Toch vind ik dat je daar een aardig stukje mist van het EHBO verhaaltje en met name het ingaan op verwondingen en het herkennen van sommige simtonen.

Maar het LPLHB is bedoeld voor de praktijk die je op uitruk tegen komt. Het is geen EHBO opleiding. Verbanden e.d. horen daar niet in thuis.  ::)
Groeten,

instructeur


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #9 Gepost op: 17 september 2009, 19:27:23
Als ik eerlijk ben vind ik dat je LRH niet kan vergelijken met EHBO. Bij LRH kan je alleen de noodzakelijke dingen oppakken maar iets betekenen voor de mensen (als de situatie niet of minder levensbedreigend is) kan je eigen niet. Dat is wat ik bedoel met het stukje dat ik net mis als je niet in het bezit ben van het EHBO.
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Klaas Haas

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 17 september 2009, 23:27:15
Je kan eigenlijk praten over niveau's in de EHBO :
1) Helemaal geen opleiding,
2) Uitsluitend reanimatie (AED)
3) BHV / LEH opleiding (iets van eerstehulp)
4) Standaard EHBO opleiding (Oranje Kruis, Rode Kruis)
5) UItgebreide EHBO opleiding (First Responder)
6) Professionele eerstehulpverlener

Bij elke RI&E moet duidelijk zijn/worden welke niveaus je in huis moet hebben. Iedereen denkt met LEH af te kunnen. Helaas.
Heb zelf een EHBO diploma.

Kijk ook eens op wikipedia onder EHBO.




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #11 Gepost op: 18 september 2009, 09:21:12
Inderdaad, het lijkt mij dat een BHVer die werkzaam is in de chemische industrie ook wat meer weet over de eerste hulp zaken die daar zich voor kunnen doen.


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #12 Gepost op: 18 september 2009, 17:28:49
Ik ben EHBO'er en ik start binnekort met de kaderopleiding, verder, voor BHV is EHBO een meerwaarde, de kans dat je als BHV'er een brandje moet blussen is vele malen kleiner dan de kans dat je een slachtoffer moet helpen.

Kristof
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #13 Gepost op: 21 september 2009, 11:09:03
De 'nieuwe' opleiding van de BHV heeft een behoorlijke uitbreiding gekregen. Er zitten nu ook verbanden in, zoals een handverband, vingerverband en meer van dit soort leuks. Sterker nog, er missen ongeveer 5 verbanden die wel in de module verbandleer van het OK staan. Ik vraag me af of dit voor een BHV-er zin heeft. Indien je een plaatselijk letsel zelf gaat behandelen, dan leggen we een verband aan. In alle andere gevallen dekken ze alleen steriel af en gaan naar een huisarts.

Dus, of het zoveel meerwaarde heeft in een werksituatie vraag ik me af. En ja, de opleiding moet door de instructeur in dezelfde tijd worden gegeven. Dat is vooral voor de cursist heel hard aanpoten. En dat komt het didactische proces niet ten goede.
Groeten,

instructeur


Bedrijfshulpverlener

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #14 Gepost op: 02 oktober 2009, 17:50:29
Toch maar eens een EHBOtje gaan volgen denk ik. Kan je nog meer vertellen wat er "nieuw" is bij de nieuwe opleiding of is dat alleen die verbandjes wat erbij is gekomen.
Één BHV-er is GEEN BHV-er!