Auteur Topic: BHV nog verder uitgekleed?  (gelezen 20554 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #15 Gepost op: 06 november 2016, 12:54:27
Is die ervaring in het werkveld niet heel erg belangrijk? Wij oefenen zeer regelmatig met onze BHV in onze organisatie zodat het kennisniveau op pijl blijft (naar mijn mening wordt dit nog te weinig gedaan), de beste leerschool is nog altijd de praktijk. Als dit het uitgangspunt gaat worden voor deze organisaties zijn de hulpdiensten daar volgens mij niet blij mee. Willen ze op de meldkamer niet minder uitrukken en de burger zelfstandiger maken? Meer verantwoordelijkheid naar de bedrijven en instellingen en zorgen dat je zelf zo veel en lang mogelijk de broek op kan houden. Dit ligt daar volgens mij niet mee in lijn?
De aangereikte kennis krijgt men van de BHV opleidingsinstituten welke zich meestal (en vrijwillig) hebben aangesloten bij één van de BHV certificeerders in Nederland.
Feitelijk dicteren zij, om een BHV-er in aanmerking te laten komen voor een BHV certificaat, de BHV opleidingsinstituten om aan hun opleidingseisen te voldoen.
Het is al vaker gezegd, geen enkele BHV certificeerders is wettelijk aangewezen door de Mininster van SZW. Dat houdt in dat het vrije markt is.

De opleidingseisen van een BHV-er zijn direct gekoppeld aan de RI&E.
NIET aan datgene wat een BHV opleidings instituut aanbiedt aan BHV certificeringen.
Vanuit dit standpunt bekeken zijn BHV-ers massal te eenzijdig en te simpel opgeleid, getraind en geoefend omdat zij aan de minimale eisen van certificeringen voldoen en daarmee ogenschijnlijk voldoen aan de BHV opleidngseisen.