Veelal wordt er in EHBO cursussen nauwelijks iets met communicatie gedaan.
Wel wat oppervlakkige vragen (Bijv. ga na wat een slachtoffer mankeert) en geruststellen, maar dan houdt het ook op. Dat is te weinig om een goede eerstehulpverlening op te starten en te alarmeren. Het is dus een sterk ondergeschoven kindje.
Praten in het bijzijn over het slachtoffer is nooit goed. Overleg hoe iets aan te pakken kan natuurlijk altijd en is ook noodzakelijk bij levensbedreigende stoornissen en letsels.
Volgens het Oranje Kruis (de grootste certificeerder van EHBO diploma's in Nederland) mag ik bepaalde vragen niet meer stellen sinds de invoering van de 26 druk en wordt in een recente presentatie tbv instructeurs aangegeven dat er o.a. absoluut geen AMPLE protocol mag worden toegepast.
http://www.ehbo.nl/Presentatie1.ppt pagina 6.
Oranje Kruis EHBO-ers worden nu opgeleid met een duidelijke boodschap om vooral niet verder te vragen en zullen dat in de praktijk ook niet meer durven of doen om verder te vragen omdat het niet meer mag of domweg niet is geleerd. Immers, de ambulance, de professionals zijn er binnen 15 minuten! (toch?)
Het volledig missen van vitale informatie door niet of onvoldoende uitvragen over problemen met de luchtweg, ademhaling, circulatie en bewustzijnstoornissen zal dus steeds vaker voorkomen. Dat is zeer bedroevend, juist het internationaal gebuikte AMPLE protocol is een onmisbare communicatietool (wordt ook gebruikt in Nederland door ambulance en brandweer), waarbij juist die cruciale informatie boven water te halen is die een hulpverlening kan bevorderen en letterlijk levens kan redden.Het aanleren en gebruik van het AMPLE protocol is wel is waar voor sommigen EHBO-ers lastig, maar eenmaal onder de knie krijg je een goed overzicht over de stoornissen en letsels van een slachtoffer en kan je je eerste aandacht richten op de echte (levensbedreigende) problemen.
En wat het allerbelangrijkste is : je kan doelgericht met de juiste informatie de ambulance en 112 alarmeren en informeren (met het MIST protocol waarin ook weer de AMPLE zit).
Met andere woorden, structureel uitvragen en handelen kunnen letterlijk van levensbelang zijn.
Als EHBO-er dien je je communicatie beperkt te houden met uitsluitend:
- de 112 alarmcentrale,
- je mede EHBO-ers,
- verwanten en/of kennissen betrokken bij het voorval,
- aanwezige politie, brandweer en ambulance.
Alle andere vormen van communicatie met anderen (lees omstanders) is een belangrijke storende factor.
Geruststellen, korte en directe vragen naar het slachtoffer volgens het AMPLE-protocol zijn de elementen die het doen.
Er zijn maar weinig EHBO organisaties die hierin wel duidelijk zijn met hun opleidingen, bijvoorbeeld FAI en LPEV die resp. SAMPLE en AMPLE hanteren.
Deze organisaties steken qua directheid en communicatie in de hulpverlening sterk boven anderen uit.