Auteur Topic: 'Gebrek aan ontruimingservaring leidt tot schijnveiligheid in de zorg'  (gelezen 10151 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
'Gebrek aan ontruimingservaring leidt tot schijnveiligheid in de zorg'
maandag 18 oktober 2010 11:36
   

Beverwijk - Onderzoek van de Brandwonden Stichting toont aan dat ziekenhuizen en zorgcentra wel een ontruimingsplan hebben, maar dat de helft van de instellingen dit niet oefent.

Een derde van de medewerkers meent dat zij, ondanks de aanwezigheid van een ontruimingsplan in de organisatie,bij brand niet in staat zal zijn alle patiënten en cliënten veilig het pand uit kunnen helpen. 
Tijdens de Nationale Brandpreventieweken confronteren de brandweer en de Brandwonden Stichting instellingen met deze schijnveiligheid. Met een bewustzijnscampagne gericht op de zorg willen zij deze organisaties stimuleren een ontruiming te oefenen om zo de risico's bij brand zo veel mogelijk te beperken.

Een recente steekproef toont aan dat slechts de helft van de ziekenhuizen (53%) en zorgcentra en/of verpleeghuizen (57%) een jaarlijkse ontruimingsoefening houdt. Dit impliceert dat de overige organisaties voor de veiligheid van hun patiënten en cliënten vertrouwen op papier. Het is echter van cruciaal belang dat vaardigheden, die leiden tot veilig ontruimen, geoefend worden. Patiënten en cliënten zijn bij brand immers volledig afhankelijk van de praktijkervaring van zorgmedewerkers.

'Zorginstellingen denken vaak hun zaken op orde te hebben, want 'ze hebben toch een ontruimingsplan'. Maar daarmee creëer je nog geen veiligheid, enkel schijnveiligheid.' aldus René Hagen, voorzitter van de Brandpreventieweken en Lector Brandpreventie. 'Als zorgverleners niet weten hoe ze adequaat moeten handelen als er brand uitbreekt zijn de gevolgen voor patiënten en cliënten bij brand niet te overzien. Alleen al deze maand is er in zes zorginstellingen een brand uitgebroken; het is geen 'ver van je bed-show' maar realiteit. Met deze campagne proberen we elke organisatie te wijzen op haar verantwoordelijkheid om niet-zelfredzamen te helpen vluchten', zegt René Hagen.

Landelijke actie voor veiligheid in de zorg
De brandweer roept ziekenhuizen en zorgcentra op om hun ontruiming te oefenen. Gedurende de maand oktober staan er in het gehele land, geplande en ongeplande ontruimingsoefeningen bij zorginstellingen op het programma. Half september hebben Raden van Bestuur een schrijven vanuit de Brandpreventieweken ontvangen, waarbij gewezen is op de noodzaak van het oefenen van een ontruiming.
 
 
Blik op nieuws


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2010, 21:00:31
Zelf werken wij ook voor een grote zorg organisatie, helaas worden we daar regelmatig met de neus op de feiten gedrukt. Brandweer is daar kind aan huis om het zo maar te zeggen. Mening maal hebben ze niet voor niets gereden. Nu willen ze in het kader van de bezuinigingen hun BHV-ers maar eens op de 3 jaar op cursus sturen :S
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2010, 13:57:17
Dat de werkdruk in de zorg er hoog is, daar twijfel ik niet aan. En dat een ontruiming daar heel moeilijk is te ontruimen, dat weet ik uit ervaring. Maar ik geloof dat de zorg niet minder getraind is dan de gemiddelde BHV organisatie. Alleen het staat zo lekker op papier  8) Schijnveiligheid hebben we overal, kijk maar naar woningen. Fijn toch een blusser in huis waarvan je niet weet hoe het werkt (anders kocht je geen poeder).

Dat in de zorg eigenlijk extra geld en tijd moet worden vrijgemaakt om te trainen omdat het om een zeer kwetsbare groep gaat, daar ben ik het volledig mee eens. Maar ja, iedereen moet bezuinigen en dan is veiligheid het laatste puntje op de lijst waar men geld aan gaat besteden  :-X
Groeten,

instructeur


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2010, 18:52:48
Bij dit soort berichten en onderwerpen komen bij mij altijd enkele krachttermen bovendrijven, teweten: aansprakelijkheid, grove nalatigheid, dood door schuld ........  :o  :'(

Je kan het als (zorg)organisatie niet of nauwelijks verdedigen dat je 's-nachts, met twee of drie of hooguit vier zorgmedewerkers die moeten waken over soms honderd patienten en/of bewoners, een volledige BHV hebt georganiseerd.
Zelfs bij een kleine brand en enige kleine rookontwikkeling zijn patienten en bewoners in de eerste 10 minuten domweg op zich zelf aangewezen.
Kan je het personeel op dat moment werkzaam niet kwalijk nemen. Zij zijn in mijn ogen opgezadeld met dramatische dilemma's als er wat gebeurt. Je kan immers met zo weinig BHV-ers niet gelijktijdig alle BHV taken uitvoeren.

Personeel is duur, management en directie functies zijn vele malen duurder. (=ander onderwerp, zie andere topics in forums).
Voor veel geld verwacht ik efficiëntie, goed leiderschap en inzicht en betrokkenheid in alle processen. Of is dit nu een utopische uitspraak in de zorg?


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2010, 19:53:00
.... Nu willen ze in het kader van de bezuinigingen hun BHV-ers maar eens op de 3 jaar op cursus sturen :S
Yep en dan nog steeds beweren dat ze prima in staat zijn hun taak naar behoren uit te voeren. Gelukkig zijn er naast deze schrijnende gevallen nog steeds instellingen die het prima op orde hebben, jaarlijks niet één maar meerdere oefeningen draaien en waar zowat iedereen BHV opgeleid en geoefend is.

Ook deze bedrijven mogen wel eens in het bloemetje gezet worden, hopelijk gebeurd dat tijdens de komende week van de brandveiligheid
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2010, 20:43:29
Nou ik kom dat zeer weinig tegen tijdens mijn werkzaamheden, we komen bij aardig wat zorginstellingen maar de stand van zaken is daar vaak zeer zorgelijk (grappige woordspeling) :-\ Vaak is er niemand die weet of kan vertellen hoe alles is geregeld en zijn er dramatisch weinig spullen en vooral informatie beschikbaar! De meeste organisaties rommelen naar mij idee maar wat aan of zwemmen een beetje in het lucht ledige. Ze hebben veelal zelf nog niet eens bedacht hoe ze de BHV willen invullen of een eenduidige richtlijn uitgezet. Er is nog heel veel werk te verzetten in de zorginstellingen, maatregelen als eens in de drie jaar je BHV-ers op cursus sturen helpt daar niet bij. Als compensatie wil men wel de ontruimingsoefeningen uitgebreider maken en gaan opschroeven... ik ben reuze benieuwd...
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2010, 20:46:04
Als compensatie wil men wel de ontruimingsoefeningen uitgebreider maken en gaan opschroeven... ik ben reuze benieuwd...

Ja ontruimen moet je oefenen he, echter dan hoop ik dat ze ook de nachtsituatie nabootsen bij die oefeningen, en vervolgens lering trekken uit ie ervaringen.. 8)
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


EHBOfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2010, 09:54:28
Bij een (gedwongen) BHV oefening wordt meestal extra dagdienst personeel ingezet om de buitenwereld te laten zien dat er wel "iets" wordt gedaan en "dat het bij ons zeer zeker veilig is".
Staat wel leuk voor het imago, maar staat verre van de dagelijkse gang van zaken.

Externe bezwaren komen trouwens ook voor.
Stel je eens voor dat opa of oma worden geconfronteerd met iets vreselijks als een ontruimings oefening. Laat hen maar rustig van de oude dag genieten zonder poeha of stress.

Ook in de kinderopvang of scholen worden regelmatig voor aanvang van een aangekondigde ontruimings oefening kinderen weggehaald door ouders en/of verzorgers, alles onder het mom van "ik wil mijn kind niet blootstellen aan ...."
Dezelfde ouders zullen waarschijnlijk juridisch alles uit de kast trekken om desbetreffende organisatie aan te pakken als er echt iets gebeurt met hun kroost. (Als het kind niet weet wat er moet gebeuren als de juf iets zegt, dan ...)

We leven in een maatschappij waarin we continue blootstaan aan directe en indirecte gevaren.
Het belang van een goed georganiseerde en geoefende BHV wordt zeer zwaar onderschat, met name op management en directie niveau.
Directies en managers vergeten maar al te vaak dat men verplicht is te waken over het welzijn van mensen en personeel die onder hun hoede staan en niet uitsluitend over de centjes.
Begrotingstechnisch bekeken hoeft een goed opgezette BHV verhoudingsgewijs niet veel geld te kosten.
Één (te) dure zorgmanager minder in je organisatie en je bent al aardig op weg.

Ontlopen van verantwoordelijkheden, verplichtingen en/of nalatigheid als manager of directie moet direct kunnen leiden tot ontslag en strafrechtelijke vervolging bij letsels of dood als gevolg hiervan.