Auteur Topic: EHBO-ers niet voorbereid op grote calamiteiten  (gelezen 8223 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Gepost op: 03 oktober 2013, 10:46:59
Op Nu.nl lees ik het volgende bericht:

Citaat
Kwaliteit EHBO'ers onder de maat
Mensen met een EHBO-diploma zijn vaak onvoldoende voorbereid op hun taak.

Doordat EHBO-opleidingen te algemeen en te eenvoudig zijn, weten ze vaak niet hoe te handelen en zijn ze nauwelijks inzetbaar bij evenementen, grote calamiteiten en ongevallen. Dat meldde de Stichting Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV) donderdag.

Organisatoren van evenementen hebben volgens de LPEV steeds minder vertrouwen in traditioneel opgeleide EHBO'ers en zetten steeds vaker duurdere professionele hulpverleners in.

De traditionele EHBO-opleidingen zijn de afgelopen jaren steeds simpeler en algemener geworden. Ze zijn volgens de stichting alleen toereikend voor eenvoudige huis-tuin-en-keukenongevallen en kleinere, lichte bedrijfsongevallen.

Verantwoordelijkheid

De LPEV roept EHBO-verenigingen, bedrijfshulpverleners (BHV), instructeurs en overheden op om hun verantwoordelijkheid te nemen en EHBO'ers zo op te leiden dat ze ''op het daadwerkelijk noodzakelijke niveau'' ingezet kunnen worden bij hun eigen organisatie.

Het Rode Kruis liet vorige week al weten niet enthousiast te zijn over de komst van steeds meer alternatieve hulpdiensten zoals HartslagNu, SOS Alarm Hulpdienst en de Help App. Ook volgens het Rode Kruis wordt hulpverlening voor mensen op deze manier steeds onduidelijker. De organisatie voelt wel wat voor de oprichting van een oproepnetwerk vergelijkbaar met Burgernet, waarbij goed opgeleide EHBO'ers direct in hun buurt kunnen worden ingeschakeld. Zij kunnen dan eerste hulp verlenen als professionele hulpdiensten nog niet ter plaatse zijn.
Door: ANP

Nou ken ik de stichting die het heeft aangezwengeld, maar echt... Ik vraag me af hoeveel mensen de cursus volgen om op grote evenementen of bij een ernstig grootschalig ongeval hulp te bieden. De gemiddelde cursist doet het om thuis hulp te kunnen bieden of op het werk.

Is dit niet vergezocht? Zouden evenementenhulpverleners niet gewoon een extra opleiding moeten krijgen? En grootschalige incidenten aan de professionele hulpdiensten overlaten?

Wat denken jullie hiervan en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Groeten,

instructeur


Sjarrelp

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 1
Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2013, 14:37:36
Ik ben sinds 2008 BHV'er en volg jaarlijks de herhaling aangevuld met AED. Ik merk echter dat dit zeker niet voldoende is om op grootschalig niveau te opereren.
Mijn mening is dan ook dat hulpverleners die op evenementen worden ingezet zeker lid moeten zijn van een vereniging die ze twee maandelijks bijscholen.
Het gaat naar mijn idee te ver om hiervoor professionals in te zetten. die zijn er voor echte calamiteiten.


koenboots

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 4
Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2013, 13:36:08
Laat a.u.b. duidelijk zijn dat het artikel is gericht op EHBO, niet slechts BHV.
Van organisaties die zich laten boeken voor grote evenementen mag men hogere verwachtingen hebben dan BHV'ers met evt. een EHBO certificaat op zak t.b.v. ongelukjes op kantoor.

Ik vind dat de opleiding en herhaling behoorlijk toegespitst moeten zijn op ieders situatie waarin EHBO wordt toegepast, en men daarom zoveel mogelijk als groep cursussen moet volgen.


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2013, 20:10:43
Maar dat is niet altijd mogelijk. Alleen al vanwege het feit dat er op de cursusdag dan geen enkele BHV-er op het bedrijf aanwezig is, en dat komt echt voor  ;D

Ik geef ook altijd in mijn lessen aan, ik leer een basis aan. De praktijk wijkt af van wat jullie hier leren en hier oefenen. Maar met het toepassen van de GBV kom je een heel eind.

Dat neemt niet weg dat EHBO en BHV-ers niet zijn toegerust om bij grote calamiteiten op te treden. Hoe kan dat ook? Je hebt geen spullen bij je, je bent op dat punt een leek. Doe dan wat je wel kunt, troost bieden, ondersteuning en hier en daar een pleister als je die hebt. Voor de rest moet je vertrouwen op de professional. Maar wij zien heel vaak dat EHBO aanbieders zich steeds meer gaan opstellen als pro's. En dat zijn ze niet. Laat dat gewoon over aan de echte professionele hulpverleners. In plaats van opleidingen aan te gaan passen. Het gaat, in mijn ogen, steeds meer lijken alsof zij hun eigen ambulance of medische dienst willen gaan aanbieden, en dat met mensen die het wel leuk vinden, maar er geen opleiding voor hebben gevolgd...
Groeten,

instructeur